Vinderbud offentliggjort: Her ser du Roskildes nye vikingeskibsmuseum
De længe ventede planer for fremtidens vikingeskibsmuseum i Roskilde er ude. Byens nye vartegn bliver en aflang hal i træ med tydelige referencer til vikingetiden, som skal huse de uvurderlige skibe.
Det omkring 1000 år gamle vikingeskibe i Roskilde får et nyt- og stormflodssikret – hjem i en aflang hal med silhuetten af et skib opført i træ med tydelige visuelle referencer til vikingetidens kongehaller.
Samtidig står museets nuværende hovedbygning, den ikoniske vikingeskibshal i beton fra 1960’erne, over for en gennemgribende renovering, så vartegnet revitaliseres og sikres mod fremtidens vandmasser.
Det er nogle af hovedpunkterne i de store planer for Vikingeskibsmuseet i domkirkebyen, som har været på tegnebrættet i årevis, og som netop er blevet offentliggjort.
Vikingeskibsmuseet i Roskilde annoncerede torsdag eftermiddag vinderforslaget i en hotly anticipated arkitektkonkurrence om at tegne det nye museumscenter, der skal huse de historiske skibe.
Og her er valget faldet på et forslag under ledelse af tegnestuen Lundgaard & Tranberg Arkitekter.
De fem uvurderlige skibe skal således have et nyt hjem i en udstillingsbygning en smule tilbagetrukket fra fjordens blågrønne bølger.
Kostbarhederne i Skrinet
Skrinet bliver navnet på det, museet og arkitekterne håber, kan blive endnu et vartegn for byen.
- Det er på meget fornem vis lykkes med både at lave en ny bygning til skibene, som placerer sig på grundens højeste sted og samtidig diskret trækker sig til side, så det bevarer engens store åbenhed og giver fin plads til de andre fine bygninger på grunden. Og så løser den transformationen af den eksisterende Vikingeskibshal på en meget fin måde, siger Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgård-Sørensen til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter under boksen)
Lene Tranberg, leder af den vindende tegnestue, kalder den nye tjans for ”en drøm, der går i opfyldelse”.
- Vi får lov til at arbejde i feltet mellem beskyttelse og fornyelse af den enestående kulturarv, som både Vikingeskibene og Vikingeskibshallen repræsenterer. Vi var fra starten optaget af at finde det selvfølgelige og stærke greb, der kan forløse dette særlige steds potentiale og bevare offentlighedens frie adgang til fjorden, siger Lene Tranberg i en pressemeddelelse.
Det har arkitekterne i fællesskab med de andre i det vindende team blandt andet gjort ved at placere den nye udstillingshal centralt på områdets strandeng mellem museets nuværende bygninger – 60’er-betonhallen og 90'er-museumsøen.
På den måde skabes der rum mellem bygningerne, så fjordlandskabet kan få en mere fremtrædende rolle, lyder det.
I ly af stormen
Netop landskabet spiller, må man forstå, en vigtig rolle i, hvorfor det vindende bud løb med byggeretten.
For det nye kommende museumscenter bringer også en omkalfatring af dele af landskabet med sig, så hele havnefronten i Roskilde i højere grad bliver i stand til at modstå de stormfloder, der med efterhånden skræmmende hyppighed truer området.
- Vi får en stor strandeng, som kan håndtere vand og inviterer en lokal flora ind på området, og som passer til det øvrige fjordlandskab. På den måde er det et arkitektonisk værk, hvis kvalitet ikke bare består af den enkelte bygning, men udgøres af en samklang med landskab, natur, historie og mennesker, siger Tomas Breddam (S), der udover at være borgmester i Roskilde Kommune også har været formand i dommerkomiteen.
Museets fem vikingeskibe: Skuldelevskibene
Vikingeskibsmuseet formidler Danmarks historie inden for søfart og bådebygningskultur i oldtid og middelalder.
Deres helt store claim to fame er dog de fem vikingeskibe, også kendt som Skuldelevskibene, der står udstillet i Vikingeskibshallen.
