Nu får særlig gruppe pendlere 20 procent længere rejsetid
Fra og med søndag træder DSB's nye køreplan for 2024 i kraft.
Det er en ny virkelighed, pendlere på Kystbanen skal vænne sig til, når DSB's nye køreplan træder i kraft søndag.
Fra denne dag vil alle tog mellem Helsingør og København H således stoppe på samtlige stationer, hvilket vil forlænge den samlede rejsetid med ni minutter hver vej.
Hvis du dermed pendler fra Helsingør til Københavns H betyder det samlet set 18 minutter mere i tog hver dag - en stigning på omkring 20 procent.
Og det holder ikke, hvis man spørger den garvede kystbane-pendler fra Helsingør Jan Dahlgaard.
- Jeg synes, man laver en løsning for mindretallet og ikke for flertallet af de rejsende på Kystbanen, siger han til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Nye forhold - ny køreplan
Den nye rejseplan på Kystbanen skal sikre mere robuste og ensartede afgangstider for pendlere på Kystbanen.
Indtil nu har det været sådan, at alle tog med afgang eller endestation i Helsingør ikke har standset mellem Klampenborg Station og Rungsted Kyst Station. Det har altså betydet kortere rejsetid.
Men i fremtiden standser alle tog på samtlige stationer, og det betyder længere rejsetid for dem, der tager toget nord for Kokkedal.
Hos DSB oplyser informationschef, Tony Bispeskov, at køreplanen bliver tilpasset “til de forhold, der nu engang er.”
- Banedanmark skal jo have mulighed for at forbedre den danske jernbane - der foregår nogle kæmpe projekter i de her år. Men samtidig vil vi jo også gerne sikre, at vores kunder kan komme frem til tiden i så mange tilfælde som overhovedet muligt, siger Tony Bispeskov til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
God forbedring, mener pendlertalsmand
Den nye køreplan vækker da også glæde hos Kystbanens pendlertalsmand, Andreas Hagerup Linnet.
- Overordnet set skaber den nye køreplan jo en kæmpe forbedring for de sydlige stationer, og nogle mindre forringelser for de nordlige stationer, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- Hvis man bor oppe i Helsingør og pendler, så er det jo helt forståeligt, at man gerne vil på arbejde så hurtigt som muligt. Man vil gerne have så mange tog som muligt, og man vil helst have, at toget stopper så få gange som muligt.
- Men det lader jo en del (på de sydlige stationer, hvor flere tog nu standser, red.) stå tilbage på perronen, som så ikke kan komme med det tog, siger Andreas Hagerup Linnet.
(Artiklen fortsætter under boksen)
I Helsingør håber Jan Dahlgaard, at den nye køreplan bliver til at stole på i 2024.
- Jeg håber jo, at min fordom om, at togenes lange køretur rundt på Sjælland fortsat vil give masser af udfordringer, bliver gjort til skamme. Jeg håber, at den nye køreplan gøre togene mere rettidige, siger Jan Dahlgaard.
Du kan tjekke, hvordan den nye køreplan kommer til at påvirke dig ved at læse artiklen her.