Her er seks grafer, der viser, hvordan trængslen har udviklet sig hos dig
Der er sket noget på de store indfaldsveje til København de senere år. Dyk ned i grafikkerne for at finde ud af, hvad der er sket i dit område.
Nej, det er ikke bare noget, du bander og svovler over, når du igen igen sidder i kø i morgentrafikken.
Der ER kommet flere biler på vejene de senere år.
Faktisk var der 33 procent flere køretøjer på de 11 største indfaldsveje til København i 2019, end der var i 2012, hvor Thorning-regeringens betalingsring blev lagt i graven. Trængslen er stigende, men i de senere år har bilpendlere dog brugt stort set den samme tid på at køre til og fra hovedstaden.
Herunder kan du se en række visualiseringer af, hvordan trængslen har udviklet sig hos dig.
Hvis du vil læse endnu mere om årsagerne og forklaringer bag tallene, kan du læse mere her.
Betalingsringen, der ikke blev til noget
- I denne uge sætter TV 2 Lorry fokus på 10-året for betalingsringens endeligt. Vi spørger blandt andet: Hvis ikke en betalingsring – hvad er så løsningen på den stigende trængsel i hovedstadsområdet?
- Den daværende S-R-SF-regering ville i 2012 have en betalingsring inden for Ring 2 og overvejende langs Ringbanen (linje F fra Hellerup Station til Ny Ellebjerg Station).
- På Amager skulle ringen gå langs Øresundsvej. Betalingsringen blev lanceret med undertitlen “færre trafikkøer og billigere billetpriser.”
- Betalingsringen skulle indbringe to milliarder til den kollektive trafik.
- Regeringen kaldte også betalingsringen for “miljøringen” og “trængselsringen”, ligesom man lagde vægt på de sundheds - og miljøgevinster, der kunne være ved at begrænse bilkørsel i hovedstadsområdet.
- Den 22. februar 2012 blev S-R-SF-regeringens ønske om en betalingsring rundt om København lagt i graven. Dagen inden havde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) på et pressemøde gentagne gange sagt: “Der kommer en rigtig god løsning i morgen.”
- S-R-SF-regeringen endte som bekendt med at droppe planerne og afsatte i stedet én milliard kroner til kollektiv trafik, som københavnerne måtte dele med resten af Danmark.
- Helle Thorning-Schmidt mente, at en stor folkelig modstand var årsagen til, at projektet blev droppet:
- Det særlige ved denne situation var, at lige præcis de mennesker, hvis problemer vi gerne ville løse, altså dem der sidder i trængslen, de sagde nej tak. Fagbevægelsen sagde nej, tak. Deres borgmestre sagde nej, tak. Pendlerne, altså dem, der bruger den kollektive trafik var imod. Miljøorganisationerne var imod. Man kunne nærmest ikke finde nogen, som var for det, sagde Helle Thorning-Schmidt til Berlingske.
Flere og flere køretøjer
Klik på afspil-knappen i bunden for at begynde. Klik på pause og hold musen over cirklerne for at læse mere.
Jo større cirkler - jo flere køretøjer.
De værste tidspunkter for bilpendlerne
Kilde:
Sådan vil trafikken udvikle sig frem mod 2030
Kilde:
Corona og trafik
- De seneste to år har været præget af corona-hjemsendelser og nedlukninger, og det har medført betydeligt mindre trafik på vejene, oplyser Vejdirektoratet.
- I øjeblikket er antallet af køretøjer dog kun et par procent under niveauet fra tiden før corona.
- TV 2 Lorry har i gennemgangen valgt at se bort fra coronaårene 2020 og 2021, og det er derfor 2019, der er det bedste år at sammenligne med.