TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Christian kører el-taxa - bliver truet til ikke at bruge grøn holdeplads

Omkring 50 taxaholdepladser i Københavns Kommune er reserveret til el- og brinttaxaer. Men de grønne chauffører tør ikke at bruge dem, og ofte er de optaget af diesel-taxaer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Christian Bruus holder sig nu fra de grønne baner.

- Er du fucked op i hovedet eller hvad?

Sådan lød et af de tilråb, som mødte Christian Bruun, en dag han parkerede sin el-taxa på en grøn taxaplads, der udelukkende er til såkaldte nul-emissionsbiler - altså biler der ikke forurener. 

Christian Bruun har kørt taxa i seks år, og konfrontationen opstod mellem ham og en taxachauffør, der kørte dieseltaxa, ved taxaholdepladserne foran Københavns Hovedbanegård. Her kan en grøn taxa få en fordel i taxakøen ved at bruge den grønne bane, hvor langt færre holder i kø. 

Det kommer til udtryk ved, at der bliver givet konkrete trusler og bliver råbt af de chauffører, som vælger at følge reglerne

— Kenneth Herschel, CEO, Viggo

- Jeg undgår at holde på de grønne pladser på grund af de uskrevne regler, der er mellem chaufførerne. Det er for at undgå en eventuel konfrontation eller tilråb fra de chauffører, fortæller den garvede taxachauffør, der kører for el-taxaselskabet Viggo.

Og det er langtfra et enestående tilfælde. Flere af hovedstadsområdets taxaselskaber kender til problemet. 

- Jeg er bekendt med, at vores chauffører ikke tør køre ind i den grønne vognbane i frygt for chikane fra de øvrige chauffører, siger Peter Sylvester Iversen, der er HR-chef i Drivr.

- Det kommer til udtryk ved, at der bliver givet konkrete trusler, og der bliver råbt af de chauffører, som vælger at følge reglerne, fortæller Kenneth Herschel, der er direktør i Viggo.

Usolidarisk at give grønne taxaer fordele

Hos Taxa 4 x 35 kender de også til, at pladserne ikke bliver brugt korrekt, men her mener de, at det skyldes noget andet end trusler mellem chaufførerne. 

- Jeg hører om selvjustitsen, og hvis jeg kommer inde på banegårdspladsen (ved Københavns Hovedbanegård, red.), så holder elbilerne i de almindelige baner og ikke i de grønne baner. Men det er jo deres frie valg, siger Stefan Sommer, der er administrerende direktør i Taxa 4 x 35.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Her ses et eksempel på, hvordan de grønne taxapladser står tomme, mens el-taxaer holder i kø sammen med diesel-taxaerne.
Foto: Privatfoto/Trine Bishop

- Vi synes faktisk ikke, at det er solidarisk, at nogen får en fortrinsret på den måde. Alle kunder har et frit valg, og om det skal være en diesel-taxa, en stor vogn eller en zero-emissionbil, det bestemmer kunderne selv, fortsætter han.

Og spørger man blandt taxachaufførerne, der holder og venter ved Københavns Hovedbanegård, er svaret da også klart. 

- Alle dem, der kører dieselbil, de bliver sure på mig. De har deres regler. Selvfølgelig er det uretfærdigt for mig. Men jeg kan ikke gøre noget ved det. Jeg kommer ud for at tjene penge. Jeg kommer ikke ud for at lave ballade, fortæller Yan Huang, der kører en el-taxa for Drivr.

For at undgå konflikten vælger han derfor at holde blandt de konventionelle taxavogne ved hovedbanen, og han får derfor ikke den fordel, ved at komme forrest i taxakøen, som kommunen ellers har tiltænkt ham.

Også dieselchaufførerne fortæller om, hvordan de er frustrerede over reglerne. 

- Det er ukollegialt. De kommer bagefter os, men tager kunderne først, siger Abdul Wahyed Rauf, der kører for 4 x 27.

- Jeg kører dieselbil. Og når de altid kommer og holder foran os, så er der ikke nogen, der kører med mig. Og når der ikke er nogen, der kører med mig, hvordan skal jeg så betale mine udgifter? Hvordan skal jeg få råd til mad og drikke? siger Nedim Olgun, der også er taxachauffør for 4 x 27.

Hvem har ansvaret?

Hos hovedstadens taxaselskaber er der delte meninger om, hvem der skal tage ansvaret for den konflikt, der er opstået mellem de konventionelle chauffører og de grønne chauffører.

- Det er jo nok begrænset, hvad vi kan gøre fra selskabernes side, lyder det fra Peter Sylvester Iversen, der er HR-chef hos Drivr.

Hos Viggo mener de dog, at selskaberne også har et ansvar.

- Vi som ledelse i selskaberne i København sikrer at give ordentlig instruktion og information til vores chauffører om, hvordan reglerne er, og at hvis man ikke overholder reglerne, så er der en konsekvens, siger direktør Kenneth Herschel.

Det er jo nok begrænset, hvad vi kan gøre fra selskabernes side.

— Peter Sylvester Iversen, Head of HR, Drivr

Fælles for taxaselskaberne er, at de savner handling fra Københavns Kommune, som har indført tiltaget med de grønne taxabaner. 

- Initiativet er fantastisk. Men der mangler noget skiltning, der forklarer, at der kun må holde nul-emission-køretøjer på de grønne pladser, og at de skal komme foran i køen. Havde man en skiltning, hvor det stod tydeligt, ville det være nemmere at håndhæve reglerne, og det ville også være nemmere at udskrive p-bøder til dem, der holder på de forkerte pladser, siger el-taxaselskabet Viggos direktør, Kenneth Herschel. 

- Det er kommunen, der har anlagt de grønne pladser her, og det må være kommunens opgave, at det bliver håndhævet, at det bliver fulgt, siger Peter Sylvester Iversen fra Drivr.

Kommunen lover skærpet indsats

Københavns Kommune har ikke ønsket at kommentere konflikten mellem taxachaufførerne, men er lydhør overfor idéer, som kan sikre, at de grønne taxapladser bliver brugt korrekt:

- Det er vigtigt for os, at de grønne taxaholdepladser bliver brugt efter hensigten, og derfor er det en ærgerlig situation, siger Jesper Borch, der er enhedschef for parkering hos Teknik- og Miljøforvaltningen hos Københavns Kommune.

Helt konkret vil man fremover være mere opmærksom på, om reglerne for parkering på de grønne taxaholdepladser overholdes. 

Vi har allerede en skærpet indsats, når det gælder el-bilsholdepladser i Københavns Kommune, og de grønne taxaholdepladser vil være en del af den skærpede indsats, siger enhedschefen.

Jesper Borch oplyser, at kommunen, som det er nu, skilter efter forskrifterne, og derfor kan netop det ønske ikke imødekommes.

Fælles er i hvert fald, at både selskaber og kommunen har en interesse i at få konceptet til at fungere.

- Jeg håber, at man dels internt i branchen men også fra kommunens side kan se, at problemet er større, end noget der bare går i sig selv. Der er brug for en løsning, for det nytter jo ikke noget, at uskyldige chauffører får en dagligdag, hvor de bliver truet eller der bliver råbt af dem, når de er på deres arbejdsplads. Det er jo ikke en arbejdsplads, man har lyst til at være på, siger direktør for Viggo, Kenneth Herschel.

Og taxachauffør Christian Bruun håber på, at han i fremtiden kan gøre brug af den fordel, som det at køre el-taxa burde sikre ham. 

- Det incitament, der skulle være for at skifte over til elbiler, det bliver lidt mistet, fordi det ikke giver den store fordel i sidste ende. Det giver mere besvær end fordele, når vi ikke kan køre hurtigere igennem, siger han.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Politiet finder større mængde fyrværkeri i garage

Foto: Steven Knap/Ritzau Scanpix

Nordsjællands Politi har lørdag aften fundet en større mængde fyrværkeri i en garage i Gentofte.

Det oplyser vagtchef Rune Mandrup til TV 2 Kosmopol.

- Der er mere, end den normale forbruger har, og hvad der er lovligt at have, men der ikke tale om hele paller. Nu skal vi have beredskabet herud, så vi kan få registreret det, siger han.

Han oplyser videre, at det ikke har været nødvendigt hverken at evakuere beboere i nærheden eller tilkalde forsvarets ammunitionsrydningstjeneste i forbindelse med fundet.

- Det ligner umiddelbart fyrværkeri til forbrugermarkedet, så der er altså ikke tale om kanonslag eller lignende.

Politiet har hverken sigtet eller anholdt nogen i sagen, men de er i kontakt med ejeren af garagen.

De vil være til stede på adressen nogle timer endnu.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Minister vil skærpe krav til taxachauffører efter flere sager om overgreb

Et nyt klistermærke skal være med til at sikre kundernes tryghed hos Dantaxi.
Foto: Morten Spuhr/TV 2 Kosmopol

Der er behov for at kigge på de krav, der stilles til taxachauffører, og transportminister Thomas Danielsen (V) har derfor indkaldt taxaforligskredsen til en evaluering af den danske taxalov.

