Efter 16 års arbejde som redder: Nu skal Heino sørge for flere tog til tiden
DSB mangler lokoførere til S-banen og har pt. sværere ved at rekruttere nye end før. 43-årige Heino Nikolaisen skal som lokomotivfører-elev være med til at sørge for tog til tiden.
Lokomotivfører-elev Heino Nikolaisen printer sin arbejdsseddel ud i DSB's personalebygning ved Københavns Hovedbanegård, inden han skal ud på dagens anden kørsel med linje H til Frederikssund.
Heino Nikolaisen er en af de lokomotivfører-elever, som inden længe er klar til at køre passagerer rundt i hovedstadsområdet. I dag mangler DSB 15-20 lokomotivførere til S-banen, og det betyder forsinkede tog, aflyste tog og færre daglige afgange.
43-årige Heino Nikolaisen startede på lokomotivføreruddannelsen i foråret efter 16 års arbejde som redder i Falck. Nu glæder han sig til at komme ud og køre ture på skinnerne.
- Det glæder mig, hvis min ansættelse giver færre aflyste tog. Det ville være fantastisk. Det er jo synd for de mennesker, der regner med at kunne tage toget fra A til B, hvis det af en eller anden grund ikke kan lade sig gøre.
Markant færre lokoførere
Siden 2010 er antallet af lokoførere i DSB faldet fra 513 til i dag 457. Og alene i 2019 er syv procent af lokoførerne stoppet, hvilket er mere, end DSB havde forventet.
DSB kæmper i øjeblikket hårdt for at få nye elever og har i år brugt rekordmange penge på at rekruttere lokomotivfører-elever.
- I dag er det lidt sværere end tidligere at få nye elever. Arbejdsmarkedet er rimelig ophedet i øjeblikket, så der er kamp om nye medarbejdere. Og det er ikke kun hos DSB, men alle erhvervsvirksomheder, som har svært ved at få nye folk, siger midlertidig chef for togdrift, Rolf Møller Pedersen.
Heino Nikolaisen blev hurtigt glad for jobbet, efter han startede som lokomotivfører-elev tidligere på året. For ham har det længe været ønsketænkning en dag selv at styre toget.
- Jeg har haft en gammel drøm om at blive lokomotivførere igennem mange år. Det fede er tanken om at køre de her store maskiner med store hestekræfter og fragte folk fra A til B. Og så have den fedeste udsigt fra kontoret, som man overhovedet kan drømme om, siger han.
Ifølge den 43-årige lokomotivfører-elev er der intet mærkeligt i at skifte retning med sit liv og sin karriere, selvom man aldersmæssigt er i midten af 40'erne.
- Jeg tror, at det er drønsundt at prøve noget andet på et tidspunkt i sit liv og ikke hænge fast i det samme fra start til slut, lyder det fra Heino Nikolaisen.
Foto: Tobias Schiøler / TV 2 Lorry
Frygter for tog uden fører
Efter et lille års kørsel på skinnerne i hovedstadsområdet under opsyn af forskellige kørelærere har Heino store forventninger til den fremtid som lokofører i DSB, der venter.
Men én bekymring fylder i hans hoved.
- Set på den lange bane, så ville jeg være ked af, hvis der ikke er brug for mig, hvis togene bliver førerløse, fortæller han.
Førerløse tog på S-banen var en del af den togaftale, som den tidligere regering lavede i i 2017.
Ifølge tillidsmanden for lokoførerne bør politikerne give garantier til lokoførerne om fortsat ansættelse, så elever som Heino kan se en fremtid med jobbet.
- Vi har en tidligere transportminister, der lovede førerløse S-tog i 2024, og det er meget hurtigt. Hvis du er ung i dag og tænker på at blive lokomotivfører, så er det nok ikke lige S-tog, du søger i første omgang. Så der skal politiske garantier på bordet, siger Thomas Bryan-Lund.
For Heino Nikolaisen handler det lige nu om at komme ud at køre tog. Noget, som han glæder sig til.
- Min drøm er at have jobbet i rigtig mange år, nyde udsigten, og fragte glade passagerer fra A til B, som kommer frem til tiden, slutter han.
Foto: Tobias Schiøler / TV 2 Lorry