Sådan blev beredskabet hævet i forbindelse med tele-nedbrud
Torsdagens massive telenedbrud medførte en lang række konsekvenser for Hovedstadens Beredskab og de otte kommuner i dækningsområdet.
For at håndtere udfordringerne blev der iværksat en lang række tiltag, der skulle forsøge at afbøde påvirkningen for borgere i hovedstadsområdet, da det stod klart, at der var tale om et massivt nedbrud, oplyser Hovedstadens Beredskab i en pressemeddelelse dagen derpå.
Her blev der blandt andet nedsat en operativ stab på operationscenteret dels for at skabe tryghed for borgerne i dækningsområdet, danne overblik over konsekvenserne, sikre koordinering og kommunikation med andre myndigheder og informere kommunerne i dækningsområdet, lyder det videre.
Den tryghedsskabende indsats overfor borgerne bestod af flere elementer. Dels skulle beredskabet være tilstede med mandskab og brandkøretøjer på centrale pladser og steder, så borgerne kunne henvende sig dér. Derudover var alle 11 brandstationer bemandet, så man også kunne søge hjælp dér.
Den operative stab iværksatte blandt andet følgende:
Anmodning om etablering af den lokale beredskabsstab (LBS), der er samarbejdsorgan for beredskabsmyndighederne i politikredsen.
Information af krisestabene i de 8 kommuner i dækningsområdet, derefter løbende information af kommunerne.
Deltagelse i møder med TDC og øvrige myndigheder.
Afdækning af øvrige tekniske udfordringer, herunder alarmforbindelser til automatiske alarmcentral anlæg, tyverialarmer, teknisk overvågning mv.
Iværksættelse af tryghedsskabende indsats overfor borgerne.
Sikre ekstra bemanding på operationscenteret og alarmcentralen for Storkøbenhavn.