Blinde Kim blev nægtet hjælp i Føtex: Det var enormt ydmygende
Medarbejderne havde ikke tid til at hente mælk og toiletpapir for Kim Preuthun, da han torsdag forsøgte at handle på egen hånd.
Kim Preuthun er blind, og derfor handler han sjældent på egen hånd.
Det hænder dog, at han tager ud i byen for at handle et par gange om måneden - så længe det ikke drejer sig om mere end en håndfuld dagligvarer som eksempelvis mælk og toiletpapir.
Oftest kommer han i Føtex i Ballerupcentret, og gerne midt på dagen, hvor der ikke er lange køer.
Så står han ikke i vejen for andre kunder eller det travle personale.
Normalt afleverer han sin seddel ved skranken i kundeservice, og herfra skynder personalet sig at hente fornødenhederne, mens Kim bliver tilbage for ikke at sænke processen.
I torsdags omkring klokken 14 var oplevelsen bare meget anderledes.
- Jeg fik simpelt hen beskeden, at "det kan vi ikke i dag". Begrundelsen var, at hun, som plejer at hjælpe mig, lavede noget andet, forklarer Kim Preuthun.
Han måtte gå hjem uden varer.
- Det var enormt ydmygende at stå der med masser af penge og en nedskreven indkøbsliste. Jeg gik hjem i stedet for at gå et andet sted hen, fordi jeg blev ked af det. De kunne ligeså godt have sagt smut pomfrit, siger han.
Ifølge Kim Preuthun er han ikke den eneste, der oplever disse episoder.
- Jeg har oplevet det i andre supermarkeder, at man kan være uheldig, at de siger, de ikke har ressourcer. Og jeg kender også til andre synshandicappede venner, der har oplevet samme problematikker i større eller mindre grad, men derfor kommer jeg jo uden for myldretiden, og der var meget stille denne dag, siger han.
TV 2 Lorry har kontaktet Dansk Supermarked, som beklager hændelsen.
- Der er bare at sige, pointerer varehuschefen, at vi har fejlet i denne situation. Hvilket vi meget gerne vil undskylde for, meddeler kommunikationsmedarbejder Kasper Reggelsen, og uddyber:
- Det, der er er sket i det her tilfælde, er, at en enkelt kundeservicemedarbejder har haft en dårlig dag. Desværre. Derfor har vores varehuschef også talt situationen igennem med vores medarbejdere, så vi er helt skarpe på at levere den gode kundeservice, som vi vægter rigtig højt i huset.
Han pointerer, at der ikke er nogle bestemte retningslinjer, som besværede kunder bør følge.
- Huset har kun én regel. Nemlig: hjælp kunderne. Altid. Derfor er vi naturligvis ekstra ærgerlige over det her, da vi altid har ønsket at hjælpe kunden. Og har gjort det flere gange hver måned. Og selvfølgelig også vil gøre det i fremtiden.
Dansk Blindesamfund mener:
Vi oplever ikke manglende service og hjælp som et generelt problem, men der dukker sager op fra tid til anden.
Afvisninger af denne slags er med til at nedbryde selvtillid hos vores medlemmer, og det opleves naturligvis meget ydmygende.
Vi noterer os, at Dansk Supermarked har beklaget hændelsen.