"Hvis du samler fem veninder..." – Pludselig fik Stella en invitation, hun ikke havde fået før
19-årig kvinde oplever at få beskeder fra natklubber næsten hver uge, men hun har aldrig hørt om, at hendes mandlige venner skulle få det samme.
Adskillige natklubber kontakter uopfordret unge kvinder på sociale medier og tilbyder dem et såkaldt 'pigebord' med gratis indgang og alkohol – selvom det er i strid med loven.
Det viser en række beskedudvekslinger mellem flere unge kvinder og ansatte hos forskellige natklubber, som TV 2 har set. I alt har TV 2 set 15 forskellige beskeder fra 8 natklubber i København.
Fire af beskederne kommer fra ansatte på natklubber, som er ejet af Nordens største barkoncern, Rekom Group. Det drejer sig blandt andet om to eksempler fra natklubben Studio4 i indre København.
- Heyy, hvad siger du til et pigebord på Studio4 her på torsdag eller en anden dag til dig og dine veninder? Så smider jeg en flaske i dit navn, lyder det i en af beskederne.
Også diskotekerne Catch og Rumors i København – begge ejet af natklubejeren Peter Pripp – er at finde i flere af de unge kvinders indbakker.
- Jeg synes ikke, at du og dine veninder burde betale eller stå i kø for en bytur. Hvad siger I til et pigebord på Catch på torsdag? Så sørger jeg for en gratis flaske bobler, og gratis indgang til jer, lyder det i en besked fra natklubben Catch.
Foto: Screenshot
TV 2 har også fået tilsendt et eksempel på, at natklubben Mirror i det centrale København har tilbudt de såkaldte pigeborde:
Foto: Screenshot
Natklubben Unity i den populære festgade Gothersgade har også udsendt tilbud om pigeborde, viser en besked, TV 2 har set:
Foto: Screenshot
Ulovlig markedsføring
Beskederne er et klokkeklart brud på ligestillingslovgivningen, vurderer Nikolaj Nielsen, der er ekstern lektor i ligestillings- og diskrimineringsret på Københavns Universitet og tidligere ligebehandlingschef hos Institut for Menneskerettigheder.
Han har set beskederne igennem og hæfter sig ved, at virksomhederne målrettet går efter at markedsføre sig over for kvinder.
- Der er ikke nogen tvivl om, at det er ulovligt. I beskederne lægger man vægt på køn, og det stiller mænd ringere. Det er svært at se nogen faglig grund til at kunne retfærdiggøre den forskelsbehandling, siger Nikolaj Nielsen.
Vi kan vel ikke vide, om de også sender lignende beskeder med tilbud kun til mænd?
- Nej, men man kan se, at de i tilbuddet ligger meget vægt på, at det ikke er for mænd, og at man skal tage fem af sine veninder med. De skriver direkte "veninder", siger han.
Hos Forbrugerrådet tænk er man enig i, at der er tale om et brud på ligestillingsloven.
Derudover er bryder tilbuddene om 'pigeborde' også markedsføringsloven, vurderer Uffe Rabbe Krag, der er politisk chef i Forbrugerrådet Tænk.
Det skyldes, at natklubberne kontakter de unge ud af det blå over sociale medier, lyder det.
- Når en erhvervsdrivende uopfordret og uden samtykke henvender sig til en forbruger, så er det ulovligt, siger han.
Ifølge Uffe Rabbe Krag er det et brud på loven, uanset om kvinderne selv bliver glade for tilbuddet om et pigebord eller ej.
- Det er en meget problematisk forretningspraksis. Virksomhederne må ikke være anmassende i deres markedsføring, netop for at beskytte forbrugerne. Hvis alle virksomheder gjorde det, så kunne forbrugerne aldrig være i fred, siger han.
TV 2 ville gerne have forholdt de ovenstående natklubber kritikken og hørt, hvor udbredt en praksis der er tale om, men kun natklubben Unity er vendt tilbage på TV 2s henvendelser.
