Musikken strømmer op fra jorden på befærdet plads - her er forklaringen
Musik under jorden både overrasker og glæder frederiksbergensere ved stort trafikalt knudepunkt. Men hvor kommer den fra?
Øregangene fyldes af eksperimenterende elektroniske klangbilleder og sære toner midt på Frederiksberg.
Andre gange er det lyden af klassisk musik, der fanger ens opmærksomhed.
Hver morgen og eftermiddag vælter musikken op fra jorden på Fabricius-Bjerres Plads.
Men hvorfra strømmer tonerne - og hvorfor?
Musikken spiller midt på den travle plads, som er placeret mellem Frederiksberg Centret, Frederiksberg Hovedbibliotek og uddannelsesinstitutionerne CBS og Frederiksberg Gymnasium.
Er der rumvæsner på Frederiksberg?
Andrea Dalgaard er studerende på Copenhagen Business School, som ligger på pladsen. Hun hører derfor musikken hver morgen og eftermiddag.
Og første gang hun hørte den, fik hun noget af et chok.
- Først vidste jeg ikke, hvad det var. Er det rumvæsener? Hvad er det, der lander? Så gik jeg udenfor og fandt ud af, at det kom nede fra jorden.
Men der er altså hverken hverken Ninja Turtles eller rumvæsner i kloakkerne under Frederiksberg.
Musikken kommer nemlig fra et underjordisk musikanlæg, som har fået nyt liv de seneste år.
I dag er Andrea Dalgaard derfor ikke længere så skeptisk på trods af det nogle gange lidt eksperimenterende musikvalg, som du kan høre en bid af herunder.
Et kulturtilbud til alle
Lydbrøndene, som de kunstneriske stemmer bag musikanlægget kalder dem, består af 32 højtalere, der er gravet ned i brønde på pladsen.
Ingeborg Okkels er kunstnerisk leder i Foreningen Frederiksberg Lydbrøndelaug, som varetager Lydbrøndene.
Hun vælger hvilken musik, de forbipasserende møder på farten.
- Vi vælger musik i mange forskellige genrer, så vi også rammer mange af de mennesker, som bevæger sig forbi pladsen, siger hun.
Det kan dermed være både populærmusik, klassisk musik, elektronisk musik og meget mere, som strømmer ud gennem højtalerene.
Foto: Lars Schmidt
Navnet på pladsen, Fabricius-Bjerres Plads, har også sin betydning for musikvalget.
Bent Fabricius-Bjerres døde i 2020, hvorefter pladsen skiftede navn fra Solbjerg Plads til Fabricius-Bjerres Plads i 2022.
Der afspilles derfor også mange af Bent Fabricius-Bjerres kompositioner.
Den omvendte tankegang
På Københavns Hovedbanegård og Vanløse Station spilles der også musik. Her har musikken dog til formål at holde hjemløse væk fra området.
På Fabricius-Bjerres Plads har musikken den modsatte effekt, fortæller Ingeborg Okkels.
- Musikken skal skabe et sted, hvor man kan gå hen og møde andre over musik. Så kan to fremmede måske endda få en hel oplevelse sammen.
Det kan den CBS-studerende Andrea Dalgaard bekræfte rent faktisk sker.
Eleverne på CBS åbner ofte vinduer for at få frisk luft og musik ind udefra.
Her kan Andrea Dalgaard se, at Ingeborg Okkels vision går i opfyldelse.
- Man kan tit se folk kigge lidt mærkeligt rundt, når musikken starter. De stopper op og prøver at undersøge, hvad der foregår.
Andrea Dalgaard ser ofte fremmede stå og snakke med hinanden om oplevelsen.
Mere blues, tak
Musikanlægget får økonomisk støtte fra Frederiksberg Kommune og Frederiksbergfonden.
Martin Dahl, direktør i Frederiksbergfonden, er glad for at kunne støtte et lokalt forankret kulturtilbud.
- Det er en god måde at komme i kontakt med mange mennesker, som kan nyde det exceptionelle og unikke, som Lydbrøndene kan, siger han.
Samuel Kupermand er en af dem, som netop nyder det musikalske indspark. Han går forbi pladsen flere gange om ugen.
- Jeg synes, det er hyggeligt, at der sker noget. Så går jeg lige og lytter lidt på vej hjem fra min handletur, siger han.
Foto: Lærke Valentin/TV 2 Kosmopol
Han ved da også godt, hvad der skal til, for at han ville sætte kursen mod pladsen bare for at høre musik.
- Blues. Hvis der bliver spillet mere blues, så ville jeg gerne gå derhen bare for at sidde og nyde musikken, siger Samuel Kuperman, der bor på Frederiksberg.
“Frederiksberg Fantasi” spiller fra brøndene hver dag klokken 7.30 til 8.00 og igen fra klokken 17 til 17.30 frem til 14. april 2025.