Kæmpe tunnelprojekt vokser: Nu er der også store planer for Bispeengbuen og Ladegårdsåen

Et politisk flertal i Københavns Kommune vil gå videre med planer om at bygge tunnel gennem byen, rive hele Bispeengbuen ned og blotlægge Ladegårdsåen mellem Damhussøen og Søerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Denne visionsskitse fra marts 2022 viser, hvordan det kan se ud, når Bisepengbuen bliver revet ned og erstattet af tunnel under jorden - og bebyggelse, Ladegårdsåen og grønne byrum på over jorden.

Et milliarddyrt byggeri, der kan omkalfatre store områder af Frederiksberg og København, rykker nu et markant skridt nærmere.

Således har et snævert flertal i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune mandag vedtaget et kompromis, der skal sætte gang i et samlet og storstilet projekt:

  • Hele Bispeengbuen skal rives ned.

  • Bilerne skal sendes under jorden i en tunnel på strækningen fra Bispeengbuens begyndelse og frem til Langebro.

  • Ladegårdsåen skal blotlægges, så der i fremtiden vil være et samlet blå-grønt område hele vejen fra Damhussøen til Søerne.

Det fremgår af referatet fra mødet.

TV 2 Kosmopol har tidligere beskrevet, at udvalget mandag skulle tage stilling til, om forvaltningen i hovedstadskommunen skulle undersøge mulighederne for tunnelløsninger under blandt Ågade, Åboulevard og H. C. Andersens Boulevard nærmere. Det skulle på overfladen give plads til ‘Den Grønne Boulevard’ med rekreative områder og muligvis boligbyggerier.

Mandag stemte Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Venstre for gå videre med den billigste af de to tunnelløsninger - nemlig nummer 1 til 5,5 milliarder kroner. Men i kompromiset mellem de fire partier er altså også planer om at rive hele Bispeengbuen ned og blotlægge Ladegårdsåen.

Begge dele indgår som ønsker i Københavns Kommuneplan fra 2019, men nu bliver forvaltningen altså forpligtet til at sætte gang i konkrete planer.

(Artiklen fortsætter efter kortene.)

Her er strækningen, som et flertal af politikerne i Teknik- og Miljøudvalget går efter at få gravet ned i en tunnel: Bispeengbuen, Ågade, Åboulevard og H. C. Andersens Boulevard.
Foto: Grafik: Louise Cassens/TV 2 Kosmopol
Ladegårdsåen skal blotlægges, så der i fremtiden vil være et samlet blå-grønt område hele vejen fra Damhussøen til Søerne.
Foto: Grafik: Louise Cassens/TV 2 Kosmopol

Et kompromis

Og det glæder medlem af Teknik- og Miljøudvalget Christopher Røhl Andersen (R). 

- Vi har forhandlet i weekenden, og her har vi så kunne finde hinanden, siger Christopher Røhl Andersen, der dog gerne ville have haft den dyre løsning til 10,5 milliarder kroner med tunnel hele vejen til Ørestads Boulevard.

- Det tegnede der sig ikke et flertal for, men derfor er vi rigtig glade for løsningen med at få realiseret, at hele Bispeengbuen skal væk, siger han til TV 2 Kosmopol.

Politikerne i Københavns Kommune har allerede besluttet at nedrive en af del af Bispeengbuen og føre en del af Ladegårdsåen op til overfladen - og i den beslutning lå også en fælles erklæring om, at hele buen på et tidspunkt skulle væk.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksene.)

Bispeengbuen

  • Det har længe været politikernes ønske både på Frederiksberg og i København at nedrive den sekssporede strækning, der mest af alt minder om en motorvej, som skærer slanger sig gennem byen ind til Åboulevard.

  • Allerede under den tidligere VLAK-regering var daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) klar til at overdrage statsvejen Bispeengbuen til Frederiksberg og Københavns Kommuner.

  • I 2019 lovede den forrige regering også, at en pengepose på 300 millioner kroner, som var øremærket til renovering af strækningen, også ville blive overdraget til kommunerne.

  • Ernest & Young udgav i 2019 en rapport bestilt af de to hovedstadskommuner, som skulle kortlægge omkostningerne ved at nedrive Bispeengbuen, nedgrave vejbanerne i tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring.

  • Her lød overslaget på et sted mellem 940 millioner kroner og 1,38 milliarder kroner.

  • I juni 2022 stod det klart, at både Kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune og Borgerrepræsentation i Københavns Kommune havde valgt at pege på en delvis nedrivning af Bispeengbuen, som den bedste løsning for, hvordan den omstridte vejstrækning skal se ud i fremtiden.

