Professor om letbane-koks: Burde have været forudset

Hovedstadens Letbane kan blive over en milliard kroner dyrere. Den mulige ekstraregning skyldes blandt andet problemer med forsyninger og leverancer. En professor i transportøkonomi påpeger dog, at allerede kendte faktorer burde have været forudset.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Prisen på Hovedstadens Letbane kan komme til at stige med 10 til 15 procent. Ifølge en professor i transportøkonomi burde nogle af grundene til den mulige forøgelse af budgettet have været forudset.
Foto: Hovedstadens Letbane

Problemer med forsyninger og leverancer samt manglende erfaring og forflyttelse af ledninger i jorden.

Det er nogle af grundene til, at Hovedstadens Letbane nu kan ende med at blive over en milliard kroner dyrere end forventet.

Professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau retter i den forbindelse kritik mod nogle af de faktorer, der er skyld i, at projektet kan ende med at blive dyrere.

- Økonomisk konjunktur og energikriser kan man ikke rigtig forudse, men hvad der lå nede i jorden, da man planlagde projektet, bør ikke være så overraskende, siger Mogens Fosgerau til TV 2 Lorry.

Ifølge Hovedstadens Letbane skrider milliardprojektet grundet mangel på kvalificeret arbejdskraft og stigende priser på råvarer, komponenter og jorddeponering.

Direktøren for Hovedstadens Letbane, Erik Skotting, erkender også, at der er blevet begået fejl i processen, og at de i realiteten ”ikke havde erfaring med at skulle anlægge letbane, samtidig med at der skulle flyttes blandt andet vand-, gas- og elledninger i et så massivt omfang.”

Netop den manglende erfaring og forflytningen af de eksisterende ledninger i jorden, retter Mogens Fosgerau kritik af.

- Det, at der er vand-, gas- og elledninger i vejene, som skal flyttes, burde man have forudset. Det er der ikke noget nyt i. Det var kendt, at der lå ledninger, og at de skulle flyttes, siger Mogens Fosgerau og påpeger, at Hovedstadens Letbane skulle have taget fat i nogen, som havde erfaring med ledninger og vandrør, der skulle forflyttes.

En usædvanlig kompleks opgave

Ifølge Hovedstadens Letbane var de store mængder af installationer i vejene kendt i forvejen, men arbejdet med at fjerne installationerne blev mere komplekse end forventet.

Kompleksiteten i forflyttelsen af installationerne er derfor en medvirkende årsag til, at projektet er blevet dyrere. Det fortæller direktøren for Hovedstadens Letbane, Erik Skotting, i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.

"Der var selvsagt kendt viden, at der var store mængder installationer i vejene. Det usædvanlige ligger i, at cirka 50 ledningsejere hver især har skullet arrangere flytning af sine installationer, og at disse arbejder skulle foregå samtidigt med, at vores entreprenører skulle anlægge letbane," siger Erik Skotting og fortsætter:

"Det er således omfanget af, at så mange uafhængige parter skulle arbejde samtidigt, der har gjort opgaven usædvanligt kompleks. Dette forhold blev kun forstærket af de mange følgevirkninger af covid-19, som også har udfordret letbaneprojektet," siger Erik Skotting.

Den manglende erfaring med at anlægge en letbane retter professor Mogens Fosgerau også kritik imod. Til det forklarer Erik Skotting, at man normalt ved store anlægsprojekter rydder for installationer i jorden forud for igangsætning af de egentlige anlægsarbejder.

"Denne mulighed var ikke til stede på letbaneprojektet, hvorfor lednings- og anlægsarbejdet i vidt omfang skulle foregå parallelt mellem mange uafhængige parter," lyder det fra Erik Skotting i det skriftlige svar. 

Det er ikke første gang, at et stort anlægsprojekt synes at blive dyrere end først antaget.

Eksempelvis blev Cityringen i København dyrere end forventet, og det samme gjorde byggeriet af Niels Bohr-bygningen.

At anlægsprojekter generelt bliver dyrere end først antaget, kan der være forskellige forklaringer på. Det fortæller økonomiprofessor Mogens Fosgerau.

- En vigtig grund til at store anlægsprojekter generelt bliver dyrere, det er, at man har været for optimistiske – og så kan man ende med at blive overrasket, siger Mogens Fosgerau og forklarer yderligere:

- Hvis man eksempelvis skal se på et hus, så vil dem, der køber huset, måske blot tænke, at der bare skal males. De kan derfor undervejs ende med at blive overrasket, fordi der skulle laves flere ting end blot at male, siger Mogens Fosgerau.

Han påpeger også på, at det kan være svært at sætte kroner og ører på det, man ikke kan forudsige, når man laver budgetter til anlægsprojekter. Der er dog også endnu en forklaring på budgetoverskridelserne.

- Nogle projekter kan også ende med at blive dyrere, fordi der er nogle, der vil sælge de her projekter. Der sidder eksempelvis nogle positive entreprenører og konsulenter, der siger, at det bliver rigtig godt og rigtig billigt. Det giver medvind til politikerne, og det kan give en overoptimisme, siger Mogens Fosgerau.

Hovedstadens Letbane kan først vurdere, hvor meget det samlede budget vil stige, når økonomien er blevet gennemgået nærmere.

Prisen på Hovedstadens Letbane kan komme til at stige med 10 til 15 procent, hvorfor projektet kan ende med at blive 1,2 milliarder dyrere.

Generelle problemer med forsyninger, leverancer, coronakrise og krig i Ukraine gør nu milliardbyggeriet af Hovedstadens Letbane dyrere.
Link kopieret!

Seneste nyt

Politi holder skarpt øje med livsfarlig tendens i trafikken

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Forleden blev 12 bilister dømt for ikke at påsætte sikkerhedswiren ved brug af trailer, skriver Anklagemyndigheden ved Københavns Vestegns Politi på X.

Den manglende sikkerhedswire er en tendens, som Københavns Vestegns Politi er godt trætte af, og de holder derfor skarpt øje med, om bilister har tilkoblet sikkerhedswiren korrekt.

- Vi har sagt det før, men lad mig gentage: Når påhængsvogne løsriver sig på motorvejen, skaber det livsfare for andre trafikanter, siger Claus Stoltenberg, leder af færdselsafdelingen i Københavns Vestegns Politi, på X.

De 12 sager kom blandt andet fra Gladsaxe, Albertslund og Ballerup. Straffen i sådanne sager er typisk en bøde og en betinget frakendelse af førerretten.

Link kopieret!

Politi efterforsker mand i Volvo

I en Facebook-gruppe for Hareskovby skriver en borger, at dennes 12-årige datter er blevet antastet af en mand.

Manden kørte ifølge opslaget op på siden ad pigen og tilfredsstillede sig selv foran hende.

Nordsjællands Politi har bekræftet sagen til TV 2 og oplyser, at de har iværksat en række efterforskningsskridt. Politiet opfordrer borgere i området til at være opmærksomme og kontakte politiet, hvis de ser noget mistænkeligt.

Link kopieret!

Boligmarkedet boomer i hovedstaden: Oktober slog rekord

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sjældent har så mange i hovedstadsområdet købt bolig som i oktober i år.

Det viser nye tal fra Boligsiden.

I oktober blev der solgt 2.491 boliger i Region Hovedstaden, oplyser Boligsiden til TV 2 Kosmopol. Så mange boligsalg er ikke set siden juni 2021.

Det er især lejlighedssalget, der trækket tallet op.

- Ejerlejlighederne har været årets helt store overraskelse, siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør og boligøkonom hos Boligsiden i en pressemeddelelse.

- Vi ser et rekordhøjt salg sammen med stigende priser, og vi må konstatere, at vi køber bolig efter behov og ikke efter spekulationer om boligskatterne og deres betydning.

Link kopieret!

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Auktionshuset Bruun Rasmussen

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du få et anderledes snejob hos DMI

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Politi

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google