Kloge trafiklys skal give grønt lys for cykler
En enig Borgerrepræsentation i Københavns Kommune vil nu bruge 60 millioner kroner på at sikre, at cyklister i hovedstaden får flere grønne lys at cykle frem til. Det skriver Politiken søndag.
Byens trafik skal styres digitalt via såkaldte Intelligente Trafiksystemer (ITS), så sensorer via data fra trafikanternes mobiltelefoner kan få lyssignalerne til at skifte med vejret og trafikstrømmenes foranderlige rytmer. Samtidig skal de give busser fortrinsret og lede fodboldfans og koncertgæster hurtigt væk fra støj- og trængselsplagede områder efter store arrangementer.
»Kort og godt skal disse systemer sikre en trafik, der glider bedre, så flest muligt sparer tid på den grønnest mulige måde«, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) til Politiken.
Kommunen har via en række samarbejder med blandt andre Movia, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og en række private firmaer testet brugen af de intelligente trafiksystemer flere steder i byen.
I dag kommunikerer vejkameraer tilsluttet 11 trafiksignaler derfor allerede direkte med Movias busser på ruten gennem det centrale Valby, hvilket ifølge en ny opgørelse har begrænset busrejsetiden gennem bydelens smalle gader med op til 30 procent på nogle ruter.
København har udskiftet de fleste af sine nedslidte trafiksignaler med nye digitale udgaver, der kan styres centralt og mere fleksibelt, og nu skal ITS-teknologierne videreudvikles og rulles ud flere steder i byen.
»Med ITS får vi nogle effektive redskaber, der kan skabe bedre flow i trafikken. Vi skal blandt andet have flere til at vælge cyklen og den kollektive trafik, så vi skaber bedre plads til den nødvendige biltrafik som eksempelvis erhvervstrafikken«, siger overborgmester Frank Jensen (S) til Politiken.
Når information fra trafikanternes mobiltelefoner kommer til at spille en central rolle i trafikstyringen, rejser det en række spørgsmål om blandt andet ejerskabet til københavnernes data, siger professor Per Høeg fra DTU's Institut for Rumforskning og Rumteknologi, der sammen med flere andre institutter har eksperimenteret med brugen af sensorerne til at aflæse trafikudviklingen live.
»I og med at du får så mange data, stiller det jo spørgsmål ved, om de kan sælges eller videreleveres på anden måde. Indtil nu anonymiserer vi data, men hvis Google i fremtiden udvikler systemerne, skal de så også eje dem? Det er nogle af de spørgsmål, man politisk må tage stilling til«, siger Per Høeg.
Morten Kabell medgiver, at ITS-teknologierne rejser spørgsmål om privatlivets fred.
»Der er også nogle farer, for en klog by må ikke blive en by, hvor kommunen eller en privat virksomhed kan overvåge, hvor alle vores borgere er hele tiden. Det ville være uacceptabelt«, siger Morten Kabell til Politiken.