Strejkende skraldemand frygter længere tid på vejene: "Bilister truer os med køller og knive"
Københavnske skraldemænd strejker på fjerde døgn i protest over udsigten til nye arbejdstider. Med en senere arbejdstid kommer de til at genere den københavnske trafik unødigt, mener en talsmand.
Hvis du har kørt rundt i den københavnske myldretidstrafik, kender du situationen:
Foran dig holder en skraldebil, og de to mand, der betjener den, er i fuld gang med at hente affaldsbeholdere inde fra beboelsesejendommen, den holder ud for.
Og du kommer ikke ud af pletten, før skraldemændene sætter sig ind i vognen, lukker dørene og kører videre. Desværre stopper de kort efter - for her er endnu en ejendom, der skal have tømt skrald.
- Og det bliver meget værre, hvis ARC (Amager Ressource Center, red), får deres ønsker igennem. I dag har vi gader, hvor vi spærrer i måske 20 minutter. Men vi risikerer at komme op på 45 minutter med de arbejdstider, de ønsker af os. Hvad gør bilisterne så? Det sker i forvejen, at vi bliver truet med både køller og knive, når bilister bliver ramt af road rage.
Ordene kommer fra Ulrik Blessing, der i fire år har været skraldemand i København.
Han er ansat af virksomheden Urbaser, men skal fra 1. maj overgå til at arbejde for ARC, der hjemtager affaldsindsamling i København.
Ulrik Blessing understreger, at grove trusler om vold bliver anmeldt, men at skraldefolkene ser gennem fingre med meget andet.
Skal arbejde længere
ARC ønsker, at skraldemændene skal overgå til faste arbejdstider i modsætning til den fyraftensakkord, de arbejder efter i dag.
Som det er nu, har de fri, når de er færdige - men med nye regler skal særligt eftermiddagsholdet arbejde, til vagten formelt slutter - det vil sige klokken 18.03 eller 18.33.
I dag arbejder I jo efter fyraftensakkord og kan gå hjem, når I er færdige. Kommer I til at arbejde længere med de nye regler?
- Ja, det er rigtigt. Det kan jeg ikke sige noget til. Men problemet er ikke, at vi får nogle ekstra timer – men at vi er flere timer på vejene i den københavnske trafik. Og det går ud over fodgængere, cyklister og bilister, siger Ulrik Blessing, som tilføjer:
- Når vi giver den gas, skyldes det, at vi altid holder i vejen. Det stresser os, når der holder bilister bag os. Vi arbejder i et friskt tempo, for vi forsøger at holde trafikken glidende.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Hans Nørgaard / TV 2 Kosmopol
Han kører selv en tømningsrute på Amager og siger, at problemerne ikke bliver mindre af, at kommunen mange steder har nedlagt eller indsnævret vejbaner, så det er helt umuligt at komme forbi en skraldebil.
ARC oplyser til TV 2 Kosmopol, at de tager afstand fra bilisters vrede.
- Vi har indført en lystavle øverst på bagsiden af skraldebilen, hvor man kan opfordre bagvedkørende til at tage hensyn. Det har indtil nu haft en positiv effekt. Men lad det være hævet over enhver tvivl: Vi skal gøre op med den hensynsløse kultur i morgen- og eftermiddagstrafikken.
- Så hermed en stærk opfordring til alle på gaderne om at tage hensyn til hinanden og give plads til, at renovationsmedarbejderne kan løse deres vigtige arbejdsopgaver, siger Helena Hasselsteen Nielsen, der er chef for affaldsindsamlingen, i en skriftlig kommentar til TV 2 Kosmopol.
Ifølge Ulrik Blessing støder skraldemændene ud over vrede bilister også på politi, der beder dem flytte skraldevognen og finde en p-plads, så de kan komme forbi.
Hertil lyder det torsdag fra Københavns Politi:
- Som led i det daglige beredskab er vi generelt til stede i gaderne, og støder vi på køretøjer, der holder på en måde, der påvirker fremkommeligheden for de øvrige trafikanter, eller på en måde, som kan føre til farlige situationer, så vejleder vi som udgangspunkt chaufføren om at flytte køretøjet. Det er en udfordring, som vi er i dialog med skraldemændene om, siger Henning Pedersen, der er vicepolitiinspektør ved Københavns Politis færdselsafdeling, i en mail til TV 2 Kosmopol.
Tilbyder gode arbejdsvilkår
ARC argumenterede i et TV-indslag på TV 2 Kosmopol onsdag for, at de nye, ønskede arbejdstider vil være en fordel for skraldemændene.
- Vi tilbyder et arbejde med nogle gode arbejdsvilkår, hvor vi har lagt meget vægt på at have den fornødne tid til rådighed. Vi vil gere give dem vilkår for et arbejde, hvor man ikke behøver gøre det i et forceret arbejdstempo, hvor man kan passe på sig selv, når man er ude for at samle affaldet ind, sagde Helena Hasselsteen Nielsen, der er chef for affaldsindsamlingen i ARC.
(Se indslaget nederst i artiklen)
Men Ulrik Blessing afviser synspunkterne.
- De holder sig til en rapport, de har fået lavet hos Kræftens Bekæmpelse. Den har de så plukket i, som det lige passer dem. Der står også, at de anbefaler et-holdskift. Men det er sjovt nok ikke med, for så skal der købes mange flere biler, siger han.
Hertil siger Helena Hasselsteen Nielsen torsdag til TV 2 Kosmopol:
- Rapporten "Sunde skraldemænd" peger på, at toholdsdrift medvirker til pres blandt skraldemænd, blandt andet fordi de skal skynde sig hjem med skraldebilen til et ventende makkerpar.
- Det ændrer vi netop ved at indføre en fast mødetid for andet skiftehold, så første skiftehold har mere tid til dagens arbejde. Desuden har Københavns Kommune udvidet det såkaldte tømmevindue, så man må indsamle affald i perioden mellem klokken 06.00 og 20.00, hvilket også er en af rapportens anbefalinger.
Hun tilføjer, at et etholdsskift vil kræve så mange ekstra biler og så meget ekstra parkeringsplads til dem, at Københavns Kommune har valgt, at der fortsat arbejdes i toholdsskift.
ARC: Ingen forhandling før der arbejdes igen
De strejkende har fået besked om, at konflikten er overenskomststridig. Det førte tirsdag til et krav om, at de genoptager arbejdet.
Onsdag blev sagen behandlet i Arbejdsretten, hvor resultatet også var et krav om, at arbejdet skal genoptages.
Torsdag behandlede Arbejdsretten sagen igen og idømte de strejkende en bod på næsten 1,2 millioner kroner.
ARC har meddelt, at de gerne vil forhandle med skraldemændene - men først når arbejdet er genoptaget.
Det kommer ifølge Ulrik Blessing ikke til at ske.
- Ved du hvad. Nu har vi uden held prøvet at forhandle om det her med dem i to år. Og vi overgår til ARC 1. maj.
Men hvad skal der så til, for at I genoptager arbejdet?
- Den tager vi direkte med ARC, men vi er lydhøre. Vi vil gerne i gang hurtigt igen, for der er kun tabere i den her konflikt, siger Ulrik Blessing.