Legendarisk skib er vendt hjem til berømt polarforskers nordsjællandske base
Knud Rasmussens sidste skib Kivioq er landet i Hundested. Her skal det sættes i stand. Imens arbejdes der på at skaffe penge til at købe skibet.
På havnen i Hundested står et skib fra 1933. Kivioq hedder det.
Et skib, som har tilhørt den legendariske polarforsker Knud Rasmussen, der brugte det på sin 7. Thule-ekspedition langs Grønlands østkyst samme år.
At skibet nu har fundet vej til Hundested er der en mening med.
For Knud Rasmussen benyttede netop Hundested som base mellem sine mange ekspeditioner i Grønland.
I flere år har der været arbejdet på at gøre Hundested til Kivioqs permanente adresse.
Foto: Peter Boye / TV2 Lorry
Har kun ét år til at skaffe midler nok
Foreningen Kivioqs Venner Hundested forsøger at skaffe de flere hundrede tusinde kroner, der skal til for at købe skibet af de nuværende ejere, et ægtepar fra Sønderjylland.
Foreningen har fået et år til at skaffe midlerne, og imens det sker, skal frivillige sætte skibet i stand. Det trænger til en kærlig hånd.
- Vi har haft svært ved at skaffe penge, fordi skibet lå nede i Gråsten, og nu ligger det her, så folk kan se, hvad det er, vi har gang i. De kan simpelthen gå ned og klappe det, siger Aksel Bjørke, formand for Kivioqs Venner Hundested, til TV 2 Lorry.
Drømmen er, at Kivioq skal have adresse samme sted, som det arktiske center, der er planer om at skabe i Hundested.
Kivioq var Knud Rasmussens sidste skib. Han døde samme år, som det blev bygget, blot 54 år gammel.
Kivioqs historie
- KIVIOQ er bygget på K. Andersens skibsværft i Frederikssund i 1932-33 og blev ved dåben i juni 1933 navngivet af ejeren, polarforskeren Knud Rasmussen. Kutteren er på 22 brt og måler 47 x 14,5 fod. Den var oprindeligt udrustet med en 66 – 76 hk 2-cyl. Tuxham glødehovedmotor. Kutteren var indrettet som ekspeditionsskib og havde køjeplads til 8 personer.
- KIVIOQ var bygget til den 7. Thuleekspedition og indgik i flåden på til sammen fire fartøjer. Med kutteren foretog Knud Rasmussen en række rekognosceringstogter langs den østgrønlandske kyst og nåede helt op til Scoresbysund. Senere medvirkede den i forbindelse med optagelsen af Rasmussens film ”Palos brudefærd”.
- Det var i forbindelse med disse filmoptagelser, at Knud Rasmussen blev syg. KIVIOQ sejlede 800 sømil sydpå for at få Rasmussen under kyndig lægebehandling, og skibet returnerede efterfølgende til ekspeditionen. Knud Rasmussen døde i 1933.
- I 1936 blev KIVIOQ solgt til Geodætisk Institut og fik den velkendte lyseblå farve. Kutteren var flagskibet i flåden af geodætbåde indtil den i 1977 blev overtaget af Grønlands Geologiske Undersøgelser. Men den kom aldrig til at arbejde for GGU og blev i 1980 solgt. I 1989 sank den ved kaj i Nuuk på grund af hurtigt forfald. Byens havneforvalter Erik Møller fik hævet kutteren og sat den i stand. Senere blev den sejlet til Danmark og blev i 2005 solgt til et tysk ægtepar, bosat i Danmark, og fik hjemmehavn i Flensborg.
- KIVIOQ beholdt sin danske nationalitet og blev i 2008 erklæret bevaringsværdigt fartøj. I 2011 startede arbejdet med at overføre skibet til en selvejende institution under stiftelse, hvis formål er at anvende skibet i historieformidling knyttet til Grønland og Knud Rasmussen.
(kilde: www.skibsbevaringsfonden.dk)
_