Direkte lyntog til Paris eller Rom? Flertal kræver bedre togforbindelser fra København

Mens et enigt rådhus i København nu vil søsætte lobbyarbejde for at skaffe flere direkte togforbindelser til andre europæiske storbyer, peger eksperter på en ”lufthavnsmodel” syd for grænsen som mere oplagt på kort sigt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Københavns Hovedbanegård. Står det til et flertal på Rådhuset skal man kunne tage et direkte tog herfra og til en stribe europæiske storbyer.
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

”Toget til Paris afgår fra spor fire om få minutter.”

Det er en sætning, man ikke hører fra højtalerne på Københavns Hovedbanegård.

Men står det til politikerne i Københavns Kommune, skal destinationer som Paris, Rom og Barcelona i fremtiden flankere Holbæk, Aarhus og Esbjerg på togstationens afgangstavler.

Det er visionen, som et politisk flertal i Københavns Kommune med opbakning fra hele Borgerrepræsentationen nu stiler efter. Kravet er enkelt:

København skal hurtigst muligt have flere direkte lyntogforbindelser til andre europæiske hovedstæder.

Torsdag aften stemte samtlige 55 medlemmer på Rådhuset for at søsætte en række tiltag, der skal gøre drømmen om at stige på eksempelvis et nattog i København og vågne op under sydlige himmelstrøg morgenen efter til virkelighed.

Bag forslaget står Enhedslisten, Radikale Venstre, Alternativet samt SF, hvor medlemmet Rasmus Steenberger (SF) har båret forslaget.

- Visionen er på sigt, at der er nattog og lyntog til alle hovedstæder i Europa, så vi ikke behøver at tage fly men i stedet et klimavenligt valg, som er behageligt og heller ikke koster for meget, siger han og nævner destinationer som Rom, Paris, Madrid og Barcelona.

- Og for så vidt også Budapest og Beograd. Hele det, vi kender som EU.

Beslutningen betyder blandt andet, at embedsværket i København nu skal udarbejde en konkret strategi for at få flere togforbindelser til udlandet, mens overborgmesteren pålægges at række ud til andre storbyer i Europa med henblik på samarbejder.

Og så skal transportministeren også på banen, mener de københavnske politikere.

- Som stat bør man påtage et ansvar for at sikre, at der er bedre og billige muligheder for at rejse udlands med tog som klimavenligt alternativt, lyder det fra Rasmus Steenberger (SF).

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Få styr på Tyskland

Men selv om direkte tog til eksempelvis Paris, Rom eller Barcelona ”kunne være fedt”, er det næppe realistisk lige foreløbig. Det skyldes en række tekniske udfordringer forbundet med at krydse adskillige landegrænser på én direkte tur, forklarer Helene Dyrhauge, der er lektor på Roskilde Universitet og forsker i internationale togrejser og jernbanepolitik.

- I stedet for at gå meget op i, at det skal være en direkte forbindelse til en masse storbyer, burde man måske i stedet se på at optimere driften til nogle store knudepunkter i Tyskland. Det kunne være Hamburg, eller måske Köln, hvorfra man hurtigt kan komme til Paris eller Bruxelles, siger Helene Dyrhauge til TV 2 Kosmopol.

Samme pointe kommer fra Malene Freudendal-Pedersen, der er professor på Aalborg Universitet og forsker i mobilitet.

- Det handler i første omgang om at få løst det med at komme det lange, seje træk godt ned i Tyskland, siger hun.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Da nattog til udlandet gjorde comeback i hovedstadsområdet tilbage i sommeren 2021 med Snälltogets rute til Berlin efter flere år uden nattog, var det et større tilløbsstykke for klimabevidste togrejsende, der bød toget velkommen med skilte og taler på Høje-Taastrup Station.
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Stort potentiale, store udfordringer

Både Malene Freudendal-Pedersen og Helene Dyrhauge understreger, at togture som rejseform har et stort og stadig voksende potentiale blandt forbrugere, der i stigende grad bliver bevidste om at vælge klimavenlige alternativer.

- Folks adfærd og praksis viser, at der er større og større ønsker om mere bæredygtige ferie og arbejdsrejser. Flere virksomheder begynder også at se på disse rejseformer og udarbejde politikker for, hvornår man som medarbejder skal med tog i stedet for fly, siger Malene Freudendal-Pedersen.

