Udsigt til flyforsinkelser til sommer: Rejsebureau forlænger rejsen for at undgå kaos
Flyvelederkonflikten i Københavns Lufthavn er endnu ikke løst, og det kaster en skygge over forventningerne til sommerens flytrafik. Se forudsigelser for sommeren her.
Mindst tid i lufthavnen og mest tid på feriedestinationen.
Det plejer at være kriteriet, når man bestiller flyrejse til sommerferien.
Men med udsigten til flere forsinkelser og aflyste fly hen over den travle sommerperiode på grund af den igangværende flylederkonflikt, så har rejsebureauet Nyhavn Rejser taget en ny sikkerhedsforanstaltning i brug.
De øger rejsetiden for deres kunder.
- Fra nu af sørger vi for, at der er lidt ekstra connection-tid på rejser med mellemlandinger for at sikre, at vores gæster kan nå deres næste fly, siger Carina Young, bureauchef i Nyhavn Rejser til TV 2 Kosmopol.
Nyhavn Rejser arrangerer især rejser til lande uden for Europa og derfor rammes de hårdere af eventuelle flyforsinkelser.
- Vi holder meget øje med, hvad vi kigger ind i til sommer.
De kunder, der allerede har bestilt rejser med korte mellemlandinger, er begyndt at blive usikre på, om ferieplanerne kan holde, fortæller Carina Young.
- Vi kan godt mærke, at dem, der har købt rejser, er lidt bekymrede, siger hun.
Charterselskaber frygter også sommerkaos
Også i charterselskaberne Spies Rejser og Tui følger man med i prognoserne for sommerens flytrafik, såfremt flyvelederkonflikten ikke løses inden.
- Det er noget vi er utroligt optagede af. Vi gør alt for at understrege, at der skal komme en løsning op til sommerferien. Vi har 12.000 gæster hver uge i højsæsonen, der flyver charterfly via Københavns Lufthavn, siger Sofie Folden Lund, kommunikationschef i Spies Rejser, til TV 2 Kosmopol.
Fordi charterselskabernes fly er direkte, har de endnu ikke haft store gener med forsinkelser. Men det store pres fra sommertrafikken kan få store konsekvenser.
- Vi kan ikke bare flytte vores gæster til en anden lufthavn. Det vil skabe en større operationel udfordring for os, hvis der kommer mange forsinkelser eller aflysninger, så det håber vi selvfølgelig ikke på, siger kommunikationschef Mikkel Hansen fra Tui Danmark.
Også hos Tui er kunderne begyndt at bekymre sig for sommertravlheden.
- Der er bestemt ikke en stemning af panik, men man kan godt mærke, at der kommer flere spørgsmål, siger han.
Analytiker: Sådan kommer sommertrafikken til at se ud
Hvor galt sommerferiekaosset i lufthavnen kommer til at se ud, afhænger af om konflikten løses mellem flyveledernes faglige forening Datca og arbejdsgiveren Naviair, der varetager trafikstyring af luftfart i Danmark.
I maj fremsatte Naviair en nødplan, der skulle redde sommerferietrafikken ved at flytte flyveledere fra Roskilde Lufthavn til Københavns Lufthavn hen over sommeren.
Ifølge Sydbanks luftfartsanalytiker er nødplanen dog ikke nok til at dæmme op forsinkelserne.
- Bundlinjen er stadig, at selv med den plan, ser vi ind i en sommer der vil blive præget af forsinkelser, siger Jacob Pedersen til TV 2 Kosmopol.
Flyvelederkonflikten kort fortalt:
Konflikten handler om personalemangel, og parterne er Naviair og flyveledernes fagforening DATCA.
Konflikten begyndte, da Naviair under corona afskedigede 50 flyveledere som led i en sparerunde.
Naviair mangler cirka ti procent flere flyveledere, før de er oppe på fuld bemanding i Københavns Lufthavn igen.
De resterende flyveledere har derfor taget ekstravagter for at dække ind for manglen af personale. Men nu vil flyvelederne ikke mere.
Manglen på flyveledere kan strække ind til 2024, da det kræver at flere flyveledere er færdiguddannede.
Siden nødplanen er der ikke sket gennembrud i konflikten, selvom parterne mødtes tirsdag i denne uge.
Dermed er Naviairs nødplan den redningskrans, som flyrejsende og rejseselskaber må klamre sig til indtil videre.
- Vi er et væsentligt bedre sted end inden den reviderede plan. Men der skal bare en ekstra sygemelding til, så vælter læsset og så vil det skabe store forsinkelser.