2.500 bilister i storstilet forsøg - vil de betale for at køre på københavnske veje?

Et storstilet forsøg med roadpricing er lige på trapperne, men på Christiansborg er uenigheden stor.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.

En kommende roadpricing-løsning i og rundt om København kan komme til at fungere som en app.

Sådan lyder et gennemtænkt forslag fra Danmarks Tekniske Universitet, hvor man inddeler hovedstadsområdet i zoner, hvor den dyreste zone er København, forstadskommunerne lidt billigere og billigst områderne uden for selve hovedstadsområdet. Og så betaler man per minut, man opholder sig i zonen.

Allerede da Thorning-regeringen for 10 år siden droppede at lave en betalingsring i København, pegede mange eksperter på, at roadpricing ville være en god løsning på problemet med trængsel på vejene.

Et problem som bliver værre og værre i takt med, at flere flytter til hovedstaden. Og siden 2012 er de tekniske muligheder kun blevet bedre.

- GPS-teknikken er blevet bedre. Nøjagtigheden er blevet bedre, og algoritmerne er blevet meget, meget bedre, siger Otto Anker Nielsen, der er professor i trafikmodellering på DTU i Lyngby, og han mener, at man vil kunne lave et system, hvor man netop kan bruge folks mobiltelefoner på samme måde som med en parkeringsapp.

- Der er i virkeligheden ikke særlig stor forskel. Hvis man har en parkeringsapp, så ligger den på ens smartphone, og så ja, så kan man tage sin smartphone, og så starter man sin parkering, og så ved den, hvor man er, og det ved den med meget stor nøjagtighed. Og når det så er slut med parkering, så stopper man den. Så man har en app, som man enten tænder, eller som bare kører hele tiden, forklarer professoren.

Minutmodel giver mindst overvågning

App'en vil også kunne registrere kørslen automatisk, så man ikke selv behøver at trykke på den, hver gang man kører ind i en zone. Man kunne dog også vælge at montere en boks i bilen, der sørger for registreringen, og mange nye biler har også selv GPS, der kan bruges. At bruge den slags selv-registrering frem for et egentligt overvågningssystem, har også store fordele for privatlivet.

Evig trængsel? 10 år efter betalingsringens død:

For 10 år siden i 2012 ville S-R-SF-regeringen mindske trængsel og gøre kollektiv trafik billigere med en betalingsring. “Der kommer en god løsning i morgen”, lød det.


Dagen efter, den 22. februar 2012, lagde daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) dog betalingsringen i graven.


I denne uge sætter TV 2 Lorry fokus på 10-året for betalingsringens endeligt. Siden er trængslen ikke blevet mindre. Hvis ikke en betalingsring – hvad er så løsningen på den stigende trængsel i Hovedstadsområdet?

Otto Anker Nielsen forestiller sig, at betalingen afregnes enten pr. kilometer, man kører i en given zone hver gang, man starter bilen, eller pr. minut man opholder sig i zonen.

Lige som ved parkering er der dog brug for kontrol, og her kan man lave stikprøver, hvor kameraer affotograferer nummerpladerne på bilerne og tjekker, om der er betalt afgift - samme system som i dag bruges til at tjekke, om lastbiler og varevogne har monteret de rigtige partikelfiltre, når de kører ind i miljøzonerne, der findes i landets fire største byer.

Otto Anker Nielsen er professor i trafikmodellering ved DTU's Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi.

Forskellige priser i forskellige zoner

Tanken er, at man betaler pr. minut man opholder sig i zonen.

- Hvis man bare skal registrere, hvornår man kører inde i en zone, så er det jo meget mindre overvågning, end hvis man skal registrere, præcis hvor langt man kører, eller hvor man starter og slutter sin tur, siger Otto Anker Nielsen.

Prisen kunne for eksempel være 20 øre i den dyre zone uden for myldretiden og 45 øre i myldretiden. De tal er hentet i den såkaldte Elbilkommissions rapport fra sidste år.

Otto Anker Nielsen peger selv på en lidt højere takst på 75 øre i midten af København og 1,25 kr. i myldretiden i samme zone. Men hvad det præcist kommer til at koste, ligger slet ikke fast endnu.

En model for roadpricing kunne være at gøre København dyrest, omegnskommunerne billigere og resten resten af regionen billigst eller helt gratis at køre i.

Storstilet forsøg på vej

Modellen er en del af et system, som Otto Anker Nielsen og DTU i samarbejde med Sund & Bælt og Københavns Universitet, har foreslået politikerne at afprøve. 

Folketinget har nemlig afsat 20 millioner til et stort forsøg med roadpricing, hvor tusindvis af privatbilister skal deltage.

Der er to forskellige forsøg på tegnebrættet - et bud er fra Aalborg Universitet, det andet er forslaget fra DTU med Otto Anker Nielsen i spidsen. I den kommende uge bliver det offentliggjort, hvilket af de to forskellige forsøg skal gennemføres, og det skal efter planen ske næste år.

I DTU's forsøg vil man give 2.500 forsøgspersoner en sum penge, som de så kan vælge at bruge på kørsel i løbet af de i alt ni måneder forsøget varer eller få udbetalt, hvis de vælger at spare på kørslen. På den måde vil man blive meget klogere på, om systemet har den ønskede effekt, mener Otto Anker Nielsen.

- Nu vil vi jo undersøge det mere til bunds og se, om det er et system, der kan betale sig og i det hele taget, hvilken af de forskellige løsninger, der vil give de bedste effekter, det ved vi jo ikke endnu, siger Otto Anker Nielsen.

Uenighed på Christiansborg

På Christiansborg glæder flere partier sig. Men der er delte meninger om, hvorvidt roadpricing overhovedet er en god idé. Hos Dansk Folkeparti er man lodret imod, fordi man mener, at det vil skabe et a- og et b-hold.

- Det betyder jo, at dem der har pengene, de kan lige betale det ekstra, men dem, der ikke har, de må så hoppe på tungen, tage s-toget eller bussen, og jeg synes bare ikke, at det er den rigtige måde at gøre det på. Folk skal have det frie individuelle valg, og det gør man ikke ved at lave en rigid roadpricing-model, siger partiets transportordfører, Hans Kristian Skibby.

Og han slår fast, at en roadpricing-model under alle omstændigheder ikke bliver vedtaget med DF’s stemmer.

Anderledes positive er de hos Konservative, der også tidligere har slået til lyd for en roadpricing-model, hvor registreringsafgiften fjernes eller sænkes, og pengene i stedet kommer ind fra betaling for at køre på vejene. Hos Venstre er man heller ikke fuldstændig afvisende.

- Vi er klar til at se på, at det godt må være dyrere at køre rundt i en bil inde midt i København i myldretiden, end at køre rundt ude på landet. Men det skal ikke være så meget dyrere, at man fuldstændig afskærer folk fra at køre i bil i København, siger Kristian Phil Lorentzen, der er transportordfører i Venstre.

Han slår dog også fast, at der er rigtig mange spørgsmål, der skal findes svar på, før det kan lade sig gøre. For eksempel skal man finde ud af, hvad der skal ske med alle de biler, som folk allerede har betalt registreringsafgift for.

Støttepartierne vil have roadpricing

Både Enhedslisten og SF er varme fortalere for roadpricing. Og også de radikale er helt med på vognen.

- Der er jo ikke flertal for det endnu, men jeg er parat til det så hurtigt som muligt, siger Rasmus Helveg Petersen, transportordfører hos Radikale Venstre.

Link kopieret!

Seneste nyt

Kongehuset offentliggør nye portrætter af kong Frederik og dronning Mary

Foto: Steen Evald, Kongehuset ©

Torsdag har kongehuset offentliggjort nye, officielle portrætter af kong Frederik og dronning Mary.

