135 meter: Nu får København endnu en bro
Arbejdet med den nye cykel- og fodgængerbro begynder efter påske.
København er kendt for Den Lille Havfrue, gourmetmad i absolut verdensklasse og millioner af cyklister. Men nu kandiderer København også snart til at være byen med de mange broer.
Fakta om den nye bro
Valbys nye bro bliver 135 meter lang og 5,5 meter bred. Den forbinder de to dele af Vigerslevparken med en dobbeltrettet cykelsti mellem Vigerslevvej og Sønderkær.
Broen er tegnet af Dissing+Weitling architecture, som også står bag cykel- og gangbroen Åbuen på Åboulevarden.
Allerede inden Lille Langebro står færdig, går Københavns Kommune igang med endnu et broprojekt. Denne gang ude i Valby ved Folehaven.
Broen, der har været på vej siden 2012, bliver en ny cykel- og fodgængerbro over Holbækmotorvejen. Valby Lokaludvalg skriver på sin hjemmeside, at Teknik- og Miljøforvaltningen går i gang med anlægsarbejdet efter påske.
Man skal dog væbne sig med lidt tålmodighed. De første fodgængere kan tidligst betræde den nye bro i 2020. Men så er det også forventningen, at 4.000 cyklister og fodgængere, dagligt krydser Folehaven over Holbækmotorvejen.
- Ideen (til den nye bro, red.) opstod hos daværende næstformand, nuværende formand for lokaludvalget Michael Fjeldsøe, der så, at de ændrede terrænforhold på Lerknolden, som overdækningen af Ringstedbanen medførte, var en oplagt rampe for en cykel- og gangbro, der kunne binde Vigerslevparken sammen, skriver Valby Lokaludvalg på sin hjemmeside.
Foto: Købehavns Kommune
Trafikinformation under broarbejdet:
Forvaltningen oplyser til lokaludvalget, at der i hele anlægsperioden vil være lukket for trafik for cyklister og fodgængere langs Folehaven på strækning mellem Vigerslevvej og Sønderkær.
Cykel- og fodgængertrafikken ledes i stedet gennem Vigerslevparken.
Biltrafikken vil kun blive påvirket i omkring et døgn, fortrinsvis om natten, når selve broen skal monteres i november-december 2019.
Den idé greb Københavns Kommune, og i 2012 blev der afsat penge til broen på kommunens budget.
Siden har projektet ventet på, at Banedanmark skulle afslutte overdækningen af Ringstedbanen. Og nu efter påske går arbejdet endelig i gang og dermed bliver Købehavn endnu en bro rigere.
Foto: Dissing+Weitling Architechture