Den hedder Black Honey.
Læbestiften, som første gang så dagens lys tilbage i 1971, og som mere end 50 år senere pludselig blev så stort et hit, at producenten flere gange måtte melde alt udsolgt.
Årsagen er, at flere influencere på den kinesisk ejede app og sociale platform, TikTok, gav den meget rosende omtale, og så stak det helt af.
- Pludselig var der nogle influencere, som prøvede den her læbestift og som syntes, at den kunne noget helt fantastisk. Så begyndte de at vise forskellige looks på social media, og lige pludselig så gik det viralt, og så havde vi ikke flere produkter på hylderne, hverken i Matas eller andre steder i landet, siger landechef i Matas, Lise Ryevad.
På meget kort tid har det ligesom ændret hele landskabet af, hvordan vi bruger det i vores markedsføring. Hvis vi ikke er på TikTok, så er du nærmest ikke til stede hos de unge mennesker.
Tik-Tok spiller kæmpe rolle i markedsføringen
I dag - mindre end to år efter - har Matas taget konsekvensen.
Butikskæden har netop slået dørene op for en helt ny butik og en helt ny butiksindretning i shopping-centeret Kronen i Vanløse.
Et nyt element i forretningen er deres `Hot on Social’-sektion, hvor kunderne kan finde alle de brands og trends, de genkender fra TikTok eller Instagram - altså virale brands.
- Ofte føler jeg, at det at være i en butik og det at være online er to forskellige ting. Men når man har sådan en `Hot on social-reol´, så er det nemmere. Hvis jeg finder noget online, skal jeg måske vente en måned på, det kommer, men her kan jeg få det med det samme, siger Theresa Almind, da vi møder hende i butikken i indkøbscentret Kronen i Vanløse.
En anden virksomhed, som også har erkendt TikToks altdominerende indflydelse på unges forbrugs- og købemønstre, er den store producent af make-up – Gosh Copenhagen, som ligger i Lynge.
Når man har sådan en `Hot on social-reol´, så er det nemmere. Hvis jeg finder noget online, skal jeg måske vente en måned på, det kommer, men her kan jeg få det med det samme.
- Man kan sige, at det har jo ændret sig rigtig meget. På meget kort tid har det ligesom ændret hele landskabet af, hvordan vi bruger det i vores markedsføring. Hvis vi ikke er på TikTok, så er du nærmest ikke til stede hos de unge mennesker, siger brand manager hos Gosh Copenhagen, Charlotte Kastrup Pedersen.
TikTok og kritikken
TikTok har også mødt meget kritik. EU-Kommissionen har forbudt app´én på ansattes telefoner, Det Hvide Hus har fulgt trop, og et fuldstændigt forbud i USA kan snart være aktuelt.
Herhjemme vurderede Center for Cybersikkerhed sidste år, at der er stor risiko for, at den kinesiske app snuser og snager i alt for meget af indholdet på vores telefoner, og det fik både Region Hovedstaden og Folketinget til at fraråde deres ansatte og medlemmer at bruge TikTok.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spørg Os - Afstemning
_
Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv forbyder sine næsten 400 ansatte at bruge TikTok på arbejdstelefonen.
Og selv om også Dansk Erhverv har forbudt sine ansatte at bruge TikTok på arbejdstelefonen, er danske virksomheder ligeglade.
Matas: Vi forsøger at rådgive alle - også børn
Akkurat lige som unge overalt i verden.
TikTok tordner fortsat frem og er verdens næstmest downloadede app.
Kan jeg som 11- eller 12-årig sammen med en skoleveninde komme ind og købe et hvilket som helst produkt her i Matas, som hitter på TikTok?
- Det kan du som sådan godt, men det vil vi forsøge at stoppe dig i, fordi vi gerne vil have, at du får de helt rigtige produkter. Vi prøver i hvert fald at rådgive alle så vidt muligt i forhold til deres alder om, hvad de bør bruge, og hvad de ikke bør bruge, siger store manager i Matas nye forretning i indkøbscentret Kronen, Manahi Dababneh.