Beboere kæmper mod cykelbro over Københavns Havn: "Vil ødelægge vores nærmiljø"

Teknik- og miljøforvaltningen anbefaler Københavns Kommunes politikere til at stemme 'ja' til en ny cykelbro. Beboere på begge sider af havnen er bekymrede.

Astrid Skotte og Camilla Løkkegaard bor på hver deres side af Københavns Havn. Men selvom vandet skiller dem, så står de sammen om, at de ikke vil forbindes af en cykelbro.

I hvert fald ikke hvis broen skal ligge lige der, hvor Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning anbefaler. 

- Det er voldsom meget trafik, og det kommer til at ødelægge vores byområde og vores nærmiljø. Det er en sikkerhedsrisiko for vores børn, vores beboere og vores mange besøgende, lyder det fra Camilla Løkkegaard som bor på Enghave Brygge - og er talsmand for dennes ejerforeninger.

Teknik- og Miljøforvaltningen har anbefalet Københavns Kommunes politikere at stemme 'ja' til en ny cykelbro, der skal forbinde Enghave Brygge ved Lyngholmen med Islands Brygge syd.

Forvaltningen anslår, at broens kapacitet vil være op mod 25.000 krydsende cyklister dagligt. Broen skal være otte meter bred.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Sådan forestiller Teknik- og miljøforvaltningen sig at broen, der kan krydses af 25.000 cyklister dagligt, skal gå fra Enghave Brygge til Islands Brygge syd.
Sådan forestiller Teknik- og miljøforvaltningen sig at broen, der kan krydses af 25.000 cyklister dagligt, skal gå fra Enghave Brygge til Islands Brygge syd.

For at bygge broen vil det være nødvendigt at gøre kanalen på Enghave Brygge-siden smallere, for at gøre mere plads til de mange cyklister.

Og på Islands Brygge-siden er udfordringen en anden. 

- Her på Islands Brygge-siden rammer man lige ned midt i en legeplads, faktisk den eneste offentlige legeplads på hele Islands Brygge syd, lyder det fra Astrid Skotte.

Hun bor lige der, hvor broen skal gå i land på Amagersiden.

- Det er klart, at med 25.000 cykler om dagen, Volt-bude på knallert og hurtige elcykler, så vil det ikke være et trygt sted for børnene at lege, fortsætter hun.

Ikke alle er imod broen

Selvom der er beboere på begge sider broen, som er kæmper imod broen, så er der altså også rigtig mange, som glæder sig til fremtidsudsigterne om en bro mellem Islands Brygge syd og Lyngholm.

Henrik Bo Hansen er formand for Grundejerforeningen Artillerivej Syd, der er et område med omkring 2000 boliger. Han fortæller, at det vil være en stor skuffelse for dem, hvis broen ikke bliver en realitet i det område, som forvaltningen anbefaler.

- I mere end 10 år har man ventet på en bro på den placering, som forvaltningen fortsat anbefaler, altså ved Sirius byggeriet, en plads som i øvrigt er etableret og driftet af foreningen, skriver Henrik Bo Hansen til TV 2 Kosmopol.

- Denne bro er allerede planlagt, indtegnet og visualiseret i lokalplanerne for Islands Brygge Syd og Enghave Brygge. (...) Grundejerforeningen har brugt mange penge på at efterleve lokalplanen til at anlægge landingspunkt til en bro ved Sirius, fortsætter han.

Han, og den forening han repræsenterer, er altså fortalere for, at broen skal ligge der, hvor forvaltningen anbefaler.

Også Alexander Schnohr, der snart flytter til Lyngholm, er begejstret for udsigterne til den ny bro:

- Jeg har købt lejlighed på Lyngholm, netop fordi broen skal lande her. 

Cyklistforbundet jubler

Vi har forsøgt at få en kommentar fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, for at høre, hvorfor de anbefaler lige netop denne placering, og for at få en kommentar til hvordan man forholder sig til beboernes bekymringer, men grundet sommerferie har det ikke været muligt.

Men spørger man Cyklistforbundets lokalafdeling i København, byder de broen velkommen med åbne arme.

- Lad os få bygget den her hurtigst muligt, lyder det begejstret fra Malte Emborg Vinding, der er næstformand i Cyklistforbundets lokalafdeling i København.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Malte Emborg Vinding er næstformand i Cyklistforbundets lokalafdeling i København.
Malte Emborg Vinding er næstformand i Cyklistforbundets lokalafdeling i København.
Foto: Katrine Angel / TV 2 Kosmopol

De forholder sig ikke specifikt til placeringen af broen, bare til de mange fordele, som de ser ved en cykelbro.

- Det, den kan - særligt sådan et sted her - er, at den giver en konkret genvej gennem byen, siger han, og fremhæver, at de andre cykelbroer over haven har været en kæmpe succes. 

Han forstår dog godt beboernes bekymring for potentielle 25.000 cyklister dagligt. 

- Det lyder af meget, når man får slynget sådan et tal i hovedet. Men jeg mener ikke, at man har noget at bekymre sig over. Vi har cykelstier over det hele, og vi er nogle af verdens bedste til at bygge cykelinfrastruktur, siger næstformanden.

Ok med bro - bare ikke her

Det er da heller ikke fordi, at nogle af beboerne på de to sider er mod cykelbroen.

De vil bare ikke have den hos dem.

- Jeg håber på, at de undersøger, om der ikke er en bedre placering, som er mere direkte på metroen, og som skåner et boligkvarter på begge sider, siger Astrid Skotte, der bor på Islands Brygge syd-siden. 

- Vi håber jo at politikerne hører vores budskaber, og at vi får en ordentlig og god proces, hvor vi også bliver lyttet til, lyder det fra talsmanden for Enghave Brygges ejerforeninger, Camilla Løkkegaard. 

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til forvaltningens anbefaling i august. 

Hvis de - som beboerne - ikke er begejstrede for forvaltningens anbefaling, er forvaltningen klar med en alternativ placering, som de dog mener er dårligere end den anbefalede.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Forvaltningen har undersøgt en alternativ løsning på en broforbindelse mellem én af de nye holme på Enghave Brygge og Nokken.
Forvaltningen har undersøgt en alternativ løsning på en broforbindelse mellem én af de nye holme på Enghave Brygge og Nokken.
Foto: Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning

TV 2 Kosmopol har forsøgt at få en kommentar fra en række politikere i Københavns teknik- og miljøudvalg.

Der er dog ingen af dem, der er vendt tilbage på forespørgslerne.

Cykel- og gangbroer over Københavns Havn har historisk set været en succes - som eksempelvis Inderhavnsbroen eller Lille Lange Bro. Alligevel møder Teknik- og Miljøforvaltningens forslag om en fremtidig cykelbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge Syd stor modstand blandt beboerne. De er bekymrede for den massive cykeltrafik, som broen vil føre med sig.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik