Bus-chok på rådhuset: Dyrere bustakster skal finansiere ny busterminal
En ny busterminal til fjernbusser ved Dybbølsbro Station er nu endeligt vedtaget i Københavns Borgerrepræsentation. Terminalen har dog fået en uventet finansieringsmodel. Det bliver dyrere at køre i bus til og fra København.
En ny busterminal til fjernbusser ved Dybbølsbro Station er nu endeligt vedtaget.
Det besluttede et flertal i Københavns Kommunes Borgerrepræsentation torsdag aften.
Her skulle der samtidig findes ekstra 29 millioner kroner til busterminalen, der i flere omgange både er blevet dyrere og forsinket.
På forhånd regnede man med, at den ekstra regning på 29 millioner kroner skulle finansieres af en millionpulje til at fremme busfremkommelighed.
Sådan lød det i hvert fald i sidste uge fra et enigt Økonomiudvalg i Københavns Kommune, der dermed sendte en formel anbefaling af finansieringen af den nye busterminal videre til Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune.
Men det, der til mødet i Borgerrepræsentationen torsdag aften lignede en formsag med vedtagelse af anbefalingen, endte pludselig helt anderledes.
Enhedslisten, Venstre, Liberal Alliance og Nye Borgerlige fandt nemlig sammen om et ændringsforslag, der sender regningen for busterminalen videre til busoperatørerne. Og den var både SF og Dansk Folkeparti med på.
Dermed var der banet vej for et sjældent set flertal.
Bliver dyrere at køre i bus til og fra København
- De ekstra 29 millioner bliver væltet over på bustaksterne, så det reelt bliver dyrere at køre i bus til og fra København. Når vi nu har de nødvendige penge liggende i ubrugte puljer i kommunen, så ønsker vi konservative ikke at opkræve penge hos borgerne. Vi synes, at den kollektive trafik er dyr nok i forvejen, og vi synes, at det her er meget specielt, siger Jakob Næsager (K), der er medlem af Økonomiudvalget og børne- og ungdomsborgmester i København til TV 2 Lorry.
Busterminalen er i flere omgange både blevet forsinket og markant dyrere end først antaget.
Denne gang er det altså besluttet, at de manglende 29 millioner kroner skal finansieres af takstindtægter fra busselskaberne. Det betyder konkret, at et busselskab skal betale omkring 290 kroner hver eneste gang, de har et anløb til den nye busterminal.
Andre busterminaler er markant billigere at benytte
Ifølge Movia er de tilsvarende takster i busterminalen i Oslo cirka 243 kroner, i Hamburg cirka 180 kroner og i Stockholm cirka 124 kroner.
Alle tre busterminaler har et højere serviceniveau end den planlagte busterminal ved Dybbølsbro Station, da de eksempelvis er bemandede, mens den nye busterminal i København vil være ubemandet.
Alligevel mener Enhedslisten, at det er det rigtige at sende regningen videre.
- København mangler i dén grad en bedre løsning omkring fjernbusserne ved Dybbølsbro. De stigende priser gør, at vi bliver nødt til at træffe en beslutning om, hvad der skal ske. Vi har allerede én gang bevilliget flere penge til byggeriet, og vi mener, det vil være en rimelig løsning også at bede busselskaberne bidrage til finansiere en lille del af de uforudsete udgifter, skriver Enhedslistens Stine Finné Toft, der også er medlem af Økonomiudvalget i en sms til TV 2 Lorry og uddyber:
- Selv hvis et busselskab vælger at lægge hele finansieringen direkte over på brugerne, er det stadig muligt for busselskaberne at udbyde billetter til en meget favorabel pris.
"Det her er dråben"
Den holdning giver Dansk Persontransport ikke meget for. Busselskaberne har nemlig i forvejen taget hele ekstraregningen på sig for den nye busterminal med en medfinansiering på først 57 ud af 117 millioner kroner gennem dyrere takster, og nu får de altså ekstra 29 millioner på sig.
- Det her kan være dråben for busselskaberne og deres passagerer. Vi har hele tiden været indforståede med en medfinansiering, men det her løber løbsk. Det er forkert. Der er risiko for, at passagererne kommer til at betale for det hele med dyrere busbilletter, eller også så skubber det busserne helt ud af København, siger Lasse Repsholt til TV 2 Lorry.
Han er sektorchef for Dansk Persontransport, som blandt andre repræsenterer busselskaberne Flixbus og KombardoExpressen.
Og netop KombardoExpressen, som kører fra Aarhus til København, er slet ikke sikker på, de i fremtiden vil benytte den nye terminal med det, som de kalder for en ´hovedløs beslutning i Borgerrepræsentionen'.
Busselskab overvejer fremtiden
- Fjernbusser er en væsentlig del af den kollektive transport – og for Kombardo Expressens vedkommende også transport i målrettet grøn omstilling. Det virker hovedløst med åbne øjne at gøre det svært at drive en busforretning, som er med til at fjerne biler fra vejene. Det er samtidig meget svært at gennemskue prisen per anløb. Vi får i fremtiden en meget dårligere placering til en skyhøj pris. Det virker på ingen måde rimeligt og er svært at acceptere, siger Jesper Maack, der er PR- og kommunikationschef for KombardoExpressen til TV 2 Lorry.
- Vi vil nu dykke ned i denne beslutning og se, hvad vi kan gøre. Vi vil om muligt se os om efter en alternativ placering i København i forsøget på at undgå, at regningen for den nye terminal ender hos borgerne og de busrejsende, siger Jesper Maack.
Afhængig af entreprenøren forventer Københavns Kommune at kunne åbne den nye busterminal i juni-juli 2023 - knap to måneder senere end forventet.
Fakta om den nye busterminal
Terminalen skal på et hverdagsdøgn kunne servicere ca. 195 busser.
Der anlægges 15 busholdepladser, hvoraf 12 er til 15-meter busser og tre er til 18-meter busser.
Hertil etableres taxaholdepladser, Kys & Kør-zone og op til 200 cykelparkeringspladser.
Der etableres elevator til Dybbølsbro samt handicapparkeringspladser.
Der opsættes tydelig wayfinding og trafikinformation på terminalområdet.
Ved terminalbygningen bliver der ventefaciliteter, toilet og mulighed for en kiosk.
Kilde: Vejdirektoratet