Christian kører el-taxa - bliver truet til ikke at bruge grøn holdeplads
Omkring 50 taxaholdepladser i Københavns Kommune er reserveret til el- og brinttaxaer. Men de grønne chauffører tør ikke at bruge dem, og ofte er de optaget af diesel-taxaer.
- Er du fucked op i hovedet eller hvad?
Sådan lød et af de tilråb, som mødte Christian Bruun, en dag han parkerede sin el-taxa på en grøn taxaplads, der udelukkende er til såkaldte nul-emissionsbiler - altså biler der ikke forurener.
Christian Bruun har kørt taxa i seks år, og konfrontationen opstod mellem ham og en taxachauffør, der kørte dieseltaxa, ved taxaholdepladserne foran Københavns Hovedbanegård. Her kan en grøn taxa få en fordel i taxakøen ved at bruge den grønne bane, hvor langt færre holder i kø.
- Jeg undgår at holde på de grønne pladser på grund af de uskrevne regler, der er mellem chaufførerne. Det er for at undgå en eventuel konfrontation eller tilråb fra de chauffører, fortæller den garvede taxachauffør, der kører for el-taxaselskabet Viggo.
Og det er langtfra et enestående tilfælde. Flere af hovedstadsområdets taxaselskaber kender til problemet.
- Jeg er bekendt med, at vores chauffører ikke tør køre ind i den grønne vognbane i frygt for chikane fra de øvrige chauffører, siger Peter Sylvester Iversen, der er HR-chef i Drivr.
- Det kommer til udtryk ved, at der bliver givet konkrete trusler, og der bliver råbt af de chauffører, som vælger at følge reglerne, fortæller Kenneth Herschel, der er direktør i Viggo.
Usolidarisk at give grønne taxaer fordele
Hos Taxa 4 x 35 kender de også til, at pladserne ikke bliver brugt korrekt, men her mener de, at det skyldes noget andet end trusler mellem chaufførerne.
- Jeg hører om selvjustitsen, og hvis jeg kommer inde på banegårdspladsen (ved Københavns Hovedbanegård, red.), så holder elbilerne i de almindelige baner og ikke i de grønne baner. Men det er jo deres frie valg, siger Stefan Sommer, der er administrerende direktør i Taxa 4 x 35.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Privatfoto/Trine Bishop
- Vi synes faktisk ikke, at det er solidarisk, at nogen får en fortrinsret på den måde. Alle kunder har et frit valg, og om det skal være en diesel-taxa, en stor vogn eller en zero-emissionbil, det bestemmer kunderne selv, fortsætter han.
Og spørger man blandt taxachaufførerne, der holder og venter ved Københavns Hovedbanegård, er svaret da også klart.
- Alle dem, der kører dieselbil, de bliver sure på mig. De har deres regler. Selvfølgelig er det uretfærdigt for mig. Men jeg kan ikke gøre noget ved det. Jeg kommer ud for at tjene penge. Jeg kommer ikke ud for at lave ballade, fortæller Yan Huang, der kører en el-taxa for Drivr.
For at undgå konflikten vælger han derfor at holde blandt de konventionelle taxavogne ved hovedbanen, og han får derfor ikke den fordel, ved at komme forrest i taxakøen, som kommunen ellers har tiltænkt ham.
Også dieselchaufførerne fortæller om, hvordan de er frustrerede over reglerne.
- Det er ukollegialt. De kommer bagefter os, men tager kunderne først, siger Abdul Wahyed Rauf, der kører for 4 x 27.
- Jeg kører dieselbil. Og når de altid kommer og holder foran os, så er der ikke nogen, der kører med mig. Og når der ikke er nogen, der kører med mig, hvordan skal jeg så betale mine udgifter? Hvordan skal jeg få råd til mad og drikke? siger Nedim Olgun, der også er taxachauffør for 4 x 27.
Hvem har ansvaret?
Hos hovedstadens taxaselskaber er der delte meninger om, hvem der skal tage ansvaret for den konflikt, der er opstået mellem de konventionelle chauffører og de grønne chauffører.
- Det er jo nok begrænset, hvad vi kan gøre fra selskabernes side, lyder det fra Peter Sylvester Iversen, der er HR-chef hos Drivr.
Hos Viggo mener de dog, at selskaberne også har et ansvar.
- Vi som ledelse i selskaberne i København sikrer at give ordentlig instruktion og information til vores chauffører om, hvordan reglerne er, og at hvis man ikke overholder reglerne, så er der en konsekvens, siger direktør Kenneth Herschel.
Fælles for taxaselskaberne er, at de savner handling fra Københavns Kommune, som har indført tiltaget med de grønne taxabaner.
- Initiativet er fantastisk. Men der mangler noget skiltning, der forklarer, at der kun må holde nul-emission-køretøjer på de grønne pladser, og at de skal komme foran i køen. Havde man en skiltning, hvor det stod tydeligt, ville det være nemmere at håndhæve reglerne, og det ville også være nemmere at udskrive p-bøder til dem, der holder på de forkerte pladser, siger el-taxaselskabet Viggos direktør, Kenneth Herschel.
- Det er kommunen, der har anlagt de grønne pladser her, og det må være kommunens opgave, at det bliver håndhævet, at det bliver fulgt, siger Peter Sylvester Iversen fra Drivr.
Kommunen lover skærpet indsats
Københavns Kommune har ikke ønsket at kommentere konflikten mellem taxachaufførerne, men er lydhør overfor idéer, som kan sikre, at de grønne taxapladser bliver brugt korrekt:
- Det er vigtigt for os, at de grønne taxaholdepladser bliver brugt efter hensigten, og derfor er det en ærgerlig situation, siger Jesper Borch, der er enhedschef for parkering hos Teknik- og Miljøforvaltningen hos Københavns Kommune.
Helt konkret vil man fremover være mere opmærksom på, om reglerne for parkering på de grønne taxaholdepladser overholdes.
- Vi har allerede en skærpet indsats, når det gælder el-bilsholdepladser i Københavns Kommune, og de grønne taxaholdepladser vil være en del af den skærpede indsats, siger enhedschefen.
Jesper Borch oplyser, at kommunen, som det er nu, skilter efter forskrifterne, og derfor kan netop det ønske ikke imødekommes.
Fælles er i hvert fald, at både selskaber og kommunen har en interesse i at få konceptet til at fungere.
- Jeg håber, at man dels internt i branchen men også fra kommunens side kan se, at problemet er større, end noget der bare går i sig selv. Der er brug for en løsning, for det nytter jo ikke noget, at uskyldige chauffører får en dagligdag, hvor de bliver truet eller der bliver råbt af dem, når de er på deres arbejdsplads. Det er jo ikke en arbejdsplads, man har lyst til at være på, siger direktør for Viggo, Kenneth Herschel.
Og taxachauffør Christian Bruun håber på, at han i fremtiden kan gøre brug af den fordel, som det at køre el-taxa burde sikre ham.
- Det incitament, der skulle være for at skifte over til elbiler, det bliver lidt mistet, fordi det ikke giver den store fordel i sidste ende. Det giver mere besvær end fordele, når vi ikke kan køre hurtigere igennem, siger han.