Uopmærksomme bilister i myldretiden: "Du skal ikke undskylde, du skal bare lade være"
Uopmærksomhed er et stigende problem i trafikken. Hver fjerde er på mobilen, mens de holder i kø. TV 2 Kosmopol har været med nærpolitiet på patrulje.
x
Rød, gul, grøn, kør… men der sker ingenting. Foran sidder en bilist med bøjet nakke og tjekker mobilen.
- Der er rigtig mange, der kører i bil og benytter deres håndholdte mobiltelefon, lyder det fra nærbetjent Jens, mens han spænder sin cykelhjelm.
TV 2 Kosmopol følger ham en morgen i myldretiden på Peter Bangs Vej på Frederiksberg, hvor han på cykel tjekker bilisterne, mens de holder i kø. Han ønsker ikke at få sit efternavn frem, men TV 2 Kosmopol er bekendt med det.
Langsomt triller han på cykelstien, mens han kigger ind i bilerne. Der går ikke mange minutter, før han spotter den første. I en stor sort varebil sidder en mandlig chauffør og tjekker sin mobil.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol
Hver fjerde bilister tjekker mobilen i køen
Kort tid efter opdager betjenten endnu en fraværende bilist. Denne gang en kvinde i en Volkswagen UP, som har travlt med at orientere sig på telefonen. Hun bliver vinket ind til siden.
- Jeg bliver opmærksom på dig, fordi du kører og kigger ned, siger nærbetjenten Jens.
Kvinden undskylder og forklarer, at hun mangler en holder til sin telefon, som hun bruger som GPS.
- Du skal ikke undskylde, du skal bare lade være, for det er alt for farligt, forklarer betjenten.
(Artiklen fortsætter efter boksen.)
Bilisterne er langt fra de eneste, som benytter telefonen under bykørsel. Faktisk siger en ud af fire bilister, at de tjekker deres mobiltelefon, mens de holder i kø eller holder for rødt lys. Det viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik.
Det er et billede, som nærbetjenten på Frederiksberg kan genkende.
- Det er hver morgen i myldretidstrafikken, at vi kan se, at de triller i køen med deres mobil, siger Jens.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Det koster det at bruge håndholdt mobil under kørslen:
I bil, lastbil, bus, stor knallert, motorcykel: 1 klip i kørekortet, en bøde på 1.500 kr. og 500 kr. til Offerfonden
Lille knallert: 1.500 kroner i bøde
På cykel: 1.000 kroner i bøde
På el-løbehjul og andre små motoriserede køretøjer: 1.000 kroner i bøde.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik
Uopmærksomhed er et stigende problem
I hovedstaden er bilisternes uopmærksomhed i trafikken et stigende problem for sikkerheden. Det mener hele 60 procent af de adspurgte i en undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik står bag.
- Det er alvorligt. For det gør, at vi er utrygge, når vi kører ude i trafikken, siger Lisbeth Sahl Bauditz, der er senior projektleder hos Rådet for Sikker Trafik.
Hun forklarer, at det samtidig er et problem for sikkerheden. Uopmærksomhed og manglende orientering er skyld i næsten to trafikdrab om ugen, oplyser Vejdirektoratet.
- Der sker rigtig mange ulykker på grund af uopmærksomme bilister, siger Lisbeth Sahl Bauditz.
Mindre håndfri mobil – men mere uopmærksomhed
Det er ikke kun den håndholdte mobil, som er synderen. Faktisk har flere og flere bilister over årene lagt den fra sig, men det betyder ikke, at uopmærksomheden er blevet mindre.
- Rigtig mange af os er begyndt af få et smartwatch, skærmene i bilerne bliver større og større, mobiltelefonerne får flere og flere funktioner, forklarer Lisbeth Sahl Bauditz.
Den nye teknologi tager også bilisternes opmærksomhed fra trafikken og betyder, at man er mentalt fraværende og ikke har øjnene på vejen.
- Selv om køretiden opleves som spildtid, hvor man gerne vil underholdes, så kræver det vores fulde opmærksomhed og sunde fornuft at være i trafikken, så flere kan komme sikkert hjem, siger Lisbeth Sahl Bauditz.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol
Få sekunder kan gøre kæmpe forskel
Hos Rådet for Sikker Trafik kan man godt forstå fristelsen med at tjekke skærmene, mens man holder for rødt. Men det kan være få sekunder, der gør forskellen.
- Og det er måske heller ikke så farligt, som hvis man kører 100 kilometer i timen på motorvejen. Men der skal jo bare få sekunders uopmærksomhed til, før at det kan gå galt, siger Lisbeth Sahl Bauditz.
Rådet for Sikker Trafik har beregnet, hvor langt man kører ved få sekunders uopmærksomhed.
Kører man eksempelvis 10 kilometer i timen og tjekker telefonen i fire sekunder, så kører man 11,1 meter, mens man kører 22,2 meter, hvis man er fraværende i fire sekunder og kører 20 kilometer i timen.
Hos FDM Sjællandsringen er de vant til at undervise elever i sikker kørsel. Og her lyder konklusionen, at det kan få katastrofale følger, hvis man kører 22 meter og er fraværende, fordi der oftest ikke er så stor afstand mellem bilerne.
- Jeg vil køre lige op i ham, der holder foran. Med de skader det vil give. Både på bilerne selvfølgelig, men også på ham, der sidder foran, siger Søren Holten Jacobsen, chefinstruktør hos FDM Sjællandsringen.
Se video: TV2 Kosmopol har været med lokalpolitiet på patrulje, hvor flere bilister bliver taget i at bruge mobilen under kørsel: