Bilister bryder reglen hvert minut - men politiet har kun givet én bøde på et år
På et år er der blevet uddelt én bøde for at køre i fossilbil gennem nulemissionszone i København. TV 2 Kosmopol kan dokumentere, at der hvert minut kører mere end en fossilbil gennem zonen.
Det var en storstilet forsøgsordning, der i slutningen af marts måned sidste år blev rullet ud i Stefansgade på Nørrebro i København.
Her oprettede man nemlig Danmarks første såkaldte nulemissionszone.
Dermed blev det forbudt for fossildrevne køretøjer at køre en strækning på 30 meter mellem Krogerupgade og Hørsholmsgade på Stefansgade.
Men nu - et år senere - har politiet blot udskrevet én bøde for at bryde reglerne i nulemissionszonen. Den faldt 3. april 2023.
Det viser tal, som TV 2 Kosmopol har fået aktindsigt i hos Københavns Politi.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Hvad betyder nulemissionszonen på Nørrebro?
En nulemissionszone er et område, hvor der som udgangspunkt kun må køre biler uden forbrændingsmotorer, og ikke biler, der eksempelvis kører på diesel eller benzin.
På Nørrebro er der oprettet er nulemissionszone på strækningen mellem Krogerupgade og Hørsholmsgade på Stefansgade. Det betyder i praksis, at bilister i diesel-, benzin- og hybridbiler ikke - lovligt - kan køre fra den ene til den anden ende af Stefansgade.
Det vil koste bilister i benzin- eller dieseldrevne køretøjer 1.500 kroner at bruge nulemissionsslusen på Stefansgade til gennemkørsel. Det er Københavns Politi, der står for at håndhæve reglerne.
Forsøget blev sat i gang i slutningen af marts 2023 og slutter ved udgangen af 2024, hvor det skal evalueres og eventuelt gøres permanent.
Kilder: Københavns Kommune samt TV 2 Kosmopol.
Den enlige bøde er dog ikke et udtryk for, at der ikke længere kører fossildrevne biler gennem den grønne zone på Stefansgade.
En optælling, TV 2 Kosmopol foretog torsdag morgen mellem klokken 08.00 og 09.00, viste således, at der i løbet af et kvarter var mere end én benzin- eller dieselbil, der kørte gennem zonen hvert minut.
De Konservative i Københavns Kommune stemte i sin tid imod forslaget, og her et år efter det blev sat i gang, er det fortsat tilfældet.
- 100 procent. Tallene viser jo, at det er et system, hvor dem der overholder reglerne bliver pålagt en masse besvær, og dem, der bryder den, ikke mærker konsekvenserne, siger gruppeformand Morten Melchiors til TV 2 Kosmopol og uddyber:
- Det gør, at man mister lidt af respekten for ordensmagten. De (politiet, red.) har rigeligt at se til, så det er klart, at det ligger langt nede af listen og ikke bliver prioriteret. Det giver god mening, det sagde vi også fra start af, lyder det.
(Artiklen fortsætter efter kortet.)
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol
Skilte var ugyldige
En del af forklaringen på, at der kun er givet én bøde, skal måske findes i de skilte, som markerede forbuddet i dets første ni måneder.
Som PolicyWatch og KøbenhavnLiv tidligere har fortalt, viste skiltene sig nemlig at være ugyldige, fordi ordlyden på dem ikke stod defineret i færdselsloven, og politiet derfor ikke kunne håndhæve reglerne i zonen.
- Der har været en knast i forhold til, at politiet vurderede, at de ikke kunne håndhæve på baggrund af den trafiktavle, der var sat op. Det betyder, at der i en lang periode ikke har været nogen håndhævelse. Det var ikke noget, vi var herre over, forklarede mobilitetschef i Københavns Kommune, Casper Harboe, til PolicyWatch.
Skiltene blev derfor skiftet den 8. januar i år, hvor ordet ”nulemissionskøretøjer” var udskiftet med ”nulemissionsbiler”.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Signe Julie Andersen/TV 2 Kosmopol
Selvom skiltene er blevet skiftet, har Københavns Politi dog ikke udstedt nogen bøder siden 8. januar, viser TV 2 Kosmopols aktindsigt.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Behov for mere kontrol i fremtiden
Professor ved Institut for Bæredygtighed og Planlægning på Aalborg Universitet, Brian Vad Mathiesen, mener, at manglende håndhævelse af reglerne på området kan betyde, at man mister et af de vigtigste redskaber til at fremme mere grøn transport i hovedstaden.
- Men det er et mindre problem, når det kun gælder en enkelt gade, siger han.
I fremtiden kan man dog forestille sig, at der "gradvist vil komme en stramning af, hvilke typer biler, vi vil se i byen", mener professoren. Derfor bør der også komme nye måder at håndhæve reglerne på, vurderer han.
- Det vil give mening med automatisk kontrol med kameraer og overvågning af nummerplader, siger Brian Vad Mathiesen.
Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), synes det er ærgerligt, at bilisterne ikke respekterer skiltningen.
- Derfor håber jeg, at politiet snart begynder at bruge deres ressourcer på at sikre, at folk faktisk overholder de regler, der er, siger Line Barfod til TV 2 Kosmopol.
Line Barfod mener dog, at det er nødvendigt med nulemissionszoner i København.
- Vi har et stort problem med, at mange bliver syge eller dør af luftforurening i København, og derfor skal vi nedbringe den mængde, der er af benzin- og dieselbiler for at få nedbragt luftforureningen, siger Line Barfod.
Københavns Politi har ikke haft afsat en fast patrulje til at holde øje med nulemissionsbiler i Stefansgade i København, oplyser politikredsen i et skriftligt svar til TV 2 Kosmopol.
"Københavns Politis færdselsindsats har først og fremmest fokus på sikkerheden for de mange borgere, der hver dag færdes i trafikken. Andre indsatser håndteres som led i vores generelle patruljering. Det betyder blandt andet, at vi ikke har haft afsat en patrulje til fast at holde øje med nulemissionsbiler i Stefansgade," skriver politiet.
Forsøget med nulemissionszonen i Stefansgade slutter ved udgangen af 2024, hvor det skal evalueres og eventuelt gøres permanent.