  • De to kommuner ville derefter bede Vejdirektoratet og Transportministeriet om at arbejde videre med den anbefalede løsning.

  • Selve nedrivning forventes at begynde i 2027 og kan være afsluttet i 2030. 

Ladegårdsåen

  • Ladegårdsåen løber i dag under Københavns gader og munder ud i Peblinge Sø.

  • Den leverer vand til blandt andet Søerne, Østre Anlæg og Kastellet.

  • Åen blev nedgravet i underjordiske rør i tre etaper fra 1896 til 1962.

  • Frem til slutningen af 1800-tallet blev åen brugt til rekreativt område, og der blev blandt andet badet i åen.

  • Først var åen en del af vandforsyningen til København, men blev sidenhen en del af kloaksystemet, og derfor blev den rørlagt.

  • I 1960’erne blomstrede bilismen, og det rørlagte åleje, der var grønt og urørt, blev ombygget til motorgade gennem byen.

  • Der kører i dag cirka 50.000 biler dagligt oven på åen.

Har brug for færre biler

Enhedslisten og Alternativet stemte mandag ikke for de fire partiers kompromis, men Enhedslisten fremsatte i stedet et andet forslag:

“At Teknik- og Miljøforvaltningen i det videre arbejde undersøger, hvordan biltrafikken kan begrænses på overfladen uden en tunnel jf. det politiske handlerum.”

Kun Enhedslisten og Alternativet stemte for forslaget.

Teknik- og Miljøborgmester, Line Barfod (EL) har ikke ønsket at stille op til interview, men har tidligere udtalt, at det hører fortiden til at bruge milliarder af kroner på infrastruktur, der gavner bilismen:

- Det, vi har brug for, er mindre biltrafik. Jeg synes, vi skal se på, hvordan vi kan reducere biltrafikken og få meget mere grønt, men det skal ikke være ved at bruge mange penge og massiv CO2-udledning på at grave tunneler, sagde Line Barfod til TV 2 Kosmopol.

Det, vi har brug for, er mindre biltrafik

— Teknik- og Miljøborgmester, Line Barfod (EL)

Christopher Røhl Andersen, hvorfor ville I ikke bede forvaltningen om at undersøge en model, hvor antallet af biler bliver reduceret?

- Det lægger vi også op til ved at pege på nogle konkrete trafikreducerende tiltag som eksempelvis at lukke for biltrafik på nogle af strækningerne over tunnelen, så man er nødt til at køre under. Det vil vi have prioriteret højere i den kommende undersøgelse, siger Christopher Røhl Andersen.

Han henviser til, at der i de hidtidige planer for ‘Den Grønne Boulevard’ har været udsigt til, at lade biler køre med lavere hastighed i et smalt spor langs de grønne områder på overfladen.

Men nu kan der eksempelvis blive udsigt til, at hele området omkring Rådhuspladsen bliver bilfrit - og det i samspil med de allerede vedtagne planer for det grønne område Vesterbro Passage.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Visualisering af 'Den Grønne Boulevard'.
Foto: Tredje Natur

Vejafgift droppet for nu

Mens ønskerne for omvæltningerne af hovedstadens infrastruktur altså nu bliver mere og mere konkrete, henstår økonomien i projektet dog mere i det uvisse. Den samlede pris vil med blandt andet en tunnel fra Bispeengbuens begyndelse nu blive højere end de 5,5 milliarder kroner, som den billige tunnelløsning ville koste i første omgang.

Radikale Venstre vil have bilisterne selv til at betale for en del af byggeriet ved at indføre vejafgift - såkaldt roadpricing - i den nye tunnel. Men det var der ikke flertal for blandt de fire partier, der er blevet enige - i første omgang i hvert fald.

- Nu ser vi frem til at få det konkrete tal på, hvad det koster, og så vi jo tage en diskussion om roadpricing igen, siger Christopher Røhl Andersen.

Han henviser også til, at partierne i aftalen er blevet enige om at salg af byggegrunde - blandt andet på det område, hvor Bispeengbuen i dag slanger sig - kan være med til at betale for projektet.

Tidshorisonten for projektet er endnu uvist, men Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune skal præsentere en endelig undersøgelse af de fire partiers ønske til projektet i november måned.

I den hollandske by Maastricht har man også gravet trafik fra en befærdet vej ned under jorden. Det kostede ni milliarder kroner - og det kan du læse meget mere om her. 

