Mange af os har oplevet, at bussen kører lige for næsen af os.
Den situation har John Søndergaard fra København stået i rigtig mange gange. Sidste år købte han sommerhus i Udsholt i Nordsjælland.
Den nærmester station er Gilleleje Station og den har han - til sin store frustration -efterhånden har brugt mange timer på.
- Vi har ikke nogen bil, så vi tager det offentlige. Vi oplever, at det lokale tog ikke koordinerer med busafgangen fra Gilleleje Station. Bussen kører på slaget, selvom toget nogle gange er 1-2 minutter forsinket, siger John Søndergaard til TV 2 Kosmopol.
Spørg Os - Afstemning
_
Problemet er velkendt, og så sent som i tirsdags var bussen endnu en gang ved at køre fra John Søndergaard, før han nåede at stige ind.
- Toget kom ind ét minut før tid, og jeg går ned mod bussen, men inden jeg når derhen, tænder chaufføren bussen og skal til at køre, selvom han har set mig. Jeg går ind foran bussen, så den ikke kører uden mig, siger John Søndergaard.
Bussen fra Gilleleje Station hedder 360R og kører to minutter efter togets planlagte ankomst, så der skal ikke mange minutters forsinkelse til for at misse den regionale linje.
I weekenderne er stationsbygningen på Gilleleje Station aflåst, og busserne kører kun en gang i timen. Så hvis man misser bussen, må man stå i et busskur i en time, og indtil den næste bus kommer, fortæller John Søndergaard.
- Jeg kunne forstå, at bussen kørte, hvis toget var fem minutter forsinket. Men hvis det blot er et eller to minutter, så kan man godt nå at indhente de 120 sekunder på ruten, siger John Søndergaard.
TV 2 Kosmopol har kontaktet Movia, som er det trafikselskab, der både administrerer lokalbanen mod Gilleleje Station og bussen, som kører fra stationen.
Bussen skal nå meget
Her fortæller Poul Bayer, der er køreplanschef hos Movia, at han er enig i, tidsplanen er for stram.
- Vi gør meget ud af få busserne til at passe. Normalt vil vi sige, at en overgangstid på 4-5 minutter, mellem bus og tog, er fint. Så er der situationer, hvor vi gerne vil nå en hel masse på de ture, siger Poul Bayer til TV 2 Kosmopol.
Busruten fra Gilleleje Station er en rute, der skal nå meget. Den hurtige busafgang skyldes, at bussen skal nå hen til endestationen Helsinge, inden der går et tog derfra.
- Instruktionen til chaufføren er, at han gerne må vente på et eventuelt forsinket tog i Gilleleje, men så kan han risikere at komme for sent i Helsinge. Derfor er mulighederne for at afvente forsinkede tog i Gilleleje meget begrænset, siger køreplanschefen.
Poul Bayer fortæller, at denne specifikke linje er en, de løbende får henvendelser om, og at de er klar over, at tiden er knap både på Gilleleje Station og på Helsinge Station.
Nye tider for bussen
Men nu er der godt nyt på vej til bus- og togbrugerne.
Fra den 10. december har Movia besluttet at rykke bussen fri fra de meget korte overgangstider.
- Vi rykker tiden i begge ender, som giver rigtig god overgangstid. På den måde ændrer vi bustiderne fra at virke for det meste til næsten altid virke, fortæller Poul Bayer.
Den nye plan betyder, at hvis toget kører ind på Gilleleje Station til planlagt tid, vil bussen først køre 10-15 minutter efter.
Det vil sige, at selv hvis toget er et par minutter forsinket, kan man nå bussen fra stationen. Dog giver det også længere rejsetid.
- Man kommer til at skulle vente lidt længere, men mere rejsetiden gør også rejsen mere sikker, siger Poul Bayer.