Partier vil bruge milliarder på superbusruter rundt om København

Politikerne på Christiansborg forhandler lige nu om mere end 150 milliarder kroner til investeringer i infrastrukturen. En del af pengene ser ud til at gå til en ny type superbuslinje.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Det gælder både venstre og højre side af salen.

Der tegner sig et flertal på Christiansborg for at anlægge to nye superbusruter i hovedstadsområdet.

Transportformen hedder BRT – Bus Rapid Transit – og de hurtige elbusser kan nedbringe rejsetiden med omkring en femtedel i myldretiden, fordi de kører i deres helt egne spor på vejen.

- BRT er en super opgradering af den kollektive trafik. Folk vil virkelig få en wow-oplevelse, hvis de kommer fra en gammel buslinje over i en BRT, siger de radikales transportordfører, Rasmus Helveg Petersen.

- Det er næsten ligesom et tog, fordi det kører i sit eget trace, så vi får rigtig meget kollektiv transport for pengene med BRT, og derfor er vi positive over for det, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre.

Jeg synes, at de to linjer regeringen foreslår er gode, og jeg vil gerne have at begge bliver til virkelighed

— Rasmus Helveg Petersen, Radikale Venstre

Regeringen har i sit udspil til infrastrukturforhandlingerne foreslået at anlægge to BRT-linjer i hovedstadsområdet.

En rute på 34 kilometer der kører ligesom busrute 400S fra Lyngby over Bagsværd, Ballerup og Høje Taastrup for at slutte i Ishøj. Og en 19 kilometer lang rute der kører ligesom busrute 200S fra Gladsaxe over Husum, Rødovre, Hvidovre til Avedøre Holme.

Sådan præsenterer Movia muligheden og nogle af fordelene ved BRT på ruten 400S
Foto: Screendump - Movia Rapport

- Det er rigtig positivt, at regeringen lægger op til, at der skal laves to BRT-linjer i hovedstadsområdet. Faktisk så vi gerne, at vi kunne anlægge endnu flere BRT-linjer, siger Enhedslistens transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen.

Anlægget af de to ruter vil koste 2,95 milliarder kroner, og deraf foreslår regeringen, at staten betaler 1,6 milliarder kroner. Det har vakt stor glæde i de kommuner BRT-linjerne skal køre igennem, og kommunerne er sammen med regionen og trafikselskabet selv klar med resten af finansieringen. 

- Det er en fantastisk sejr, at BRT-linjerne er med i regeringens udspil, for på alle væsentlige punkter, så er de udtryk for en win-win situation. Dem der kommer til at tage bussen fremover, de bliver glade, og så fører det samtidig til mindre trængsel for de øvrige bilister, for nu forsvinder der jo nogen fra vejene, som ellers ville have kørt der i deres i bil, siger borgmester i Høje Taastrup, Michael Ziegler.

Røde partier vil have endnu mere BRT

Generelt set er det de røde partier på Christiansborg, der er villige til at investere flest penge i offentlig transport, og derfor er flere af partierne på venstrefløjen opsatte på at anlægge endnu flere BRT-linjer, end de to regeringen spiller ud med.

- Jeg synes, at de to linjer, regeringen foreslår, er gode, og jeg vil gerne have at begge bliver til virkelighed. Men jeg vil også gerne have mere BRT end det, for jeg synes, at det er så god en opgradering af buslinjerne, siger de radikales trafikordfører Rasmus Helveg Petersen.

Sådan præsenterer Movia muligheden og nogle af fordelene ved BRT på ruten 200S
Foto: Screendump - Movia Rapport

- Det er mit indtryk, at der er plads og mulighed for at lave endnu flere BRT-linjer, både i hovedstadsområdet og i hele landet, og det er en af de måder, man kan lave noget kollektivt trafik, som folk har lyst til at bruge på bekostning af at tage bilen, og det er jo lige det, vi har brug for, siger Rasmus Helveg Petersen.

- Vi så gerne, at der kom flere linjer. Det kunne blandt andet være på Hillerødmotorvejen, der hvor buslinje 150S kører i dag, og vi så også gerne, at man lavede en BRT-løsning, på det man kan kalde ring 6, altså fra Køge over Roskilde, Hillerød og til Helsingør, siger Rasmus Vestergaard Madsen fra Enhedslisten.

Enig blå blok: Vi er klar til at indføre BRT

I starten af måneden, forud for regeringens udspil til infrastrukturforhandlingerne, indrykkede de blå partiers transportordførere et fælles læserbrev i en række aviser. 

Her argumenterer de hovedsageligt for at investere massivt i udbygning af vejnettet, men fastslår samtidig, at de også har den kollektive transport i tankerne. Den eneste kollektive transportform, de specifikt nævner i indlægget, er netop BRT, som de gerne vil anlægge.

"Ikke mindst i forhold til større byer er vi klar til at styrke den højklassede kollektive transport blandt andet med Bus Rapid Transport-busser (BRT), der er langt billigere at anlægge og drive end de dyre letbaner", skriver transportordførerne for Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance i et fælles læserbrev.

Vi er i milliardklassen, for vi skal rigtigt i gang med BRT

— Kristian Pihl Lorentzen, Venstre

Modsat de røde partier er Venstre dog ikke klar til at udpege specifikke ruter, og vil derfor heller ikke på forhånd love støtte til de to linjer gennem hovedstadsområdet.

- Vi kigger positivt på de to projekter, men vi vil helst afsætte penge til en større pulje til BRT-anlæg, og så må vi derfra se, hvilke linjer der kan blive plads til. Der er jo mange steder rundt om i landet, hvor der kan anlægges BRT, og der bliver nok ikke plads til alt i første omgang, siger Venstres Kristian Pihl Lorentzen, der dog er klar til at øremærke mange penge til anlæggelsen af BRT-linjer.

- Vi er i milliardklassen, for vi skal rigtigt i gang med BRT. Vi er jo allerede begyndt i Aalborg, og det tyder rigtig godt deroppe, så nu skal vi have bredt det ud til andre storbyer, siger Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre.

Regeringen håber at kunne lande en endelig infrastrukturaftale inden sommerferien.

BRT-bussern får deres helt eget spor at køre i. Samtidig får de automatisk grønt lys, og derfor kommer de især i myldretiden meget hurtigere frem end almindelige busser
Foto: Screendump: Movia kampagnevideo for BRT
Link kopieret!

Seneste nyt

Herberger må igen i år afvise folk på jagt efter ly for kulden

Kulden er kommet og det sætter sit præg på de københavnske herberger.

Både Blå Kors og Kirkens Korshær, der driver en række herberger og væresteder melder om fulde huse og folk der bliver afvist.

Sara Spencer Kristiansen, der leder Kirkens Korshærs nødherberg i Hellig Kors Kirken fortæller, at der må trækkes lod.

På sin hjemmeside fortæller Kirkens Korshær desuden, at der igen i år tages nødovernatning i brug. Det sker blandt andet i Hellig Kors Kirken på Nørrebro i København, der åbner for overnatning, når de kirkelige aktiviteter er overstået.

- Vi trækker lod om pladserne, det er vi nødt til. Men vi gør, hvad vi kan for at hjælpe alle, vi viser dem hen til andre overnatningssteder, og vi deler også soveposer ud, som de kan få med, siger hun.

Sofie Weinreich Engell, der leder Grace, fortæller, at det kolde vejr gør det livsfarligt at sove udenfor.

Også her trækkes der lod. Grace har i alt 16 sovepladser.

Link kopieret!

Politi og beredskab rykket ud til mulig drukneulykke

Foto: Presse-fotos.dk

Nordsjællands Politi rykkede kl. 09:19 lørdag morgen ud til meldingen om en mulig drukneulykke ved Skodsborg Strandvej i Skodsborg.

Det oplyser vagtchef Flemming Hansen til TV 2 Kosmopol.

Efter mere end en times eftersøgning med blandt andet helikopter, blev aktionen afblæst.

- Det viste sig, at det bare var et paddelboard, der drev rundt i vandet. Så man kan sige, at aktionen var vellykket, siger Flemming Hansen.

Politi og beredskab forlod stranden igen omkring kl. 10:35.

Link kopieret!

Efter 13 år er det slut: Kendt restaurant konkurs

- Vi har valgt at udfase alle ikke danske ingredienser med undtagelse af gær, fordi det ikke findes dansk og økologisk, fortalte Christer Bredgaard til Sascha Yang til i marts , da OPLEV lagde vejen forbi.
Foto: Andreas Hentze Madsen, TV 2 Kosmopol

Il Buco på Islands Brygge i København ville være den mest bæredygtige restaurant i verden. Nu er drømmen brast. Det fremgår af stedet hjemmeside.

- Vi har lukket dørene for sidste gang. Jeg vil for altid være taknemmelig for de sidste 13 år, skriver Il Bucos ejer, Christer Bredgaard og fortsætter:

- Jeg håber, du vil se dette som en dvale i stedet for en lukning, og jeg tror på, at vi vil mødes igen i nye rammer.

Avisen Amagerliv har set nærmere på restaurantens seneste regnskab, der viser, at steder har kæmpet med et stort økonomisk underskud.

- Regnskabet viser, at virksomheden trådte ind i 2024 med et resultat før skat på minus 2,3 millioner kroner, skriver Amagerliv.

Link kopieret!

Efter røveri: Cyklende mand efterlyses

Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En person er fredag aften, kort før midnat, blevet udsat for en røveri på Industrivej i Solrød.

Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi på X.

I den forbindelse bringer politiet en efterlysning.

- Vi søger en mand, ca. 60 år, som kom cyklende forbi samtidig og kortvarigt talte med forurettede. Ring 1-1-4 hvis du har oplysninger til sagen, skriver Midt- og Vestsjællands Politi.

Link kopieret!

Lidt lunere vejr i vente i dag

Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Er du allerede ved at være lidt træt af sne og frost, der er gode - okay bedre - nyheder på vej.

DMI oplyser til Ritzau, at lørdagen kommer til at byde på nogen til en del sol og mest tørt, men ud på eftermiddagen bliver det mere skyet.

Temperaturen vil mellem frysepunktet og 4 graders varme,

I aften og nat bliver det først skyet, men efterhånden tager et regnvejr over - og dermed bliver den sidste rest sne skyllet bord.

Link kopieret!

FCN besejrer topholdet AGF hjemme i Farum

Superligaens tophold AGF satte tre point til, da holdet fredag aften var på besøg på Right To Dream Park i Farum mod FC Nordsjælland.

Kampen endte 1-0 til hjemmeholdet, efter at Milan Iloski var først over en returbold i kampens overtid og scorede kampens afgørende mål.

FC Nordsjælland rykker med sejren op på fjerdepladsen og er kun ét point efter den førende trio bestående AGF,FC København og FC Midtjylland.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google