Vil sænke hastigheden i kampen mod støj: Men beboere kan ikke høre forskel
Motorvejene omkring København støjer for meget, mener en lang række hovedstadsborgmestre. Men et forsøg med lavere hastigheder i Hvidovre havde ingen effekt.
Thomas Kleis har boet med en motorvej i baghaven i næsten 15 år.
Noget af støjen vænner man sig til, fortæller han. Det er en af vilkårene ved at bo i en storby som Hvidovre.
Men som formand for grundejerforeningen ved han, at støjen kan give problemer.
- Nogle føler sig generede af motorvejen, fortæller han til TV 2 Kosmopol.
Det vil 12 hovedstadsborgmestre nu lave om på.
Det drejer sig om borgmestrene i Hvidovre, Gladsaxe, Vallensbæk, Albertslund, Ishøj, Høje-Taastrup, Brøndby, Gentofte, Glostrup, Køge, Lyngby-Taarbæk og Solrød kommuner.
De har sammen skrevet et brev til en række ministre med ønsket om at få sænket hastigheden på motorvejene omkring København fra 110 kilometer i timen til 80 kilometer i timen.
Samtidig skal de omkringliggende veje have en hastighedsgrænse på 50 kilometer i timen i stedet for 80 kilometer i timen.
- Lige nu ligger støjen på omkring 80 decibel, og det er alt, alt for meget. Det bliver man syg af, hvis man er i det i alt for lang tid, siger Hvidovre Kommunes borgmester, Anders Wolf Andresen (SF).
Uhørbart
De nye hastighedsgrænser kan ifølge en analyse fra ingeniørvirksomheden MOE medføre, at 27.000 boliger omkring motorvejene ikke længere vil være belastede af trafikstøj.
Samtidig vil de angiveligt kunne mindske CO2-udslippet med tre-fire procent.
Som forsøgsordning er de nye hastighedsgrænser allerede indført i Hvidovre, hvor Thomas Kleis bor.
Men han kan ikke høre forskel.
- Det har ikke gjort det helt vilde, siger han.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Katrine Angel / TV 2 Kosmopol
De lavere hastigheder har da også kun mindsket støjen med mellem 0,5 og 1,8 decibel.
Og det er knap hørbart, siger chefkonsulent hos Vejdirektoratet, Jakob Fryd:
- Det er det, vi vil kalde "marginalt", siger han til TV 2 Kosmopol:
- Det betyder relativt meget at sænke farten, men der skal også relativt store ændringer til, før der sker noget i forhold til det oplevede niveau.
Borgmester holder fast
På trods af forsøgsordningens minimale ændringer holder Hvidovre Kommunes borgmester dog fast i, at en hastighedsændring er den hurtigste løsning på problemet.
Og den billigste, tilføjer han.
- Her er simpelthen en opgasningsstrækning inde fra København og ud gennem Hvidovre, så noget mere kontrol kunne jeg godt tænke mig, siger han:
- For hvis man sænker hastigheden til 80, vil det give en støjændring, hvis man sørger for, at folk ikke kører hurtigere end 80.
Men er problemet så ikke i virkeligheden, at folk ikke overholder fartreglerne?
- Jo. Men vi vil stadig gerne have sænket hastigheden til 80, siger Anders Wolf Andresen (SF).