ARKIVFOTO: Drenge går tur ved Ladegårdsåen.
Foto: Sven Gjørling/Ritzau Scanpix
Link kopieret!

Seneste nyt

Efter 13 år er det slut: Kendt restaurant konkurs

- Vi har valgt at udfase alle ikke danske ingredienser med undtagelse af gær, fordi det ikke findes dansk og økologisk, fortalte Christer Bredgaard til Sascha Yang til i marts , da OPLEV lagde vejen forbi.
Foto: Andreas Hentze Madsen, TV 2 Kosmopol

Il Buco på Islands Brygge i København ville være den mest bæredygtige restaurant i verden. Nu er drømmen brast. Det fremgår af stedet hjemmeside.

- Vi har lukket dørene for sidste gang. Jeg vil for altid være taknemmelig for de sidste 13 år, skriver Il Bucos ejer, Christer Bredgaard og fortsætter:

- Jeg håber, du vil se dette som en dvale i stedet for en lukning, og jeg tror på, at vi vil mødes igen i nye rammer.

Avisen Amagerliv har set nærmere på restaurantens seneste regnskab, der viser, at steder har kæmpet med et stort økonomisk underskud.

- Regnskabet viser, at virksomheden trådte ind i 2024 med et resultat før skat på minus 2,3 millioner kroner, skriver Amagerliv.

Link kopieret!

Efter røveri: Cyklende mand efterlyses

Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En person er fredag aften, kort før midnat, blevet udsat for en røveri på Industrivej i Solrød.

Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi på X.

I den forbindelse bringer politiet en efterlysning.

- Vi søger en mand, ca. 60 år, som kom cyklende forbi samtidig og kortvarigt talte med forurettede. Ring 1-1-4 hvis du har oplysninger til sagen, skriver Midt- og Vestsjællands Politi.

Link kopieret!

Lidt lunere vejr i vente i dag

Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Er du allerede ved at være lidt træt af sne og frost, der er gode - okay bedre - nyheder på vej.

DMI oplyser til Ritzau, at lørdagen kommer til at byde på nogen til en del sol og mest tørt, men ud på eftermiddagen bliver det mere skyet.

Temperaturen vil mellem frysepunktet og 4 graders varme,

I aften og nat bliver det først skyet, men efterhånden tager et regnvejr over - og dermed bliver den sidste rest sne skyllet bord.

Link kopieret!

FCN besejrer topholdet AGF hjemme i Farum

Superligaens tophold AGF satte tre point til, da holdet fredag aften var på besøg på Right To Dream Park i Farum mod FC Nordsjælland.

Kampen endte 1-0 til hjemmeholdet, efter at Milan Iloski var først over en returbold i kampens overtid og scorede kampens afgørende mål.

FC Nordsjælland rykker med sejren op på fjerdepladsen og er kun ét point efter den førende trio bestående AGF,FC København og FC Midtjylland.

Link kopieret!

Topchef fik mere end tre millioner i fratrædelsesaftale

Arkivfoto. Hillerød Kommune.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Da den tidligere topchef i Hillerød Kommune Lars Mørk i september fratrådte sin direktørstilling i kommunen, kunne han tage 3,3 millioner kroner med sig i fratrædelsesgave.

Det viser en aktindsigt Ekstra Bladet har fået. Ifølge Hillerød Kommune var fratrædelsen et udtryk for et ønske om "en ny profil" på posten.

Link kopieret!

Flere havarerede lastbiler: Motorvej var total spærret i mange timer

Helsingørmotorvejen i sydgående retning fredag aften.
Foto: TV 2

Opdatering: Først efter midnat kunne Nordsjællands Politi meddele at Helsingør Motorvejen igen var åben for trafik.

- Men der er fortsat meget glat på hele motorvejen og flere steder holder der mørklagte køretøjer. Kør forsigtig, skrev vagtchefen på X kl. 00:31.

----

Helsingørmotorvejen spærres i sydgående retning mellem 7 Kokkedal og 10 Hørsholm S på grund af flere uheld på strækningen og det glatte føre, hvor flere busser er havareret.

Der er kødannelser på strækningen, og der forventes først normal trafik sidst på aftenen.

Klokken 21 lyder meldingen fra P4 Trafik, at motorvejen fortsat er spærret, indtil vejhjælp forsøger at få fjernet de lastbiler, som ikke kan komme over bakken.

De er endnu ingen tidshorisont for åbningen. Det forventes dog at være senere i aften.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google