Med lastbil og skib bliver 34 københavnske metrotog i de kommende år fragtet til Rotterdam i Holland for at blive repareret og moderniseret.
Og det har fået Anders Nordskjold fra Vanløse til at undre sig en hel del.
For ville det ikke både være billigere og mere klimavenligt at klare det i Danmark?
- Jeg synes, det er åndssvagt. Metroen er ikke ung, man har i årtier kendt til, at togene ville få brug for renovering. Så hvorfor har de ikke bygget faciliteter til at renovere i Danmark? lyder det fra Anders Nordskjold.
Den undren har han taget med videre til TV 2 Kosmopols Spørg Os-univers, og den fik så stor opbakning fra jer, at det blev ugens vinderspørgsmål.
(Artiklen fortsætter efter boksen.)
Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Herunder kan du se billeder fra dagene omkring 11. august 2023, hvor det første metrotog blev fragtet til Rotterdam. Artiklen fortsætter efter billederne:
TV 2 Kosmopol har taget kontakt til Metroselskabet for at jagte svar på Anders Nordskjolds spørgsmål.
Men lad os først få klarlagt, hvorfor 34 metrotog overhovedet skal til Rotterdam:
- 11. august blev det første af de 34 metrotog sendt afsted til firmaet Alstom i Rotterdam. Det blev fragtet med lastbil fra København til Esbjerg, hvorfra det blev sejlet til Zeebrugge i Belgien. Herfra var det igen på motorvejen mod Rotterdam i Holland.
- Det er de ældste metrotog fra M1 og M2, der skal igennem en gennemgribende renovering.
- I stedet for at skifte hele togsættet har Metroselskabet besluttet at male, skifte inventar, gulve og døre efter behov. Undervognen får også en kærlig hånd.
- Oprindeligt skulle togene have kørt til 2025, men med moderniseringen kan togene køre frem til 2035.
- Det er mere klimavenligt end at udskifte togene, lød det fra Metroselskabet.
- Alstom blev blandt andet valgt, fordi selskabet havde “ordentlig” miljøpolitik, når det kom til sortering og korrekt bortskaffelse af spildprodukter.
- Arbejdet kommer ikke til at betyde færre tog i drift for de 300.000 daglige passagerer, som dagligt rejser med metroen i hovedstaden. Senest har Metroselskabet indkøbt yderligere otte tog, som skal imødekomme efterspørgslen.
- Den samlede pris på projekt ‘metrotog makeover’ er på 225 millioner kroner.
Det har ikke været muligt at gennemføre et interview med Metroselskabet. I stedet har kommunikationsafdelingen videreformidlet skriftlige svar:
(Artiklen fortsætter efter boksen med spørgsmål og svar.)
Metroselskabet: Derfor skal togene til Rotterdam
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Anders Nordskjold giver ikke meget for Metroselskabets svar.
- Jeg synes, de undviger på nogle af spørgsmålene. Jeg synes stadig ikke, det virker gennemtænkt, at man i første omgang ikke har tænkt på, at man på et tidspunkt skal lave moderniseringer. Og det gør stadig ikke noget godt for miljøet.
Vær med på Spørg Os siden
Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.
Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.
Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.