Skibene blev fundet og udgravet i 1960'erne og var selve grunden til, at Vikingeskibsmuseet opstod. Siden har skibene været medvirkende til at danne baggrund for den stribe af rekonstruktioner, som museets bådbygningsværft har stået bag.
De fem skibe er:
Skuldelev 1 - Havskibet: et stort havgående fragtskib fra Sognefjorden i Vestnorge. Skibet er bygget med kraftige planker af fyrretræ og har fyldige former, der giver stor lasteevne og høj sødygtighed på Nordatlanten.
Skuldelev 2 - Det store langskib: en krigsmaskine, bygget til høj fart og transport af mange krigere. Med en besætning på 65-70 mand har det hørt til de stormandsskibe, der prises i skjaldekvad og sagaer.
Skuldelev 3 - Kystfareren: et lille, elegant og solidt handelsskib, bygget til fragt af varer i de indre danske farvande og i Østersøen. Skibet er det bedst bevarede af de fem vikingeskibe, fundet i Roskilde Fjord.
Skuldelev 5 - Det lille langskib: hører til blandt de mindste langskibe i en krigsflåde og er ideelt til sejlads i de indre, danske farvande og i de korte, krappe bølger på Østersøen.
Skuldelev 6 - Fiskerbåden: en fiskerbåd, bygget ved Sognefjorden i Vestnorge, på samme tid og sted som havskibet.
Kulturminister Jacob Engel-Schmidt (M) bruger også anledningen til at minde om, at den seneste tids voldsomme vejr blot har understreget behovet for en anden bygning til vikingeskibene.
- Derfor er det en rigtig god nyhed, at projektet nu er et skridt videre. For vi skal også i fremtiden passe på den enestående kulturarv, som vikingeskibene udgør, og vise skibene frem, så vi alle kan blive klogere på en helt central periode i vores fortid, lyder det fra ministeren, hvis forgænger på posten Mette Bock (LA) i sin tid førte an i marchen mod et nyt museum, da hun i 2018 var med til at affrede hele molevitten og på den måde sætte fut i planerne om nyt.
Nyt liv til medtaget hovedværk
Og nyt kommer de ganske rigtigt til at få nede på havnen i Roskilde.
Det krævede dog et langt, sejt træk, hvor der både skulle et finanslovsforlig med 150 millioner kroner i museumsstøtte, et rygstød fra kommunen på 25 millioner kroner samt hårdt tilkæmpede midler fra tre af de store, private fonde til, før museet efter flere år kunne melde, at finansieringen var på plads.
Men med de 310 millioner kroner, som projektet er budgetteret til, får domkirkebyen til gengæld både en spritny bygning samt – og det er nok så vigtigt – en long overdue restaurering og fremtidssikring af Erik Christian Sørensens betonbrutale vikingeskibshal.
Sådan finansieres det nye museum:
I alt er der samlet 310 millioner ind til projektet.
Folketinget støtter med 150 millioner kroner i en finanslovsbevilling
Roskilde Kommune støtter med 25 millioner kroner
VILLUM FONDEN støtter med 60 millioner kroner
Augustinusfonden støtter med 50 millioner kroner
Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden støtter med 25 millioner kroner
At det netop bliver til en renovering af hallen, vil nok varme hjerterne hos de fleste arkitekter og historieinteresserede.
Hos dette segment vakte det nemlig ramaskrig, da det kom frem, at der var politisk opbakning til at jævne den brutale hal med jorden for at gøre plads til nyt.
FN’s internationale ekspertorgan inden for bevaringsværdig arkitektur hvinede og krummede ryg og kaldte Erik Christian Sørensens bygning for et absolut hovedværk inden for det 20. århundredes arkitekturstrømninger.
Søren Vadstrup, lektor på Kunstakademiets Arkitektskole, gik så vidt som at spå bygningen gode chancer for at kunne optages som Unesco-verdensarv.
Foto: Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Han og andre vil sikkert med glæde notere sig, at bygningen i stedet bulldozere mødes med nænsom restaurering, hvor 90 procent af betonen og 80 procent af murstenene får lov at blive.
