Fakta nægtede ældre blind kvinde hjælp til at finde ost
73-årig kvinde tog i Fakta i Nivå for at handle en ost. Men personalet ville ikke hjælpe hende med at finde den.
En ældre blind kvinde, der ville købe en ost i Fakta i Nivå og havde brug for hjælp til at finde den i butikken, blev nægtet hjælp af personalet.
Det skriver Ekstra Bladet.
73-årige Pia Guldberg mistede synet, da hun var 17 år. Når hun skal handle stort ind, har hun derfor en ledsager med, der hjælper hende. Men cirka hver anden uge tager hun i Fakta med sin Golden Retriever-servicehund, Sascha, og handler ind i småtingsafdelingen.
Blev rigtig ked af det
Men tirsdag i sidste uge ville personalet i butikken ikke hjælpe hende med at finde den ost, hun ledte efter. De havde ikke tid, lød beskeden.
- Jeg har jo ikke lyst til at være til besvær, men jeg blev ked af det - rigtig ked af det, siger hun til Ekstra Bladet og tilføjer, at hun oplever det som diskrimination.
Pia Guldberg har også tidligere oplevet, at personalet har nægtet hende hjælp. Hun fortæller il Ekstra Bladet, hun godt kan forstå, at de kan have travlt. Men hun mener, at de burde kunne sætte fem minutter af til at hjælpe hende.
Det bakker det lokale byrådsmedlem i Fredensborg Kommune, Kristian Hegaard, hende op i.
Politiker: Klokkeklar diskrimination
Hegaard, der selv har et handicap, og sidder i kommunalbestyrelsen for Radikale Venstre, mener, at butikken diskriminerer i den konkrete situation.
- Fakta yder jo forskelsbehandling på den her kunde i forhold til andre kunder, fordi hun ikke har mulighed for at købe ind i Fakta på bestemte tidspunkter og det har andre, der ikke har et handicap. Det er klokkeklar diskrimination, siger Kristian Hegaard til Ekstra Bladet.
Discountbutik med lav bemanding
Hos Fakta mener man, at man har handlet efter reglerne.
- Hvis butikken ellers står ubemandet eller de har travlt, så er det helt i orden, at personalet siger, at de ikke har tid til at hjælpe, siger kommunikationsdirektør, Jens Juul Nielsen, til Ekstra Bladet.
- Fakta er en discountbutik, der er lavt bemandet, så hvis man skal have ekstra hjælp, kan man ikke forvente det på alle tider, og i det her tilfælde er der blevet gjort helt det rigtige af personalet i Nivå, tilføjer kommunikationsdirektøren.