De har ikke engang et kontor: Iværksættere redder indeklimaet med kanariefugl
På blot otte måneder har to venner udviklet en fiks ide til et iværksætter-eventyr, der eksporterer til 60 lande. Det er kanariefuglen, der blev til en guldfugl.
Lukkede vinduer. Sure tæer. Arbejdssved under armene. Presset indeklima.
Prut-atmosfære.
På 30 dage fik vennerne Andreas Kofoed og Hans Augustenborg rejst tre en halv millioner kroner til at iværksætte det forretningseventyr, der i dag eksporterer til 60 lande over hele verden.
Faktisk er det gået så stærkt, at de ikke haft tid til at finde et kontor. Derfor arbejder de mest på Minas Kaffebar på Nørrebro.
I sin enkelthed er ideen, at en lille gul kanariefugl - der i virkeligheden er en indeklimamåler - falder ned af sin pind, når luftkvaliteten indenfor bliver for ringe.
Når så fuglen er drattet omkuld, åbner man vinduerne på kontoret eller i stuen, og fuglen finder stille og roligt tilbage til sin plads på pinden igen - i takt med at koncentrationen af CO2 i rummet mindskes.
- Folk kan godt blive lidt anspændte, når vi kommer på besøg, så de begynder at åbne vinduerne, fordi de tror, at vi går helt vildt meget op i indeklima, siger den ene af de to stiftere, Hans Augustenborg.
Kanariefuglen som luftmåler
På trods af vennernes vittige og afslappede facon, er indeklimaet ikke en størrelse, man bør spøge med.
Alle burde lufte ud to til tre gange om dagen, og på lang sigt kan man udvikle sygdomme som astma, allergi, søvnbesvær og andre mentale problemer.
Ligeledes er kanariefugle heller ingen joke.
For eksempel var den lille, levende kanariefugl i bur fast inventar i de engelske kulminer helt op til 1986.
Dernede fungerede den som minearbejdernes luftalarm.
Hvis en alvorlig kulilteforgiftning var undervejs, døde fuglen. Og så vidste folkene i minen, at de enten kunne skynde sig op af skakterne i en fart eller blive kvalt.
I dag er kanariefuglen, Canairi, som vennernes forretning hedder, heldigvis ikke levende. Men der er alligevel en sammenhæng til dens levende artsfæller, der har måttet lade livet i kulminerne.
- Vi har prøvet at skabe noget, der taler til vores følelser. Vi er meget mere handlekraftige, når der er en lille fugl, 'der dør', hvis vi glemmer at lufte ud, siger Hans Augustenborg.
Foto: Pressefoto
Verdensomspændende eksport
Allerede nu har virksomheden fem medarbejdere. Og det næste store skridt bliver en udvidelse til det japanske marked.
På trods af at én enkelt indeklimafugl koster 1449 kroner, forventer de to kompagnoner at omsætte for mere end tre millioner kroner den første måned.
Men de har også smidt alt, hvad de havde i hænderne og sagt deres job op for at satse på den lille fugl, der repræsenterer den store idé.
Hvad kalder I jeres fugl? Er det en gul fugl eller en guldfugl?
- Det er en gul fugl, der er blevet til en guldfugl, siger stifter Andreas Kofoed.
Virksomheden eksporterer i dag til 63 lande over hele verden blandt andre England, USA, Kina, Korea og Australien.