Problemet, forklarer professoren videre, er bare, at investeringerne i Europas jernbaner historisk set har haltet de seneste mange år.

Det har efterladt de internationale togrejser som et vingeskudt alternativt til den historisk set stærkt statsstøttede flytrafik samt privatbilismen.

- Og så kan man diskutere, hvad der er hønen, og hvad der er ægget, men nedprioriteringer af togtrafikken og prioriteringer af bilismen har altid fulgtes ad. Vi kan se, at flere køber biler nu, og har man en bil, så har man det også med at køre i den. Så længe vi ikke får gjort togene bedre og hurtigere, vil det forblive sådan, siger Malene Freudendal-Pedersen.

Særligt i forhold til flyrejser præsenterer togturene til udlandet en meget lavpraktisk og håndgribelig udfordring for forbrugeren.

- Det er superkompliceret at skulle købe en international togbillet. Lige nu er der ikke en slags momondo-løsning (søgemaskine for flybilletter, red.) for jernbanebilletter. Så nok kan der være stigende efterspørgsel efter de her tog, men problemet er, at der mangler de integrerede togløsninger, der gør det kompliceret, og så ender folk i flyvemaskiner i stedet for, siger Helene Dyrhauge.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Snälltåget er en af de få muligheder for at rejse udlands med nattog, der eksisterer for danskere nu. Toget stopper i Ørestad og på Høje-Taastrup Station.
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Hvor langt og hvor hurtigt?

Ifølge avisen Politiken, der generelt har dækket togrejsetematikken grundigt, har man for nu ganske få muligheder, hvis man vil rejse udlands med tog fra København.

Kort sagt kan man vælge mellem SJ’s rute til Stockholm eller DSB’s rute til Hamburg, hvis man vil have en daglig og direkte afgang til en anden europæisk storby, sådan som det er nu. De svenske byer Malmö og Göteborg er naturligvis også muligheder – storbyer kan disse dog næppe betegnes som.

Derudover kører svenske SJ og Snälltåget gennem Danmark og samler passagerer op på ruter mod Hamburg og Berlin.

Mere spændende ser det ud fra 2027, hvor DSB selv har meldt ud, at man barsler med direkte ruter til Oslo, Prag og Amsterdam.

Så vidt den nuværende rækkevidde fra København – men hvor lang tid tager det så?

Hjemmesiden chronotrains.com er et fascinerende værktøj, der med hjælp fra tidstabeller fra tyske Deutsche Bahn har udarbejdet et interaktivt kort, der illustrerer, hvor langt man fra en given station kan komme på eksempelvis otte timer.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Her ses otte timers rækkevidde med tog, sådan som situationen er nu. Øverst til venstre ses København. Til højre er Hamburg. Nederst til venstres ses Köln, og i nederste højre hjørne vises rækkevidden fra Bruxelles.
Foto: www.chronotrains.com

Vælger man København, viser kortet med nogenlunde nøjagtighed, at Berlin kan nås på lige over syv timer, Essen på otte timer og Oslo på syv og en halv time.

Vælger man derimod en station som Köln, som Helene Dyrhauge eksempelvis identificerer som en god mellemstation, får man et spindelvæv af destinationer, der tæller alt fra London (på godt fire timer), Paris (på tre og en halv time) samt Bordeaux eller Marseille på omkring syv timer.

Og ja, det er en rejsetid, der er væsentligt længere end en tur med flyvemaskine. Men:

- Det er også noget med at stille tingene op i forhold til hinanden. Toget har meget at byde på, blandt andet i forhold til sammenhængene tid. Her skal man ikke hen til en lufthavn, gennem security, vente ved gaten og bruge tid på at boarde. Samtidig melder mange familier også om, at tog er en behagelig måde at rejse med børn på, siger Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

I et møde i Folketingets transportudvalg den 6. juni sidste år fremlagde DSB forskelligt materiale for fremtidens togdrift, der blandt andet indeholder denne plan for fremtidige destinationer i 2027.
Foto: DSB via Folketingets hjemmeside

Udfordring: København har ikke noget at skulle have sagt

Som kommune står København desuden med en ret stor udfordring i forhold til at skaffe lyntog ud i Europa: Den kan ikke bestemme noget.

