Tømrermester fra Rødovre er tilhænger af roadpricing: "Så vil vi få mere tid til at arbejde"
En tømrermester fra Rødovre byder idéen om roadpricing velkommen.
Et forslag om at inddele hovedstadsområdet i betalingszoner for at komme den trafikale trængsel til livs falder i god jord hos tømrermesteren Thomas Fagerberg fra Rødovre.
Det, selvom han er én af de bilister, der vil blive ramt, hvis det bliver en realitet.
- Jeg er klart tilhænger af det, fordi jeg i tide og utide bliver forhindret i at komme frem, og det er især, når jeg skal nordpå, siger Thomas Fagerberg om forslaget til TV 2 Lorry.
- Vi vil få mere tid til at arbejde i stedet for at holde i kø.
Forslaget kommer i forbindelse med, at Folketinget har afsat 20 millioner kroner til et stort forsøg med netop roadpricing.
Et af de forsøg, der er på tegnebrættet, involverer altså en inddeling af hovedstadsområdet i zoner, der bliver dyrere at færdes i, jo tættere man kører på indre København.
Thomas Farberg har selv tidligere stiftet bekendtskab med tiltag, hvor man betaler for at køre i bestemte områder:
- Jeg har boet i Oslo for mange år siden, og for mig virker det til, at der er mindre trafik. Det er klart, at det er et spørgsmål om prissætning, men jeg tænker, at roadpricing vil gøre en stor forskel, siger han.
Skaber ikke et A og B-hold
På Christiansborg er der delte meninger om, hvorvidt roadpricing er en god idé.
Hos Dansk Folkeparti er man lodret imod, fordi man mener, at det vil skabe et a- og et b-hold, siger de til TV 2 Lorry.
Det bekymrer dog ikke Thomas Farberg.
Evig trængsel? 10 år efter betalingsringens død:
For 10 år siden i 2012 ville S-R-SF-regeringen mindske trængsel og gøre kollektiv trafik billigere med en betalingsring. “Der kommer en god løsning i morgen”, lød det.
Dagen efter, den 22. februar 2012, lagde daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) dog betalingsringen i graven.
I denne uge sætter TV 2 Lorry fokus på 10-året for betalingsringens endeligt. Siden er trængslen ikke blevet mindre. Hvis ikke en betalingsring – hvad er så løsningen på den stigende trængsel i Hovedstadsområdet?
- Jeg tænker ikke, at det skaber et A og et B-hold. For dem, det vedrører, vil stort set være folk i arbejde, så det er folk, der har en fornuftig løn, så jeg tror ikke på, at det vil gøre nogen forskel, siger han.
Der er to forskellige forsøg på tegnebrættet.
Det ene bud er fra DTU, mens det andet kommer fra Aalborg Universitet. Det vil bliver afgjort i den kommende uge, hvilket af forsøgene, der skal gennemføres.