Usikkerhed om letbane-projekt efter samråd
Den politiske tumult om den planlagte letbane fra Lyngby Tårbæk til Ishøj fortsætter.
Tirsdag var den omdiskuterede letbane på dagsorden på et lukket møde i Trafikudvalget på Christiansborg.
Der er enighed om, at den planlagte letbane i givet fald skal løbe gennem otte kommuner fra Lyngby Tårbæk i nord til Ishøj i syd, men der er til gengæld ikke enighed om prisen - og det er problemet.
En udmelding fra en COWI-ingeniør om, at projektet kan blive mere end dobbelt så dyrt som først antaget, har nemlig fået flere politiske partier til at overveje deres støtte.
- Jeg er ikke tryg ved økonomien i projektet, og jeg er ikke tryg ved at gennemføre et projekt, som faktisk ikke gør trafikken bedre, siger konservativt medlem af Folketinget Rasmus Jarlov til TV 2 Lorry.
Han er langt fra den eneste, som ikke er helt overbevidst om letbane-projektet.
- Min mailboks er ved at flyde over med henvendelser fra folk, der vil fortælle, at der er nogle ting i den her sag som kræver, at vi bliver mere betryggede i, at omkostningerne nu også er de rigtige, siger folketingsmedlem Villum Christensen fra Liberal Alliance til TV 2 Lorry.
Gladsaxes socialdemokratiske borgmester, Karin Søjberg Holst, har kæmpet for letbanen i snart 10 år, og hun stoler på, at de politiske partier står ved den eksisterende aftale om at bygge letbanen.
- Det har været lidt ligesom absurd teater for mig i de seneste dage. Letbanen er et rigtig godt projekt for hele hovedstadsområdet, og det gælder både med hensyn til trængsel og byudvikling. Det er et fint projekt, som alle bør gå ind for, siger hun til TV 2 Lorry.
Dansk Folkeparti og Liberal Alliance kaldte i dag, tirsdag, transportminister Hans Chr. Schmidt fra Venstre i samråd om letbanen.
Se med i afspilleren ovenfor.