Kort sagt står Københavns Kommune uden indflydelse på togtrafikken til og fra byen, der et anliggende mellem Folketinget og DSB, mens bedre togforbindelser til udlandet i høj grad er en opgave, der ligger hos Europa-Parlamentet.

Det afholder dog ikke Rasmus Steenberger (SF) fra at mene, at torsdagens beslutning på Københavns Rådhus indeholder vigtig signalværdi.

- Ja, vores handlerum er stærkt begrænset som kommune. Men vi kan gøre vores stationer mere attraktive, lave turismefremstød og lave nudging. Og så kan vi dybest set skubbe på som lobbyister, så det påvirker vores kollegaer i Folketinget og Europa-Parlamentet, siger Rasmus Steenberger (SF).

TV 2 Kosmopol har rakt ud til transportminister, Thomas Danielsen (V), der ikke har haft mulighed for at stille op til interview.

I stedet har Transportministeriet sendt følgende skriftlige svar. 

"Der er stor interesse for internationale togruter. De internationale tog bliver for det meste drevet på kommerciel basis af de enkelte togoperatører. Det er derfor ikke noget Transportministeriet fastsætter omfanget af. Københavns Kommune har - ligesom andre kommuner - mulighed for at tage fat i de relevante operatører og fremlægge deres ønsker til flere ruter med stop i København. Transportministeriet kan oplyse, at der ikke er moms eller andre afgifter på persontransport i Danmark."

Det skal Københavns Kommune gøre for at skaffe flere internationale togforbindelser

  • Borgerrepræsentationen skal opfordre organisationerne Greater Copenhagen, Wonderful Copenhagen samt STRING (Southwestern Baltic Sea Trans Regional Inventing New Geography) til at gå i dialog med togoperatører om flere direkte togforbindelser til og fra udlandet.

  • Der skal udarbejdes en strategi, der kan sikre flere togforbindelser mellem København og europæiske storbyer og gøre det mere attraktivt at være togturist eller forretningsrejsende med tog.

  • Der skal udarbejdes konkrete forslag til, hvordan byrum ved stationer kan gøres mere attraktive for togturister og forretningsrejsende.

  • Overborgmesteren skal skrive et brev til transportministeren, der anmoder om en strategi for flere direkte togforbindelser mellem København og europæiske storbyer, herunder at der afsættes statslig finansiering eller sænkes afgifter for de rejsende.

  • Overborgmesteren skal invitere omkringliggende storbyer som Oslo, Stockholm, Göteborg, Hamborg og Berlin til et styrket samarbejde om flere direkte togforbindelser.

Kilde: Københavns Kommune

Link kopieret!

Seneste nyt

Det vinterlige vejr fortsætter

Foto: TV 2 Kosmopol

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Historisk butik lukker i København

Specialforretningen Vesterbro Tømmerhandel lukker efter 137 år. Det skriver mediet Københavnerliv. Ifølge ejeren af butikken, Allan Lundberg, skyldes det et svigtende salg. Butikken har sidste åbningsdag den 21. december 2024.

Link kopieret!

Politikere vil sælge arena, der skulle have været nyt samlingspunkt

Foto: TV 2 Kosmopol

Der var mange planer for arenaen Royal Stage i Hillerød, som åbnede i 2020.

Men dårlig økonomi får nu Venstre til at foreslå, at fonden bag Royal Stage sætter hele eller dele af sports- og kulturkomplekset til salg. Det skriver sn.dk.

- Måske er det bedre bare at trække stikket nu, siger medlem af byrådet, Morten Bille (V), til sn.dk, efter flere andre scenarier har været oppe at vende.

Hillerød Kommune ejer ikke Royal Stage, men bidrager med et årligt tilskud på mere end 25 millioner kroner til driften.

Link kopieret!

Burgerkæde åbner endnu en restaurant

Foto: Sidsel Babenco - TV 2 Lorry

Onsdag den 27. november klokken 10 slår den svenske burgerkæde Max dørene op til kædens tredje restaurant i København.