Portrætterne er såkaldte civilportrætter, som anvendes af kongehuset i forbindelse med officielle rejser, besøg og særlige begivenheder. Desuden kan kongeparrets protektioner også bruge dem.

Link kopieret!

Ti personer anholdt i sag om omfattende hvidvask

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Københavns Politi slog torsdag morgen til på 17 adresser og anholdt ti personer, der er mistænkt for hvidvask.

Det skriver politiet i en pressemeddelelse.

Otte af de anholdte er sigtet for grov hvidvask for mindst 45 millioner kroner. De er mistænkt for at have drevet et netværk af selskaber, som har fungeret som fakturafabrikker, hvor der er udstedt fiktive fakturaer til en række danske virksomheder.

En anholdt er sigtet for at have købt fiktive fakturaer, og en er sigtet for medvirken til køb af fakturaer.

- Forud for aktionen har vi gennem længere tid efterforsket hvidvasknetværket. Efterforskningen fortsætter, og jeg kan ikke udelukke, at der kommer flere anholdelser i sagen, siger vicepolitiinspektør Anne Katrine Kristensen.

Link kopieret!

20-årig kørte med 100 kilometer i timen gennem byområde

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

En 20-årig bilist blev onsdag formiddag sigtet for vanvidskørsel efter have kørt mindst 103 kilometer i timen i Ørestad på Amager på en strækning, hvor det er tilladt at køre 50 kilometer i timen.

Det skriver Københavns Politi på X.

Politiet beslaglagde den 20-åriges bil, og han fik inddraget sit kørekort.

Link kopieret!

Politi holder skarpt øje med livsfarlig tendens i trafikken

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Forleden blev 12 bilister dømt for ikke at påsætte sikkerhedswiren ved brug af trailer, skriver Anklagemyndigheden ved Københavns Vestegns Politi på X.

Den manglende sikkerhedswire er en tendens, som Københavns Vestegns Politi er godt trætte af, og de holder derfor skarpt øje med, om bilister har tilkoblet sikkerhedswiren korrekt.

- Vi har sagt det før, men lad mig gentage: Når påhængsvogne løsriver sig på motorvejen, skaber det livsfare for andre trafikanter, siger Claus Stoltenberg, leder af færdselsafdelingen i Københavns Vestegns Politi, på X.

De 12 sager kom blandt andet fra Gladsaxe, Albertslund og Ballerup. Straffen i sådanne sager er typisk en bøde og en betinget frakendelse af førerretten.

Link kopieret!

Politi efterforsker mand i Volvo

I en Facebook-gruppe for Hareskovby skriver en borger, at dennes 12-årige datter er blevet antastet af en mand.

Manden kørte ifølge opslaget op på siden ad pigen og tilfredsstillede sig selv foran hende.

Nordsjællands Politi har bekræftet sagen til TV 2 og oplyser, at de har iværksat en række efterforskningsskridt. Politiet opfordrer borgere i området til at være opmærksomme og kontakte politiet, hvis de ser noget mistænkeligt.

Link kopieret!

Boligmarkedet boomer i hovedstaden: Oktober slog rekord

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sjældent har så mange i hovedstadsområdet købt bolig som i oktober i år.

Det viser nye tal fra Boligsiden.

I oktober blev der solgt 2.491 boliger i Region Hovedstaden, oplyser Boligsiden til TV 2 Kosmopol. Så mange boligsalg er ikke set siden juni 2021.

Det er især lejlighedssalget, der trækket tallet op.

- Ejerlejlighederne har været årets helt store overraskelse, siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør og boligøkonom hos Boligsiden i en pressemeddelelse.

- Vi ser et rekordhøjt salg sammen med stigende priser, og vi må konstatere, at vi køber bolig efter behov og ikke efter spekulationer om boligskatterne og deres betydning.

Link kopieret!

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Auktionshuset Bruun Rasmussen

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du få et anderledes snejob hos DMI

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google