Det skriver Ekstra Bladet.

Der har nemlig de seneste år været flere sager om taxachauffører, der har begået overgreb mod deres kunder.

Ministeren peger derfor på, at de såkaldte vandelskrav - krav om pålidelighed, etik og integritet - skal tages op til eftersyn.

- Vi skal have væsentligt skærpede vandelskrav. Altså skærpede krav til, hvordan man får et chaufførkort og får lov at køre med mennesker - som jo også nogle gange er mennesker i en sårbar situation af den ene eller anden art. Det kræver en høj etik, siger han til Ekstra Bladet.

Ifølge mediet KøbenhavnLIV har der i hovedstadsområdet været fem sager om taxachauffører, der har begået overgreb mod deres kunder, i perioden fra juni 2022 til december 2024.

I starten af december lancerede Dantaxi et klistermærke, som chaufførerne kan køre med, hvis de lever op til en række krav.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Deres datter døde på sin jordomrejse - nu roser de deres hjemby

Roskilde Domkirk
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forældrene til den unge danske kvinde, der tilbage i november døde under et ophold i det sydøstasiatiske land Laos, sender nu en stor tak til hele deres hjemby.

Det skriver Sjællandske medier.

De har nemlig mødt en overraskende stor grad af støtte og sympati fra borgerne i Roskilde, hvor de bor.

- Jeg er bare taknemmelig for at bo i verdens største lille by. Det er virkelig overvældende så mange, som har tænkt på os, krammet os, sendt blomster, kort, beskeder. Det havde jeg virkelig ikke ventet. Men det siger måske også noget om, hvem Anne Sofie var, fortæller hendes far Didier Coyman til Sjællandske Nyheder.

deres datter, Anne-Sofie Ørkild Coyman, blev erklæret død den 13. november - formentlig af metanolforgiftning.

Hun blev begravet fra Roskilde Domkirke den 7. december.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

34-årig anholdt efter politijagt i Københavns gader

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 34-årig mand er blevet anholdt efter en 14 minutter lang biljagt i København.

Det oplyser Jonathan Wald, central vagtleder hos Københavns Politi til TV 2.

Politiet eftersatte den 34-årige, da han ikke ville stoppe ved Langebro.

Det lykkedes klokken 14.26 lørdag politiet at stoppe manden på Danneskiold-Samsøes Allé ved Holmen. H

an vil blive sigtet for flere overtrædelser af færdselsloven og muligvis også af straffeloven. Det er endnu ikke afgjort, om han vil blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Færre afviste asylansøgere venter på at komme hjem

Der er rekordfå afviste asylansøgere i udsendelsesposition.

Det skriver Udlændinge og Integrationsministeriet lørdag i en pressemeddelelse.

Ifølge udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) skyldes det blandt andet oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen i 2020.

Hjemrejsestyrelsen har ansvaret for, at afviste asylansøgere udrejser fra Danmark.

I dag er der omkring 330 afviste asylansøgere i udsendelsesposition. I 2020 var tallet 1155.

- Det er en kæmpe succes, at vi i Danmark er lykkedes med at få tallet bragt så langt ned, siger Kaare Dybvad Bek i pressemeddelelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Fem dræbt i Tyskland: Politiet har fokus på julemarkeder i København

Det var med denne bil, den formodet gerningsmand dræbte fire personer fredag aften.
Foto: Axel Schmidt/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter et formodet angreb på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag lyder det fra Københavns Politi, at man til alle tider har operationelt fokus på steder med mange mennesker.

- Julemarkeder har vi også haft fokus på, og det fokus er ikke blevet mindre efter i går, siger vagtchef Henrik Stormer lørdag formiddag til Ritzau.

Politiet ønsker ikke at gå i detaljer med indsatsen eller at svare på, om patruljeringen er øget som følge af udviklingen i Tyskland.

Fredag aften omkring kl. 19 kørte en mørk BMW igennem et julemarked i Magdeburg i Tyskland. Bilen nåede at dræbe fem personer og såre cirka 200, det skriver den tyske avis Bild lørdagen morgen.

Efterfølgende anholdte politiet føreren af bilen.

Denne artikel er opdateret kl. 13:07. Tidligere fremgik det, at kun fire personer var dræbt og 68 personer såret. Dette tal er nu steget og opdateret.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google