Togpriser er blevet "galskab", mener Enhedslisten, som foreslår gennemgribende ændringer

Fremover skal kupeen være mere attraktiv end kabinen, mener Enhedslisten, der vil løfte togtrafikken i Europa. Forsker tvivler dog på gevinsten.

Enhedslisten præsenterer i dag deres muligvis største økonomiske udspil til dato, og ifølge partiet selv vil det komme pengepungen til gode hos danskere, der skal på ferie.

Partiet foreslår at gøre togtrafikken mellem europæiske lande markant billigere i et udspil, der skal gøre rejserne både mere attraktive, billigere og grønnere.

Og det er der et brændende behov for, mener Per Clausen, der er partiets spidskandidat til Europaparlamentet. For trafikken har udviklet sig til det rene "klima-galskab", mener han.

Priseksempel - tog vs. fly

TV 2 har søgt på en rejse til Barcelona fra 25. maj til 8. juni.

Med toget lander prisen på 5154 kroner tur/retur. Turen tager cirka 27 timer hver vej og der er fem stop undervejs.

Med fly koster billigste direkte afgang 1020 kroner tur/retur. Selve rejsen tager tre timer, men der skal medregnes tid i lufthavn før afgang og eventuel transport fra lufthavn til centrum. 

Kilde: DSB/Momondo

- I dag er det i udgangspunktet dobbelt så billigt at vælge fly frem for tog. Det er helt urimeligt, når vi tænker på, at klimabelastningen ved flyvning kan være helt op til 80 gange højere end for den kollektive transport, siger han.

Konkret skal det ske ved tre ting:

  • At lave en prisgaranti på togrejser i Europa, så prisen på togbilletter ikke må overskride prisen på flybilletter til samme destination.
  • Prisen for interrail i EU skal halveres – i første omgang for unge mellem 12 til 27 år, som vil kunne rejse i en måned i Europa for 1000 kroner.
  • En "togfond" skal oprettes, som finansierer de to øvrige tiltag samt finansiere udbyggede og bedre togforbindelser mellem EU-lande.

Pengene skal findes gennem en omprioritering af EU's eksisterende budget.

EU har allerede en fond, der hedder Connecting Europe Facility, som varetager infrastrukturinvesteringer. Men ifølge Enhedslisten skal alle fondens midler øremærkes til togfonden, som skal finansiere blandt andet flere nat- og lyntog i Europa.

Flybilletter skal gøres dyrere

En anden og væsentlig del af finansieringen skal tages ud af lommerne på flyindustrien, fortæller Per Clausen.

I øjeblikket får flyindustrien momsfritagelse og er undtaget brændstofafgifter, som i 2025 vil svare til 266 milliarder kroner. De penge skal fremover gå til togforbindelserne over landegrænserne.

- Det er jo enormt mange penge til at understøtte en transportform, som klimamæssigt og miljømæssigt er den absolut værst tænkelige. Det er jo fuldstændig meningsløst, at vi hælder penge i det, når vi burde hælde penge i at gøre togtrafikken attraktiv, siger Per Clausen.

Ved I, at der er lyst til at tage på ferie med tog, som jo tager længere tid fra A til B?

- Jeg tror, at mange gerne vil flytte sig i tog både i forbindelse med ferierejser, men også hvis man skal til møder eller arrangementer. Det giver nogle bedre muligheder for at slappe af og arbejde, hvis man har brug for det, siger han.

I realiteten vil det gøre flybilletterne dyrere, erkender Per Clausen. Og det er helt bevidst, for med momsfritagelse og fritagelse for brændstofafgifter er der tale om en "indirekte statsstøtte" til flybranchen.

Venstre er skeptisk

Asger Christensen er Venstres anden mand på listen over EP-kandidater, og han ser gerne, at det bliver mere attraktivt at rejse med tog.

Finansieringen, derimod, det er en helt anden snak.

- Hvis det er skattekroner, der skal finansiere det, så begynder jeg at blive lidt lang i spyttet. Hvis det er en omfordeling mellem sektorerne, bliver jeg også lidt lang i spyttet, siger han.

Hvad er så tilbage, spørger jeg bare dumt?

- Det ville jo måske være en øget effektivisering, men jeg skal i hvert fald drikke en kop kaffe eller to, inden jeg vil være med til at lave omfordelinger mellem sektorerne, siger han.

I øvrigt mener Asger Christensen, at vi inden for få år vil se, at flybrændstof bliver klimaneutralt. Det er han faktisk "slet ikke bekymret" for, siger han.

Det er visse internationale forskere og virksomheder dog ikke helt enige i.

Begrænset gevinst, mener forsker

Mogens Fosgerau, der er professor og transportforsker ved Københavns Universitet, deler Enhedslistens betragtning på ét punkt:

- Man kan godt undre sig over, hvorfor der ikke er moms på flytrafik. At ligestille det er der meget godt at sige om, siger han.

Men når det kommer til de konkrete forslag, der skal få folk til at vælge kupeen frem for kabinen, er der ikke megen optimisme at spore hos forskeren.

- Jeg tror ikke, at man skal regne med, at det tager nogen særlige markedsandele fra fly, siger han og fortsætter:

- Hvis man investerer i at udbygge toginfrastrukturen, er det desværre sådan, at det er rigtig, rigtig dyrt. Det er dyrt i forhold til, hvor mange der bruger det, og specielt i forhold til, hvor mange der bruger det ind og ud af landet.

Kunne det ikke netop være på grund af, at det er dyrt og besværligt, og fordi der er brug for bedre togforbindelser?

- Det hjælper selvfølgelig lidt, men det er overhovedet ikke i nærheden af at kunne gøre en stor forskel. Jeg tror, at der er stor sandsynlighed for, at det ikke er flypassagererne, der flyttes, og at det vil være rigtig dyrt pr. passager, man får flyttet over, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik