Vi gik på partikeljagt bag partybusserne – professor chokeret over resultatet

TV 2 Kosmopol har sammen med en civilingeniør målt partikelforureningen bag 10 partybusser i Københavns natteliv. Flere gange var partikelforureningen så høj, at det professionelle måleudstyr slog helt ud. Professor i folkesundhed er chokeret og kalder på politisk handling.

Den går direkte i næsen. Den varme, giftige og diesellugtende luft, der strømmer ud bag partybusmotorenes udstødning.

- Den er virkelig styg denne her. Den er jo slet ikke til at holde ud at være bagved.

Mads Aarup er paf. Bevæbnet med en professionel partikelmåler og en ladcykel er civilingeniøren på jagt efter partybusser i bybilledet i København. Der er mange af dem sådan en lørdag aften, og den røde partybus med åben tag, vi befinder os bag nu, får partikelmåleren til at slå voldsomt ud.

- Den kom først op på 300.000 ultrafine partikler per kubikcentimeter. Så 360.000, 400.000, 450.000 og så blev den bare stående på 500.000. Det er det højeste instrumentet kan måle, så der er sikkert endnu flere end det, siger Mads Aarup, mens han trækker lidt væk fra bussen udstødning for at få friskere luft.

- Det her er et ulovligt køretøj med et forureningsniveau, der er udover alle grænser, siger han, inden gæsterne på partybussen højlydte råb og skål overdøver al samtale.

Kom med på reportagetur i nattelivet, hvor vi undersøger hvor mange partikler, der er i luften bag partybussernes udstødning.

Snyd med partikelfiltre?

Det meste af København er en såkaldt miljøzone, hvor der er krav om at dieselkøretøjer har et funktionsdygtigt partikelfilter, der sikrer, at udstødningen ikke er alt for giftig.

- Nogle af de her busser kan umuligt have et lovligt partikelfilter, konstaterer Mads Aarup.

Mads Aarup er taget med TV 2 Kosmopol på partikeljagt, fordi vi har fået et tip fra en kilde i partybusbranchen om, at de fleste selskaber snyder med partikelfiltrene, der ifølge kilden enten ikke findes eller er funktionsløse. Kilden vil gerne være anonym, men hans identitet og tætte tilknytning til erhvervet er kendt af TV 2 Kosmopol.

quote Partiklerne er farlige og påvirker hele kroppen og kan give lungekræft

Steffen Loft , professor i folkesundhed


Vi kan med partikelmålingen ikke dokumentere eventuel snyd, men vi kan påvise markant forhøjet partikelforurening bag partybusserne, som er langt ud over det normale.

- De ultrafine partikler fra en gammel dieselmotor er så små, at de trænger direkte ind igennem lungevævet og går i blodbanen. Og når vi får de små partikler rundt i blodbanen, giver det alle mulige sygdomme. Og luftforurening er altså en af de største årsager til, at vi lever kortere, end vi burde, siger Mads Aarup.

Civilingeniør Mads Aarup måler med partikelmåleren bag en partybus, og samtlige partibusser udleder ekstremt mange partikler
Civilingeniør Mads Aarup måler med partikelmåleren bag en partybus, og samtlige partibusser udleder ekstremt mange partikler
Foto: Martin Kiil - TV 2 Kosmopol

De ultrafine partiklers effekt på helbredet bliver bekræftet af professor i folkesundhed Steffen Loft fra Københavns Universitet. Han forsker i toksikologi, og i særdeleshed i hvordan kroppen optager og håndterer giftige luftpartikler.

- Partiklerne er farlige og påvirker hele kroppen. Man kan få lungesygdomme, som lungekræft, astmaforværring og kronisk obstruktive lungesygdomme, når man bliver udsat for mange ultrafine partikler, men det går også ud i kroppen og påvirker hjertet, hjernen og vores tendens til at få sukkersyge, forklarer Steffen Loft.

Spørg Os - Afstemning

_

Flere partikler end professionelt udstyr kan måle

Over to aftener kommer vi helt tæt på 10 forskellige partybusser. Nogle måler vi, mens de holder i tomgang. Men de fleste busser følger vi også efter på cykel og kan derfor måle udstødningen et par meter bag bussen, når der bliver trykket på speederen. Mange af busserne møder og måler vi flere gange.

Ved otte af partybusserne viser partikelmåleren, at hver eneste lille kubikcentimeter luft bag bussen indeholder over 100.000 ultrafine partikler. Fire af busserne får partikelmåleren til at slå helt ud. Den viser blot 500.000, som er det højeste, den professionelle måler kan registrere, men forureningen her kan sagtens være meget højere. 

Som man kan se på skærmen her, så nåede partikelmåleren op på de maksimale 500.000 partikler per kubikcentimeter. Måleren blev nulstillet hver gang, vi kom til en ny bus, men nåede altså op på dens maksimale måltal ved fire forskellige busser.
Som man kan se på skærmen her, så nåede partikelmåleren op på de maksimale 500.000 partikler per kubikcentimeter. Måleren blev nulstillet hver gang, vi kom til en ny bus, men nåede altså op på dens maksimale måltal ved fire forskellige busser.
Foto: Martin Kiil - TV 2 Kosmopol

Kun to af busserne når ikke over 100.000 partikler i vores målinger.

- Man skal huske på, at det er på grund af den her diesel-partikel-problematik, at Københavns Kommune har fremskyndet udrulningen af elektriske busser, så de nu hurtigere, end man oprindeligt havde planlagt, fylder gaderne. Men det er jo fuldstændig ligegyldigt, at vi har 20 almindelige gule busser på el, hvis vi samtidig har bare én partybus. Og det er det, der forarger mig, siger Mads Aarup.

quote Der er enten ikke er nogle partikelfiltre på busserne, eller også virker de i hvert fald ikke

Steffen Loft, professor i folkesundhed


- Partikelfiltre er normalt ret effektive, og de kan holde en del år, hvor de faktisk kan filtrere alle partikler væk ganske effektivt, så de her målinger peger på, at der enten ikke er nogen partikelfiltre på busserne, eller at de ikke virker i hvert fald, siger Steffen Loft.

67 gange flere partikler i partibusser end bybusser

For at sætte målingerne bag partybusserne i perspektiv, måler vi også udstødningen fra et par af de ældre dieseldrevne bybusser, der endnu ikke er blevet udskiftet til el-busser. Altså de busser, som kommunen bruger millioner af kroner på hurtigst muligt at udskifte, fordi de forurener mere end ønsket.

Da en dieseldrevet Movia bybus holder i tomgang ved vendepladsen på Nørreport, når partikelmåleren op på 3440. Og da den gasser op og kører væk, når måleren op på 6.700 partikler. En anden dieseldrevet bybus i trafikken får måleren op på 7.400. Altså langt, langt lavere end partybusserne. 

Selv den mindst forurenende partybus sender med 41.600 partikler per kubikcentimeter. Altså over fem gange så mange partikler ud i luften som den værste af bybusserne. Og de fire partybusser, der får partikelmåleren til at nå dens maksimale målepunkt, sviner mindst 67 gange mere end den værste bybus.

Så meget partikelforurening målte vi bag busserne
BusNummerpladePartikler per cm3
Movia bybusAR 65 6426.700
Movia bybusCN 92 4157.400
Partykørsel.dkAW 97 91541.600
Partybus.dkDV 10 40942.600
Partybus.dkCZ 93 727114.000
Gallakørsel.dkCX 44 399286.000
Gallakørsel.dkEB 24 819346.000
Gallakørsel.dkCZ 18 016364.000
Partykørsel.dkDM 92 865500.000
SolibusBC 85 276500.000
Barbussen.dkXT 96 798500.000
Gallakørsel.dkAW 82 154500.000
Målt med partikelmåler i Københavns indre by den 3. og 10. august

- Der er jo helt tydeligt en fungerende forureningskontrol på de moderne bybusser, som bare ikke findes på partybusserne. Enten så har partybusserne ikke noget partikelfilter, eller også så virker det ikke, lyder det fra Mads Aarup.

De høje måleresultater kommer bag på professor Steffen Loft, der siger, at lungesyge personer godt kan blive påvirket af selv korte ophold i så høje koncentrationer af ultrafine partikler. Eksempelvis skal personer med astma ikke opleve så høje koncentrationer særligt længe, før det vil udløse et astmaanfald.

- Det er bekymrende, hvis nogen kører rundt uden partikelfilter eller filtre der ikke virker, for så er noget af den sundhedseffekt, vi skal få med miljøzonerne, jo forgæves. Det er ærgerligt, at nogen saboterer den effekt, vi ellers kunne få, så jeg håber, at der politisk bliver gjort noget, så vi kan få reduceret de tilfælde, hvor folk ikke overholder miljøzonerne, siger Steffen Loft.

Da mørket trænger sig på, slutter vi aftenens måletur. Selvom Mads Aarup godt vidste, at der nok var højere forurening bag partybusserne end bag andre busser, så overrasker tallene selv ham.

- Jeg bliver sgu sur, når vi kan måle så høje forureningstal. Det her er gået fuldstændig over gevind. Der burde være en voksen til stede, der kunne stoppe det svineri, siger han.

Partybusselskaber vil ikke reparere partikelfiltre

Ingen af de partybusselskaber, som vi har målt forhøjet partikelforurening bag, har ønsket at lade sig interviewe om forholdene. TV 2 Kosmopol har talt med dem alle.

De peger i stedet for på formanden for deres nystiftede sammenslutning Partybussernes Brancheforening.

Formanden er Lasse Korthsen, der til daglig arbejder som indehaver og leder af Barbussen.dk. Det selskab én af de busser, vi målte med en partikelforurening på de maksimale 500.000. 

Han påpeger, at alle busserne hvert år gennemgår og består det lovpligtige syn.

- Alle vores busser er synet og godkendt efter loven på området, og det er det vi går ud fra, siger Lasse Korthsen.

- Og så har vi lavet den her forening, fordi vi skal se, om vi kan finde en fornuftig løsning med myndighederne på området, 

Hør formanden for Partybussernes brancheforening, Lasse Korthsen, reaktion på de høje partikelmålingerne. Han vil ikke umiddelbart bede medlemmerne om at reparere partybussernes partikelfiltre, men håber derimod på at forureningen kan stoppe ved at gå i dialog med kommuner og politi om ændrede regler.

Lasse Korthsen mener som udgangspunkt ikke, at partybusselskaberne skal reparere på bussernes partikelfiltre, så de udleder færre partikler. I stedet siger han igen og igen, at brancheforeningen håber at kunne mindske partikelforureningen ved at gå i dialog med kommunen og politiet.

- Det er noget, vi skal have løst på bedst mulig vis med kommunerne, siger formand for Partybussernes Brancheforening Lasse Korthsen.

Men hvad vil I selv gå ind og gøre. Det er jo ikke kommunerne, der skal fikse jeres busser?

- Nej, det er korrekt. Men vi har som sagt stiftet foreningen, og vi har også lavet en hjemmeside, hvor vi på den hjemmeside har skrevet en masse ting om, hvordan og hvorledes vi kan gøre tingene bedre og så videre. Men det er ikke en dialog, man lige tager over en kop kaffe. Det skal lige tænkes igennem, og så skal der flere myndigheder ind over.

Men en dialog gør jo ikke bussen mindre miljøskadelig. I skal jo gøre noget ved busserne, hvis de skal være renere.

- Det er jeg ikke helt enig med dig i, men jeg er sikker på, at god dialog med flere fælles aktører, partibusaktører og myndigheder på området, så er jeg ret sikker på, at vi nok skal finde en løsning, siger Lasse Korthsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik