Nyt taxaselskab vil kun køre i elbiler - primært i Teslaer
Taxabranchen står over for en grøn revolution, og et nystiftet taxaselskab håber at kunne sætte sig i spidsen for udviklingen i hovedstadsområdet ved udelukkende at køre med elbiler.
Fremover kan du køre uden dårlig klimasamvittighed, når du sætter dig ind i en taxa. Et nystiftet selskab vil nemlig revolutionere taxabranchen ved udelukkende at bruge klimavenlige elbiler.
- Kloden har været under pres i mange år, og nu er det på tide, at vi begynder at gøre noget ved det enorme CO2-aftryk, som vi alle sammen er med til at lægge på planeten. En af de hurtigste måder at gøre det på, det er at gøre noget ved vores transportsektor, siger Peter Bardenfleth-Hansen, der er bestyrelsesformand i det nystiftede taxaselskab Viggo, og tidligere udviklingsdirektør i elbilfirmaet Tesla.
I dag kører næsten alle danske taxaer på diesel, men en ny undersøgelse viser, at 79 procent af taxakunderne faktisk vil foretrække at blive kørt i en elbil.
- Der er ingen tvivl om, at kunderne efterspørger grønnere taxaer, og jeg tror vi vil blive belønnet af kunderne for at gå forrest i den grønne omstilling, siger Peter Bardenfleth-Hansen.
Inspiration fra Uber
Viggo håber at disrupte taxa-branchen, på samme måde som Uber gjorde, da de startede op i Danmark i 2014. Ligesom Uber vil man hos Viggo også skulle bestille en vogn via en app, og her vil man på forhånd kunne se, hvilken bil man vil blive hentet i, hvem chaufføren er og hvad turen vil koste. Man vil også efterfølgende kunne give chaufføren karakter, ligesom chaufføren har mulighed for at give kunden en bedømmelse.
- Der er nogen, der siger, at vi er Uber-light, men jeg vil nok mere kalde os for Uber-legal, forstået på den måde, at platformen, som Uber kom frem med for nogle år siden, er lidt den samme, som vi har her. Men vi er samtidig 100% grønne, og vi lover at følge dansk taxalovgivning fuldt ud, siger Peter Bardenfleth-Hansen.
Modsat Uber, der lukkede i Danmark i 2017, så vil Viggo kun køre i biler med taxa-licens, og alle selskabets chauffører skal være uddannet og have chaufførkort.
Viggo bliver lanceret i hovedstadsområdet til august, og selskabet vil til den tid starte op med omkring 25 elbiler. Ambitionen er derefter at vokse måned for måned, så de til nytår har omkring 75 biler i på vejene i og omkring København.
- Ser vi bare et år frem, så forventer vi at have ti gange så mange biler på gaden, end vi har til starten i august. Det vil altså sige 2-300 biler alene i Københavnsområdet, og derudover forventer vi at vækste på samme måde i resten af Norden, siger Peter Bardenfleth-Hansen.
Viggo kommer ind på markedet på et tidspunkt hvor flere eksisterende taxaselskaber også er ved at få øjnene op for, at klimavenlighed kan være et konkurrenceparameter. Dantaxi vil i år udskifte omkring 100 af deres 1800 dieselbiler med elbiler, og det mindre selskab Drivr satser på i løbet af halvandet år at blive helt fossilfri.
- Vi skal skille os ud ved at være helt rene allerede fra dag ét. Altså kunderne kan være sikre på, at de får en ren elbil, når de vælger os. Forhåbentlig har vi så vundet store markedsandele, før de andre selskaber langsomt følger trop, siger Peter Bardenfleth-Hansen.
Del en taxa og kom billigere frem
Viggo vil hverken eje bilerne eller ansætte chaufførerne, men kun fungere som den platform kunderne bestiller fra. Dermed er Viggo afhængig af, at selvstændige taxavognmænd vælger at skifte selskab, samtidig med at de skifter deres dieselbiler ud med de noget dyrere elbiler.
Til gengæld lover Viggo, at vognmændene også kan tjene penge i de perioder på dagen, hvor taxabranchen normalt ikke har så mange kunder.
- Vi vil give vores chauffører mulighed for at køre med eksempelvis mad eller pakker, når der ikke er travlt med at køre med passagerer, siger Peter Bardenfleth-Hansen, der også er i gang med et lobbyarbejde over for politikerne på Christiansborg for at skaffe chaufførerne ekstra indtægter.
- Vi håber at få legaliseret det, der populært hedder ridesharing. Det vil nemlig give mulighed for at have flere passagerer med, der kører med hver deres taxameter.
I praksis vil det betyde, at hvis en taxakunde eksempelvis skal køre fra Hellerup til lufthavnen, så vil de undervejs have lov til at samle en ekstra kunde op på Østerbro, hvis vedkommende også skal til lufthavnen. Begge passagerer vil så få turen til en rabatpris.
- Det giver en gevinst for passagerne, fordi de betaler selvfølgelig mindre, når der kommer en ekstra kunde i vognen. Samtidig får chaufføren faktisk flere penge i lommen, for til trods for at den enkelte passager betaler mindre, så vil de altså tilsammen betale betydeligt mere, siger Peter Bardenfleth-Hansen.