Her afviser daglig leder Valdemar Jensen, at Unity laver "nogen form for kønsopdelt markedsføring".
- Både piger og drenge er lige velkomne i vores klub, og vi har sendt beskeder til et lige antal af begge køn, skriver klubben i en kommentar til TV 2.
Valdemar Jensen understreger, at klubben lægger stor vægt på at overholde gældende love og regler, og at der ikke sker "nogen form for diskriminering" i Unitys kommunikation.
I beskedudvekslingen TV 2 har set, bliver der dog skrevet, at man kan tage sine "veninder" med til et "pigebord" på natklubben. Valdemar Jensen har ikke ønsket at svare på, hvorfor det ikke er kønsopdelt markedsføring.
Tilbud hver uge
19-årige Stella Kalf Hansen er en af de unge kvinder, der har oplevet at blive kontaktet af natklubber med tilbud om gratis pigebord.
- Det sker stort set hver uge, at de skriver på enten Instagram eller Messenger, hvor de vil have mig til at komme derind enten torsdag, fredag eller lørdag, fortæller hun.
Foto: Privatfoto
Første gang en besked tikkede ind fra en såkaldt promoter, forstod Stella Kalf Hansen ikke helt, hvorfor han skrev til hende. Hun kendte ham ikke, men i beskeden tilbød manden, at hun kunne få gratis indgang, en flaske bobler og et bord, hvis hun samlede fem veninder.
- På det tidspunkt havde vi ikke rigtig prøvet at gå i byen før, så det virkede jo lidt spændende. Man fik stukket flasker i hånden og blev vist hen til et bord, og så sad man der. Man følte, at man fik særbehandling, fortæller hun.
Foto: Privatfoto
Også 22-årige Katja Hansen har på Instagram og Messenger oplevet at få beskeder fra ansatte på natklubber med lukrative tilbud. Hvor hun engang havde sagt ja til tilbuddet, ville hun dog ikke gøre det i dag.
- Jeg har ikke noget imod folk, der siger ja til det. Men jeg synes, det er synd for drengene, at det skal være sådan. Jeg kan ikke se, hvorfor vi skal komme ind på den måde, mens de skal betale dobbelt så meget. Når det ovenikøbet er ulovligt, så vil jeg bestemt ikke støtte det, siger hun.
De fordelagtige tilbud om pigeborde har også tidligere fået kritik for at være et forsøg på at bruge kvinder som "lokkemad" for at tjene flere penge hos natklubberne.
Kender du til pigeborde?
Har du selv taget imod et pigebord i nattelivet, er du blevet kontaktet vedrørende et pigebord, eller kender du til lignende initiativer i nattelivet? Så hører TV 2 gerne fra dig.
Send en mail til 1234@tv2.dk.
Den tankegang kan Stella Kalf Hansen godt følge, og når hun har talt med sine venner om emnet, har de også været splittede. Nogle har kaldt det forskelsbehandling, mens andre mener, at det også kan være en fordel, fordi de gerne vil ind på en natklub, hvor der er mange piger, fortæller hun.
- Men jeg kan jo godt se, at drengene skal stå i kø og ikke får samme mulighed. Vi plejer også at kunne sidde ved bordet hele aftenen, hvor jeg kan se, at drengene, som måske har købt et bord, bliver smidt væk. Det, synes jeg, er forkert, for de har brugt penge på det.
Ingen kommentarer fra natklubber
TV 2 har som beskrevet ovenfor kontaktet alle de natklubber, som kvinderne har fået beskeder fra med tilbud om pigeborde for at høre, hvordan de forholder sig til eksperternes vurdering af, at de bryder loven.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra natklubberne Studio4, Mirror, Catch eller Rumors.
Heller ikke Rekom Group eller natklubejeren Peter Pripp er vendt tilbage på TV 2s henvendelser.