Radikal beslutning skal trække ungt publikum til Arken
Museer og kunsthaller er i stigende grad tvunget til at forholde sig til den grønne omstilling, hvis de vil fortsætte med at tiltrække publikum. Som et forsøg vil kunstmuseet ARKEN i Ishøj i hele 2023 helt droppe transporttunge udstillinger.
En syv gange syv meter stor dataskulptur er udstillingens hovedværk.
Det kæmpe store billede er konstant foranderligt og består egentlig af mere end 400 millioner billeder i et datasæt, som en algoritme hiver ned, transformerer og uafladeligt morfer sammen på en ny måde.
- Han trækker en masse information ned fra nettet og lader maskinen danne nye billeder for os. Og måske drømme nogle billeder, som vi mennesker ikke kan, siger Marie Nipper, direktør på kunstmuseet ARKEN i Ishøj.
Se indslaget herunder:
Udstillingen NATURE DREAMS er museets nye kæmpesatsning, som består af tre store digitale værker af den tyrkiske kunstner Refik Anadol, en af pionererne inden for digital kunst.
Og samtidig det konkrete eksempel på det valg, som ARKEN har taget for hele 2023, nemlig at droppe alt, hvad der hedder transporttunge udstillinger. Eller med andre ord: Udstillinger som indebærer, at man flyver værker ind fra andre dele af kloden.
- Vi har nogle unge generationer, som er meget optaget af klimaet. Forståeligt nok, ikke? Og som kalder på, at vi alle sammen gør vores, siger Marie Nipper.
Hvad vil det helt konkret sige, at I nu vil satse på mere bæredygtige udstillingsformater?
- Det vil sige, at vi vil gå ind i en undersøgelse af, hvordan vi kan arbejde mere bæredygtigt på hele museet. Herunder også vores udstillingspraksis. Fordi det er faktisk noget af det, vi har sværest ved. Hvordan gør vi den mere bæredygtig? Hver udstilling er jo et nyt projekt, der tager sin helt egen form med dets egne materialer, siger Marie Nipper.
Publikum skal ikke nøjes med mindre
I følge Arkens direktør kommer de bæredygtige udstillinger på ingen måde til at gå på kompromis med de kunstneriske oplevelser.
- For os handler et mere bæredygtigt initiativ jo ikke om, at udstillingerne skal blive mindre spektakulære eller mindre internationale. Tværtimod. Vi vil bare gerne blive mere bevidste om, hvordan vi kan arbejde mere bæredygtigt og samtidig lave fantastiske udstillinger for publikum. Sidste år havde vi udstillinger, hvor vi hentede værker ind fra hele verden. Det har vi fravalgt i år for at se, hvad vi så kan, siger Marie Nipper.
Udover de digitale værker viser ARKEN i år deres egen samling iscenesat på nyt samt en udstilling med Per Kirkebys store murstensinstallationer lavet af danske mursten.
Moderna Museet i Stockholm: Fantastisk benspænd
Sidste år tog Moderna Museet i Stockholm samme beslutning og droppede gennem hele 2022 al transport af værker udefra til udstillingerne.
En kæmpe aha-oplevelse, lyder det fra direktør på Moderna Museet, Gitte Ørskou.
- Når vi giver os selv det benspænd, kommer der noget andet ud af det. Det er både et benspænd for os som museum, som handler om klima og miljø. Men for kunstnerne er det også et kunstnerisk benspænd, som skaber nye muligheder for dem. Vi tror ikke på, at vi om 30 år hver måned fragter 200 kunstværker rundt fra hele verden for at samle dem til en udstilling. Og det benspænd gav vi til os selv. Eksempelvis inviterede vi den danske kunstner Jeppe Hein til at komme og skabe en udstilling, siger Gitte Ørskou.
Den nye tidsånd rammer kunstscenen
Både i den danske museumsverden og hos kunsthallerne er der enighed om, at klimabevidsthed kommer til at ligge højt på dagsordenen i enhver form for udstillingsvirksomhed.
Nogle museer og kunsthaller er nået knap så langt, mens andre som eksempelvis GL STRAND er godt i gang med at føre de gode intentioner ud i livet.
Hvad kan I gøre som kunsthal?
- Noget af det, vi kan gøre, gør vi allerede. For eksempel samarbejder vi rigtig meget med andre institutioner og museer, så den udstilling, vi har nu, bliver vist tre gange i Europa. Det gør det selvfølgelig mere bæredygtigt, at man kan mindske transporten på den måde. Den anden ting, vi kan gøre, er, at vi vil hellere have vand og vej end luft, når vi transporterer. Dvs. at selvfølgelig skal værker bevæge sig for at komme frem til udstillinger, men det gør altså en kæmpe forskel, om man er ude i tide, så de kan blive sejlet, hvis de kommer langvejs fra, eller hvis de kan blive kørt på en bil, frem for at de skal flyves, siger direktør for Kunstforeningen GL STRAND, Nanna Hjortenberg.
Både klimabevidsthed og økonomi spiller en rolle.
- Jeg tror, at der sker et skift på kunstscenen, hvor man går fra at have en automatpilot på, at når noget er fra Dubai, LA eller noget andet, er det det mest spændende, man kan se. Og det handler om bæredygtighed, det handler måske om priser, og måske handler det også om en tidsånd – at vi i virkeligheden er mere optaget af, hvad der foregår omkring os, og hvad vi kan relatere os til, fremfor kun at vise det, der er stort ude i verden, siger hun.
Der er dog ingen af de kunstneriske institutioner, som hverken nu eller i fremtiden udelukker nødvendigheden af at fragte værker ind fra udlandet,
- Hvis man nu tager den udstilling, vi har lige nu, der hedder Stepping Out. Den viser 26 kvindelige samtidskunstnere, og deres værker kan simpelthen ikke blive vist i Kina. Og derfor er det nogle gange nødvendigt at fragte ting ind langvejs fra, slutter Nanna Hjortenberg.
Kunsten kan inspirere til grøn levevis
Kunstcentret Copenhagen Contemporary på Refshaleøen er overbevist om, at bæredygtighed og klimabevidsthed fremover kommer til at fylde meget mere, når det handler om udstillingsvirksomhed.
- Den grønne omstilling bliver en skelsættende dagsorden for hele museumssektoren. Klimakrisen kræver jo, at vi omstiller både vores produktionsformer og vores forbrug, og vi tror på, at kunsten kan være med til at skabe et rum, hvor eksperimenter i forhold til produktionsformer kan finde sted. Vi vil både arbejde med, hvordan vi producerer udstillinger, men vi vil også invitere publikum med ind i en samtale om, hvordan det æstetiske og kunsten kan inspirere os til at leve mere grønt, fortæller direktør for Copenhagen Contemporary, Marie Lauerberg.
Frem til september viser Copenhagen Contemporary udstillingen Beautiful Repair, som sætter fokus på, hvordan vi kommunikerer med omgivelserne gennem mode, og hvilken betydning, vi tillægger de ting, vi omgiver os med.
- Udstillingen viser 16 unge kunstnere og designere, som alle sammen arbejder med bæredygtighed ud fra et meget kreativt og eksperimenterende perspektiv. Det, som de her kunstnere og kreative designere viser os, det er, hvordan det at genbruge og det at reparere tøj i virkeligheden kan være grobund for en massiv æstetisk eksplosion. Og de her kunstnere er med til at sætte et positivt billede på, hvordan vi i virkeligheden kan forene den grønne omstilling med livsglæde og kreativitet, æstetik og skønhed, siger Marie Lauerberg.
Vigtigt at gå forrest
Selv om ingen af kunstinstitutionerne kan klandres for at være blandt de største klimasyndere, fremhæver de alle vigtigheden af at gå forrest.
- Hvis man kigger på museumssektoren generelt, er vi ikke den store udleder af f.eks. CO2, men vi har en vigtig rolle i forhold til formidlingen af en bæredygtighedsdagsorden – den symbolske virkning er stor for os. Det forventer store dele af publikum også. Vi har hele tiden kontakt til dem og kan tage de dialoger, som vi jo også har i samfundet. Og jeg tror, det er vigtigt, at vi går ind i de dialoger og også kigger på, hvor vi trods alt kan gøre noget, hvad enten det handler om at kigge huset igennem i sømmene og se på, hvor vi kan justere ind i forhold til at reducere CO2 eller arbejde med biodiversitet, eller hvordan vi nu vil lægge vores bæredygtighedsprofil i fremtiden, siger ARKENS direktør, Marie Nipper.