18-årige William har fået drømmejobbet: Nye regler har gjort ham til Danmarks yngste buschauffør
Trods Williams unge alder og en diagnose har nye regler nu gjort det muligt for ham at blive Danmarks yngste buschauffør.
Artiklen er en genudgivelse, men vi synes, at den er så læseværdig, at vi har besluttet at dele den med dig igen. God fornøjelse.
Hvad vil du gerne være, når du bliver stor?
Astronaut, lærer, skuespiller, fodboldspiller, dyrepasser eller advokat ...
Svarmulighederne er mange, og det er et spørgsmål, de fleste af os har fået på et eller andet tidspunkt i vores liv.
For 18-årige William Øvre Colberg har svaret altid været det samme.
Han ville være buschauffør.
Og faktisk kunne det ikke gå hurtigt nok for den unge busentusiast.
Han fulgte tæt de politiske drøftelser om, hvorvidt alderskravet til buschaufføruddannelsen skulle sænkes fra 21 til 18 år.
Og da det blev endeligt vedtaget den 1. juli 2022, var det til stor glæde William Øvre Colberg, der netop var blevet gammel nok.
Han tilmeldte sig straks buschaufføruddannelsen på UCplus i Skovlunde.
- Jeg synes, det er fedt at kunne få mit drømmejob som 18-årig, i stedet for at skulle vente til jeg bliver 21, siger William Øvre Colberg.
Den 4. april 2023 bestod han så sin køreprøve, og kunne nu stolt kalde sig den yngste dansker med kørekort til bus.
Nu står den på fem måneders praktik ved busselskabet Umove i Roskilde, inden det er tilbage på skolebænken.
Sænket alderskrav for buschaufføruddannelsen per 1. juli 2022
Den 1. juli 2022 blev kvalifikationskravene til visse førere af køretøjer i vejtransport ændret. Det betyder at unge under 21 år, kan optages på erhvervsuddannelsen for buschauffører i den kollektive trafik.
Ændringen har været et stort ønske fra branchen, som ét element til at løse manglen på chauffører, og der er derfor stor tilfredshed med ændringerne.
I forlængelse af beslutningen om at sænke den forhenværende aldersgrænse på 21 år har Vejdirektoratet foretaget nabohøringer af Sverige og Norge, hvor alderskravet har været 18 år siden 2011 og 2012.
I nabolandene har man ikke oplevet, at det har haft betydning for trafiksikkerheden, særligt grundet de øgede krav til uddannelse og oplæring af de unge chauffører.
Og så er det heller ikke mange i nabolandene, der som William Øvre Colberg har valgt at udnytte, at grænsen er sat ned til 18 år.
Færdselsstyrelsen evaluerer ordningen efter et til to år.
Kilder: Færdselsstyrelsen og Dansk PersonTransport
Diagnose er intet problem
William Øvre Colberg er ikke sikker på, hvor hans store interessere for busser kommer fra, men han har hørt, at mange mennesker med autisme generelt har en større interesse for tog og busser.
Da det er en diagnose, han også selv har, tænker han, at det måske kan være en del af svaret. Austismen er dog ikke noget, han mærker til i det daglige længere, forklarer han.
Og det er heller ikke noget, der umiddelbart bekymrer praktikstedet i Roskilde:
- Sådan en autisme må man da gerne have, tænker jeg, det har vi intet imod. Så længe han passer sit arbejde, som vi ønsker, han skal gøre. Så er han glad, er vi andre også glade, siger driftsleder Fadil Aliti til TV2 kosmopol.
Instruktør og masterdriver Stig Jensen, som skal køre med William de første mange uger, mener da også at William Øvre Colberg er et naturtalent bag rattet:
- Det er en drøm at køre med ham. Mange nye har svært ved, hvordan man bremser. [...] Så punktbremser man, og det gør han overhovedet ikke, forklarer han.
(Artiklen fortsætter efter billedet ...)
Foto: Nynne Frost Andersen/ TV 2 Kosmopol
Har lært alle busruter før start
Driftslederen Fadil Aliti har også oplevet et særligt stort engagement fra William, lige siden aftalen med praktikstedet blev indgået.
William har været forbi anlægget i Roskilde flere gange inden praktikstarten og snakket med flere af de ansatte på stedet, og han har også løbende opdateret dem på, hvor langt han var med sit uddannelsesforløb.
Derudover har William allerede lært alle busruter før sin første praktikdag, ved at køre med busserne i sin fritid, når han har kedet sig.
Nu har han i forbindelse med sin fastansættelse desuden fået udstedt et frikort af Movia, så han kan køre gratis med busserne, lige så meget han har lyst til.
William står som færdiguddannet buschauffør i marts 2024 og er allerede nu sikret at kunne forsætte om udlært buschauffør ved Umove i Roskilde.
Du kan møde ham på sin i første dag i praktik i videoen øverst i artiklen