Mark frygtede knuste drømme og en kuldsejlet festival. Men så strømmede gæsterne til

Det så svært ud for billetsalget til årets Folkely Festival i Hundested helt op til afviklingen.

Den store lyserøde container-indgang til pladsen stod klar. Talk-scenen var stillet op, boder til mad og barer var bygget, og den store festivalscene var ved at blive kørt på plads sidst på eftermiddagen.

Alligevel var Mark Rydahl lettere presset forud for åbningen. Han er festivalleder for Folkely Festival i Hundested, der åbnede torsdag den 24. august.

- Hvis ikke vi får solgt 600 billetter fra i dag af, så bliver der ikke nogen festival næste år, siger han:

- Vi er jo en almindelig forening uden økonomisk rygstød. Der er ikke nogen, der står med en masse penge bag os. Så hvis vi ikke sælger de billetter, så er der ikke nogen penge, der kan finansiere det underskud.

Faktisk var der solgt flere billetter end til festivalens debut i 2022. Men det var der bestemt også brug for. Både fordi sidste års festival gav underskud, men også fordi ledelsen havde valgt at satse større i år for at få en bæredygtig økonomi.

I forhold til 2022 havde Folkely Festival nemlig udvidet en del. Blandt andet var både talk-programmet og musikprogrammet større og mere ambitiøst. Der var også udvidet med et mad-program, hvor lokale leverandører serverede.

Sidste år blev der solgt under 2000 billetter, i år var ambitionsniveauet hævet til mindst 2500 betalende gæster.

Festivalleder, Mark Rydahl, foran den store container-port til festivalpladsen.
Festivalleder, Mark Rydahl, foran den store container-port til festivalpladsen.
Foto: Casper Dalgård/TV2 Kosmopol

Store drømme

Arrangørerne håbede ikke bare, at festivalen kunne blive en tilbagevendende begivenhed – men også at Folkely Festival kunne brede sig og lave arrangementer på andre tidspunkter af året.

- Jeg drømmer om, at det kan udvikle sig til at blive en kulturinstitution. Noget, der kan definere, hvad kultur kan være i et område som vores, fortæller Mark Rydahl.

Det er drømme, som mange andre i byen deler. De fleste erhvervsdrivende i byen havde støttet op, og omkring 250 frivillige havde meldt sig under fanerne til at stå for alt det praktiske.

Mange steder i - og omkring - Hundested kan man se den karakteristiske lyserøde Folkely-farve.
Mange steder i - og omkring - Hundested kan man se den karakteristiske lyserøde Folkely-farve.
Foto: Casper Dalgård/TV2 Kosmopol

Utraditionelle metoder

Mark Rydahl og hans team havde gjort alt for at sprede budskabet til hele området. 

Han havde selv optrådt i videoer til Facebook og andre sociale medier, hvor han blandt andet opfordrede folk i Frederiksværk til at købe billetter. 

Der var hængt plakater i lygtepælene og kæmpe bannere på huse langs hovedvejen.

- Vi kører benhårdt på sociale medier, vi har blandt andet betalt for annoncer, der kører. Jeg kan ikke komme i tanke om flere badutspring, jeg kan lave for at sælge billetter, lyder det fra Mark Rydahl.

Der var også taget utraditionelle metoder i brug. Folkely havde uddelt gratis lyserød maling til alle i byen, der vil male noget lyserødt på deres hus eller i haven. 

En helt speciel lyserød signaturfarve, som Folkely havde fået blandet, der nu kunne ses på stakitter, sten, campingvogne og meget andet – helt ind til Frederiksværk. 

quote De seneste tre-fire uger har været nærmest umenneskelige for hele holdet

Mark Rydahl, festivalleder

Den pressede billet-situation var dog ikke noget, Mark Rydahl og resten af festivalledelsen delte med de mange frivillige og folk i byen.

- Der er jo også noget i, at hvis man maler et billede af, at det går af helvedes til, så kan det måske blive en forstærkende effekt, som Mark Rydahl forklarer.

Men selv tjekkede de tallene flere gange om dagen. Og krydsede fingre mens de samtidig kæmpede dag og nat for at blive klar til at invitere de mange publikummer indenfor.

Frygt blev til succes

Heldigvis for festivalen var frygten ubegrundet. 

For selv om det gik trægt med billetsalget de sidste dage op til festivalen, hvor der flere dage blev solgt under 100 billetter, og mandag faktisk kun 22 billetter, så havde en del åbenbart bare holdt igen – måske for at se vejret an. 

I hvert fald kunne festivalledelsen på andendagen melde udsolgt på ungdomsbilletter. 

Og allerede inden klokken 20 den tredje og sidste aften havde de krydset den magiske grænse på 2500 billetter. Det endelige tal for betalte billetter blev 2533, og hertil kom så blandt andet billetter til sponsorer, så der i alt kom rundt regnet 3000 publikummer omkring festivalpladsen i de tre dage, Folkely varede.

- De seneste tre-fire uger har været nærmest umenneskelige for hele holdet. Så at stå her nu og have solgt de billetter, vi skal sælge, og have folk på pladsen, det er det hele værd, siger Mark Rydahl.

Og ikke nok med det, så sprang barsalget alle forventninger - så meget, at de måtte bestille ekstra øl. Dermed var der pludselig et overskud, som nu kunne fordeles til støtte for andre gode formål i lokalområdet.

Årets musiknavne trak omkring 3000 gæster til Hundested under Folkely Festival.
Årets musiknavne trak omkring 3000 gæster til Hundested under Folkely Festival.
Foto: Casper Dalgård/TV2 Kosmopol

- Det betyder, at vi jo forhåbentlig først og fremmest kan dele nogle penge ud til et eller andet godt. Men så betyder det også, at vi ligesom har ro i maven i forhold til at gå ind i næste års festival, siger Mark Rydahl.

Det var en situation, som han og resten af festivalledelsen kun havde turde drømme om.

- Jeg er mega lettet. Det er for sindssygt at sparke en snebold i gang og så bare opleve en hel by, der bare bakker op, siger Mark Rydahl.

Festivallederen tør nu godt garantere, at der bliver en Folkely Festival igen i 2024.

- Altså, der skal edderbanke mig gå meget galt, hvis vi ikke skal holde Folkely Festival næste år. Så det er en kæmpe forløsning, lyder det fra festivallederen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik