Halvdelen af Bispeengbuen står til nedrivning: Den værste løsning, mener Venstre
Flertal i Frederiksberg og Københavns kommuner er nu enige om at gå videre med at rive halvdelen af Bispeengbuen ned. En dårlig løsning, lyder det dog fra Venstre.
- Det er en kæmpe sejr.
Sådan lyder det fra Lone Loklindt (R), der er formand for Frederiksberg Kommunes By- og Erhvervsstrategiske udvalg.
Kommentaren kommer efter et møde i udvalget, hvor Bispeengbuens fremtid blev diskuteret.
- Sammen med Københavns Kommune er vi blevet enige om at arbejde videre med en delvis nedrivning af Bispeengbuen, fortæller hun og slår fast:
- Det er rigtig vigtigt, at vi er enige på begge sider af kommunegrænsen, og nu får vi skabt noget momentum, der betyder meget for projektet.
Helt konkret går kommunerne nu videre med et projekt til 236 millioner kroner, hvor halvdelen af Bispeengbuen bliver revet ned.
Det drejer sig om den sydlige del af buen, som foreslås fjernes for at gøre plads til det grønne område, hvor Ladegårdsåen engang løb.
- Der kommer en grøn kile mellem Nørrebro og Frederiksberg, og det er en kæmpe gevinst for dem, der bor i området, siger Lone Loklindt.
Dermed er det planen, at trafikken i begge retninger skal samles på den tilbageværende bue, som skal være to spor i hver retning.
Beregninger viser nemlig, at strækningen er overdimensioneret, og at en tosporet vej i hver retning er rigeligt.
Herunder kan du se, hvordan løsningen vil komme til at se ud:
(Artiklen fortsætter efter billederne.)
Foto: Åbn Åen
- Vi er landet på noget, som faktisk er realistisk. Det er inden for rækkevidden for, hvad der er råd til, og der bliver sparet på CO2-effekten i forhold til de øvrige forslag, oplyser Lone Loklindt.
Tidligere var to andre forslag nemlig også på bordet. Begge forslag ville fjerne Bispeengbuen totalt og erstatte den med en tunnel.
Men så langt vil man altså ikke gå endnu, forklarer Lone Loklindt.
- Vi får her en forsmag på, hvad en grøn park kan give området, og det kan give smag for mere.
Så du vil ikke udelukke, at man går videre med en af de andre løsninger en gang ude i fremtiden?
- Nej. Det udelukker ikke de andre modeller, svarer hun.
Kritik fra tidligere formand
Den tidligere formand for By- og Erhvervsstrategisk udvalg i Frederiksberg Kommune, Jan E. Jørgensen (V) er dog ikke lige så begejstret for løsningen.
- Det er en dårlig løsning, de har fundet frem til, siger han og fortsætter:
- Den kommer stadig til at skære sig gennem Nørrebro og Frederiksberg, hvor den stadig vil svine og larme lige så meget. Man får altså det værste fra begge verdener.
Hvad skulle man så gøre i stedet?
- Den gode løsning ville jo være at få Bispeengbuen helt væk og få trafikken under jorden, så man kan lave et grønt område oven på, svarer han.
Han mener ikke, at det er realistisk, at de andre modeller kommer i spil, når kommunerne allerede er blevet enige om at rive halvdelen af Bispeengbuen ned.
- Når først man har brugt penge på den ene løsning, så vil man ikke bruge flere penge på at gøre endnu mere, siger han.
Det ændrer dog ikke på Lone Loklindts begejstring over mandagens møde.
- Jeg er helt sikker på dem, der bor på Frederiksberg-siden, vil opleve, at trafikken rykker længere væk fra deres vindue. Når den ene bue er væk, så får man lyd, sol og luft i et grønt område. Det er en kæmpe gevinst, fastslår hun.
Jan E. Jørgensen mener at løsningen udelukker de andre løsninger, er du enig i det?
- Nej, ved at få hul på projektet, så skaber vi noget fremdrift, og den her løsning åbner op for, at vi stadig kan gå med en af de andre løsninger i fremtiden, svarer hun.
Stort arbejde forude
Selvom de to kommuner nu er enige om at rive halvdelen af Bispeengbuen ned, så er der fortsat lang tid til projektet kan gå i gang.
Blandt andet skal Vejdirektoratet gennemføre flere undersøgelser, kommunerne skal fordele det økonomiske ansvar, og der skal laves aftaler med staten.
Kommunerne håber på, at projektet kan blive endeligt vedtaget i 2023.
TV 2 Lorry har flere gange sat fokus på Bispeengbuens fremtid. Se indslaget om løsningen, som kommunerne nu er enige om her: