Luftfartssanalytiker: At flytte fire flyveledere løser ikke sommerkaos
Naviairs nødplan om at flytte flyveledere fra Roskilde til København er en lappeløsning med store konsekvenser, lyder det fra formand for flyvelederforeningen.
Flyveledere skal flyttes fra Roskilde Lufthavn til Københavns Lufthavn til sommer.
Det er Naviairs nødplan for det forventede sommerkaos i Københavns Lufthavn, hvor en akut mangel på flyveledere vil betyde massive forsinkelser og aflyste fly i de travle sommermåneder.
Men det er ikke nok til at dæmme op for forsinkelserne:
- Det batter selvfølgelig noget. Men elastikken bliver stram hen over sommeren, og vi kommer ikke til at undgå forsinkelser, siger lufthavnsanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen til TV 2 Kosmopol.
Det er ifølge hans oplysninger kun fire flyveledere, der skal flytte arbejdsplads, og det betyder, at der stadig ikke er tilstrækkeligt med mandskab i Københavns Lufthavn:
- Man er ikke på plads med det antal medarbejdere, man skal have. I kontroltårnet er der ikke nok, så selvom det principielt skulle hjælpe, så er virkeligheden, at folk melder sig syge, og det er man ikke garderet mod i den her situation, siger han.
Naviair skriver selv i en pressemeddelelse, at de forventer at kunne afvikle det meste af trafikken i Københavns lufthavn uden store forsinkelser og uden brug af ekstravagter for flyvelederne.
Flyvelederforening: Det er en lappeløsning
Naviairs nødplan bliver ikke taget godt imod af formanden for flyveledernes forening Datca.
- Vi vil også gerne redde danskernes sommer, men det er en lappeløsning og den har nogle ret store konsekvenser for blandt andet Roskilde og de kontorer i København, man tager folk fra, siger Esben Jean-Pierre Blum til TV 2.
Heller ikke han tror på, at forflytningen løser alle sommerens problemer. Tværtimod kan det få flere flyveledere til at sige op:
- Når man laver lappeløsninger, som er utilfredsstillende for både kunderne og flyvelederne, så er vi tilbage ved den flugt, som jeg frygter, vil fortsætte.
- At folk vil tage til udlandet og arbejde i stedet, og at de massive årgange, der kan gå på pension, vil gøre det, siger DATCA's formand til TV 2
Han anerkender, at Naviair forsøger at løse udfordringerne, mener han ikke, at det løser sagens kerne: Manglen på flyveledere i Danmark.
Puster til ilden
Jacob Pedersen tror heller ikke på, at Naviairs nødplan kommer til at lægge en dæmper på den igangværende konflikt.
- Det lægger ikke låg på konflikten, at mennesker flyttes. Det her er brandslukning, som hjælper med sommerferieproblemer. Men det er bare en måde at trylle problemet et andet sted hen, siger han.
Flyvelederkonflikten kort fortalt:
Kort fortalt bunder flyvelederkonflikten i en mangel på personale, navnlig flyveledere, og hvorvidt den nuværende bemanding af flyveledere fortsat skal dække ind ved at tage ekstravagter.
Parterne er den statsejede arbejdsgiver Naviair og flyveledernes fagforening DATCA.
Konflikten begyndte, da Naviair under corona afskedigede 50 flyveledere som led i en sparerunde.
Naviair mangler cirka ti procent flere flyveledere, eller det der svarer til 70, før de er oppe på fuld bemanding i Københavns Lufthavn igen.
De resterende flyveledere har derfor taget ekstravagter for at dække ind for manglen af personale. Men nu vil flyvelederne ikke mere.
Manglen på flyveledere kan strække ind til 2024, da det kræver at flere flyveledere er færdiguddannede.