Byudvikling vil blive ramt hårdt, hvis letbane droppes
Det vil få store konsekvenser for byudviklingen i mange kommuner, hvis letbanen droppes.
De seneste dage er der blevet sået tvivl om økonomien i Hovedstadens Letbane, og flere politikere truer med at afspore planerne, hvis budgetterne ikke holder.
Se også: Politisk tvivl om letbane-projektet
Men hvis letbanen ikke kommer på skinner, vil det få store konsekvenser for byudviklingen i de 11 kommuner, som er med til at finansiere projektet.
Det gælder blandt andet i Gladsaxe, hvor gamle industrikvarterer vil forfalde yderligere uden en letbane, der kan lokke investorer til.
- Det er en uhyggelig ny situation, vi skal i gang med, hvis letbanen ikke bliver til noget. Hvordan skal vi så byudvikle vores gamle industriområder? Jeg forstå simpelthen ikke, at man nu lige skal kigge på tallene igen. Det er ikke i 11. time, det er i 12. time, siger Gladsaxes socialdemokratiske borgmester Karin Søjberg Holst til TV 2 Lorry.
Herlevs socialdemokratiske borgmester, Thomas Gyldal Petersen, frygter også for konsekvenserne, hvis letbane-projektet mod forventning bliver droppet.
- Vi har oplevet en stærkt stigende interesse fra investorer, efter det er kommet frem, at letbanen skal bygges. Man kan være bekymret, at den store interesse vil tage af, og at Herlev vil blive mindre interessant for investorerne, og det ville være et stort tab, siger han til TV 2 Lorry.
Se også: Borgmester om letbane-kaos: Det er usagligt
Se også: Anonym kilde står frem: Letbanen kan blive dobbelt så dyr
Kommunerne har ifølge Fingerplanen mulighed for at intensivere byudviklingen ved hver af letbanens i alt 27 stationer.
Se mere i afspilleren ovenfor.