Hver anden i hovedstaden dumper køreprøven: Robotter kan være en del af problemet
Hovedstadsområdet har den laveste beståelsesprocent ved køreprøver, viser kortlægning. Det kan der være flere årsager til, fortæller organisation.
Der er markant færre elever i hovedstadsområdet end i Jylland, der går fra køreprøven med et kørekort i hånden efter at have taget turen rundt i trafikken med den motorsagkyndige som passager.
Det viser en kortlægning, som Taxa 4x35 har foretaget med tal fra Færdselsstyrelsen.
Omkring 54 procent af hovedstadsborgerne, der var til køreprøve i de første 12 uger af 2023, bestod.
Det samme gjorde sig gældende for tre ud af fire øst- og sønderjyder.
En tendens, der findes flere forklaringer på, fortæller formanden for Dansk Kørelærer-Union, Bent Grue.
- Trafiktætheden er en stor årsag til det. Når man kommer ind til København, må man sige, at der er flere cyklister og fodgængere at holde øje med, end der er i Tønder. Det gør det sværere at tage kørekort i hovedstaden, siger han til TV 2 Kosmopol.
En anden forklaring kan være, at der er mange tosprogede elever i hovedstadsområdet, ligesom der bliver lavet mange flere tolkeprøver i København, hvilket kan være en ulempe ved prøven, fortæller Bent Grue.
Robotter giver problemer
Og så er der hele robotproblematikken.
Der har nemlig længe været mangel på køreprøver, særligt i hovedstadsområdet, og det har fået flere kørelærere til at bruge robotter som hjælpemiddel, når det gælder om at booke prøver til deres elever.
Når prøverne bliver frigivet, handler det om at være hurtig, hvis man skal nå at få en prøvetid.
- Brugen af robotter er problematisk, for så kan vi andre ikke nå at få nogen køreprøver. I København har så mange af kørelærerne brugt robotter, at nogen elever har været til køreprøve op mod otte gange på 14 dage uden at få ekstra køretimer, og så er det svært for kørelæreren at vurdere, om eleven nu er helt klar, siger Bent Grue.
Brugen af robotter er mest udbredt omkring København, da der her har været størst mangel på køreprøver, og så har det bredt sig ud som ringe i vandet, idet flere københavnere har forsøgt at booke prøvetider uden for byen, fortæller han.
Bent Grue tror desuden, at dumpeprocenten er steget en smule i hovedstaden, da det siden marts ikke har været muligt for kørelærere at rykke en prøvetid fra én elev til en anden.
- Det betyder, at man måske tager en chance med en elev, der ikke er helt klar endnu, siger han og understreger, at organisationen er meget utilfredse med, at man ikke længere kan bytte tider.