Samtidig bliver Vikingeskibshallens facade mod byen - og altså væk fra fjorden - omdannet med en stor trappeformation, mens der også etableres en stor offentlig fjordplads, der kan fungere som slæbested for museets rekonstruerede skibe.
Vikingeskibshallens historie
Tegnet af Erik Christian Sørensen og færdiggjort i 1969 som en udstillingshal for de fem skibsvrag, der var blevet sænket ved Skuldelev i Roskilde Fjord som en søspærring i slutningen af vikingetiden.
Allerede samme år, som museet åbnede, modtog arkitekten Erik Christian Sørensen den hæderfulde Træprisen betonbygningen.
Vikingeskibshallen blev bygningsfredet i 1997 som én af de første modernistiske bygninger i Danmark med under 50 år på bagen.
Bygningen har været hårdt ramt af særligt storme og stigende vandstande. Vikingeskibshallen blev blandt andet hårdt ramt under stormfloden i december 2013. I oktober 2017 og januar 2022 var den atter truet af vandmasserne fra stormene Ingolf og Malik. Det samme skete så sent som i december sidste år, hvor stormen Pia gav svedige håndflader i fjordbyen.
I 2017 forsøgte Vikingeskibsmuseets at få bygningen affredet. Det blev først afvist af Slots- og Kulturstyrelsen, inden den daværende kulturminister Mette Bock (LA) omstødte beslutningen i 2018 og affrede bygningen en gang for alle.
Dette fik en sammenslutning af internationale arkitekter til at advare mod at rive bygningen ned, idet de anså den som værende et betonhovedværk inden for moderne arkitektur.
I september 2019 blev Vikingeskibshallen kåret som et af de 100 mest bevaringsværdige betonbyggerier i Europa fra 20. århundrede. Trods den hæder holdt museumsdirektøren dog fast i, at bygningen fortsat stod til nedrivning.
Men i august 2022 kom det frem, at museet havde skiftet mening. I et nyt oplæg til arkitektkonkurrencen fremgik det således, at et nyt museum skulle placeres som en selvstændig bygning væk fra hallen, der så til gengæld skulle indtænkes som et restaureringsprojekt.
Kilder: TV 2 Kosmopol, Vikingeskibsmuseet
Bæredygtigt, naturligvis
Bevaringen af betonhallen kombineret med brug af træ som et klimavenligt materialevalg i den nye hovedbygning er altså med til at gøre herligheden til en mere bæredygtig affære.
Det har dommerkomiteen også bidt mærke i.
- Det nye Vikingeskibsmuseum er et godt eksempel på en ny retning, hvor arkitektur er meget mere end bare udformning af bygninger. Lundgaard & Tranberg Arkitekter er her kommet med et eksempel på, hvordan arkitektur kan være med til at skabe trivsel, fællesskaber og understøtte sammenhængskraften mellem Roskilde by, kystnaturen, fjorden og eksisterende arkitektur, udtaler Johnny Svendborg, en af dommerkomiteens tre arkitektfaglige dommere, og fortsætter:
- Projektet viser samtidig, hvordan arkitektur kan hjælpe os i den grønne omstilling og med at håndtere de meget mærkbare konsekvenser af klimaforandringerne,” udtaler Johnny Svendborg, en af dommerkomiteens tre arkitektfaglige dommere.
Med de nu meget konkrete planer for Vikingeskibsmuseet præsenteret bliver næste skridt at få vedtaget en ny lokalplan og så lave en mere detaljere projektering.
Byggeriet skal herpå starte i 2025, inden de fem vikingeskibe i den nuværende hal flyttes til den nye bygning i 2028.
De sidste finjusteringer finder sted frem til 2030, hvor det hele efter planen står færdigbygget.
Her er holdet bag det vindende bud:
Arkitektur: Lundgaard & Tranberg Arkitekter A/S
Landskab: Marianne Levinsen Landskab ApS
Transformation: Christoffer Harlang Architects ApS
Bæredygtighed: Aaen Engineering ApS
Ingeniør: Niras A/S
Formidling og udstillingsdesign: JAC Studios ApS