Den nye Max skal ligge i bunden af beboelsesejendommen Kaktustårnene på Dybbølsbro. Det skriver Ekstrabladet.

Max åbnede sin første danske restaurant på Gammeltorv i København i 2013.

Link kopieret!

Justitsministeren oplevede vold i hjemmet som barn

Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Der skal fra samfundets side gøres mere for børn, som vokser op med fysisk eller psykisk vold.

Sådan lyder det overordnede budskab fra justitsminister Peter Hummelgaard (S), som tirsdag udkommer med bogen "Der er noget, vi skal tale om".

Peter Hummelgaard, der er valgt i Københavns Storkreds og vokset op på Amager, kommer i bogen også ind på, hvad der politisk ifølge ham bør gøres for at stoppe vold mod børn i hjemmet.

I bogen skriver 41-årige Hummelgaard, at han som barn selv oplevede vold i hjemmet, og at det var faren, som var voldelig.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Hummelgaards far, men det har ikke været muligt.

Link kopieret!

Strømmede til gratis rødvin

Kulden kunne ikke holde kunderne væk fra et glas gratis rødvin.

Der var rigtig mange, der trodsede november-kulden og mødte op foran Restaurant Bouillon på Frederiksberg torsdag eftermiddag for at få fingre i et de 500 glas gratis Beaujolais.

Det er en fransk tradition, at man den tredje torsdag i november fejrer frigivelsen af den helt unge Beaujolais Nouveau-vin, og den tradition er Restautant Bouillon hoppet med på og uddelte gratis vin og ristede kastanjer foran restauranten på Solbjergvej.

- Skål for Beaujolais og skål for kastanjer, lød det fra de fremmødte kvinder, som TV 2 Kosmopol talte med, og som syntes, det var "dejligt at nyde et glas Beaujolais midt på Frederiksberg".

- Det er jo en gammel og virkelig sjov tradition, som jeg har oplevet flere gange i Paris. Folk står gerne og småfryser lidt, men storhygger med venner og familie. Det er en tradition, jeg virkelig kan godt li', og som jeg synes, falder på et lidt tørt sted her i november, der ærligt talt ellers ikke er den mest muntre måned, sagde Bouillon-ejer Torben Klitbo tidligere på ugen til KøbenhavnLiv.

Foto:
Link kopieret!

21-årig udså sig de svageste ofre - nu er han dømt

Midt- og Vestsjællands Politi
Foto: TV 2 Kosmopol

Torsdag idømte Retten i Roskilde en 21-årig mand et års ubetinget fængsel for systematisk at gå efter ældre mennesker, som han svindlede for store beløb.

- En målrettet efterforskning fra politiets side har gjort, at vi nu har fået dømt en af de personer, som vi mener har haft en central rolle i bedragerierne, siger anklager Marutha Thayaphran fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiets efterforskning har vist, at den 21-årige tog ud til de ældre, efter at andre medgerningsmænd over telefonen havde givet sig ud for at være fra banken og overbevist dem om, at de skulle udlevere hævekort og koder. Derefter blev kortene afhentet hjemme hos ofrene for derefter at blive brugt i de nærmeste hæveautomater.

I alt blev 13 ældre svindlet for et samlet beløb på 193.000 kroner. I yderligere tre tilfælde forsøgte svindlerne at snyde penge fra ældre, men de fattede dog mistanke og fik kortet spærret, før der kunne hæves penge på det. Ofrene har været bosiddende i København, Greve, Skovlunde, Hillerød, Slangerup, Herlev, Søborg, Helsinge og Gentofte.

- Der tegner sig et billede af et omfattende svindelnummer. Vi kan se, at den 21-årige forinden havde søgt på "gamle navne kvinder" og "hvor bor der flest ældre. Og på den måde har de så udset sig de svageste ofre, siger Marutha Thayaphran.

Link kopieret!

Knap 300.000 danskere får flere penge

Foto: TV 2 Kosmopol

Ældrechecken bliver øget med omkring 5000 kroner, og det betyder, at 295.000 danskere kan se frem til en større check. Det har Folketinget besluttet, skriver Ekstra Bladet. I alt er der afsat 1,3 milliarder kroner til at hæve ældrechecken.

I år udgør ældrechecken 19.900 kroner.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google