Direkte lyntog til Paris eller Rom? Flertal kræver bedre togforbindelser fra København
Mens et enigt rådhus i København nu vil søsætte lobbyarbejde for at skaffe flere direkte togforbindelser til andre europæiske storbyer, peger eksperter på en ”lufthavnsmodel” syd for grænsen som mere oplagt på kort sigt.
”Toget til Paris afgår fra spor fire om få minutter.”
Det er en sætning, man ikke hører fra højtalerne på Københavns Hovedbanegård.
Men står det til politikerne i Københavns Kommune, skal destinationer som Paris, Rom og Barcelona i fremtiden flankere Holbæk, Aarhus og Esbjerg på togstationens afgangstavler.
Det er visionen, som et politisk flertal i Københavns Kommune med opbakning fra hele Borgerrepræsentationen nu stiler efter. Kravet er enkelt:
København skal hurtigst muligt have flere direkte lyntogforbindelser til andre europæiske hovedstæder.
Torsdag aften stemte samtlige 55 medlemmer på Rådhuset for at søsætte en række tiltag, der skal gøre drømmen om at stige på eksempelvis et nattog i København og vågne op under sydlige himmelstrøg morgenen efter til virkelighed.
Bag forslaget står Enhedslisten, Radikale Venstre, Alternativet samt SF, hvor medlemmet Rasmus Steenberger (SF) har båret forslaget.
- Visionen er på sigt, at der er nattog og lyntog til alle hovedstæder i Europa, så vi ikke behøver at tage fly men i stedet et klimavenligt valg, som er behageligt og heller ikke koster for meget, siger han og nævner destinationer som Rom, Paris, Madrid og Barcelona.
- Og for så vidt også Budapest og Beograd. Hele det, vi kender som EU.
Beslutningen betyder blandt andet, at embedsværket i København nu skal udarbejde en konkret strategi for at få flere togforbindelser til udlandet, mens overborgmesteren pålægges at række ud til andre storbyer i Europa med henblik på samarbejder.
Og så skal transportministeren også på banen, mener de københavnske politikere.
- Som stat bør man påtage et ansvar for at sikre, at der er bedre og billige muligheder for at rejse udlands med tog som klimavenligt alternativt, lyder det fra Rasmus Steenberger (SF).
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Få styr på Tyskland
Men selv om direkte tog til eksempelvis Paris, Rom eller Barcelona ”kunne være fedt”, er det næppe realistisk lige foreløbig. Det skyldes en række tekniske udfordringer forbundet med at krydse adskillige landegrænser på én direkte tur, forklarer Helene Dyrhauge, der er lektor på Roskilde Universitet og forsker i internationale togrejser og jernbanepolitik.
- I stedet for at gå meget op i, at det skal være en direkte forbindelse til en masse storbyer, burde man måske i stedet se på at optimere driften til nogle store knudepunkter i Tyskland. Det kunne være Hamburg, eller måske Köln, hvorfra man hurtigt kan komme til Paris eller Bruxelles, siger Helene Dyrhauge til TV 2 Kosmopol.
Samme pointe kommer fra Malene Freudendal-Pedersen, der er professor på Aalborg Universitet og forsker i mobilitet.
- Det handler i første omgang om at få løst det med at komme det lange, seje træk godt ned i Tyskland, siger hun.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Stort potentiale, store udfordringer
Både Malene Freudendal-Pedersen og Helene Dyrhauge understreger, at togture som rejseform har et stort og stadig voksende potentiale blandt forbrugere, der i stigende grad bliver bevidste om at vælge klimavenlige alternativer.
- Folks adfærd og praksis viser, at der er større og større ønsker om mere bæredygtige ferie og arbejdsrejser. Flere virksomheder begynder også at se på disse rejseformer og udarbejde politikker for, hvornår man som medarbejder skal med tog i stedet for fly, siger Malene Freudendal-Pedersen.
Problemet, forklarer professoren videre, er bare, at investeringerne i Europas jernbaner historisk set har haltet de seneste mange år.
Det har efterladt de internationale togrejser som et vingeskudt alternativt til den historisk set stærkt statsstøttede flytrafik samt privatbilismen.
- Og så kan man diskutere, hvad der er hønen, og hvad der er ægget, men nedprioriteringer af togtrafikken og prioriteringer af bilismen har altid fulgtes ad. Vi kan se, at flere køber biler nu, og har man en bil, så har man det også med at køre i den. Så længe vi ikke får gjort togene bedre og hurtigere, vil det forblive sådan, siger Malene Freudendal-Pedersen.
Særligt i forhold til flyrejser præsenterer togturene til udlandet en meget lavpraktisk og håndgribelig udfordring for forbrugeren.
- Det er superkompliceret at skulle købe en international togbillet. Lige nu er der ikke en slags momondo-løsning (søgemaskine for flybilletter, red.) for jernbanebilletter. Så nok kan der være stigende efterspørgsel efter de her tog, men problemet er, at der mangler de integrerede togløsninger, der gør det kompliceret, og så ender folk i flyvemaskiner i stedet for, siger Helene Dyrhauge.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Hvor langt og hvor hurtigt?
Ifølge avisen Politiken, der generelt har dækket togrejsetematikken grundigt, har man for nu ganske få muligheder, hvis man vil rejse udlands med tog fra København.
Kort sagt kan man vælge mellem SJ’s rute til Stockholm eller DSB’s rute til Hamburg, hvis man vil have en daglig og direkte afgang til en anden europæisk storby, sådan som det er nu. De svenske byer Malmö og Göteborg er naturligvis også muligheder – storbyer kan disse dog næppe betegnes som.
Derudover kører svenske SJ og Snälltåget gennem Danmark og samler passagerer op på ruter mod Hamburg og Berlin.
Mere spændende ser det ud fra 2027, hvor DSB selv har meldt ud, at man barsler med direkte ruter til Oslo, Prag og Amsterdam.
Så vidt den nuværende rækkevidde fra København – men hvor lang tid tager det så?
Hjemmesiden chronotrains.com er et fascinerende værktøj, der med hjælp fra tidstabeller fra tyske Deutsche Bahn har udarbejdet et interaktivt kort, der illustrerer, hvor langt man fra en given station kan komme på eksempelvis otte timer.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: www.chronotrains.com
Vælger man København, viser kortet med nogenlunde nøjagtighed, at Berlin kan nås på lige over syv timer, Essen på otte timer og Oslo på syv og en halv time.
Vælger man derimod en station som Köln, som Helene Dyrhauge eksempelvis identificerer som en god mellemstation, får man et spindelvæv af destinationer, der tæller alt fra London (på godt fire timer), Paris (på tre og en halv time) samt Bordeaux eller Marseille på omkring syv timer.
Og ja, det er en rejsetid, der er væsentligt længere end en tur med flyvemaskine. Men:
- Det er også noget med at stille tingene op i forhold til hinanden. Toget har meget at byde på, blandt andet i forhold til sammenhængene tid. Her skal man ikke hen til en lufthavn, gennem security, vente ved gaten og bruge tid på at boarde. Samtidig melder mange familier også om, at tog er en behagelig måde at rejse med børn på, siger Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: DSB via Folketingets hjemmeside
Udfordring: København har ikke noget at skulle have sagt
Som kommune står København desuden med en ret stor udfordring i forhold til at skaffe lyntog ud i Europa: Den kan ikke bestemme noget.
Kort sagt står Københavns Kommune uden indflydelse på togtrafikken til og fra byen, der et anliggende mellem Folketinget og DSB, mens bedre togforbindelser til udlandet i høj grad er en opgave, der ligger hos Europa-Parlamentet.
Det afholder dog ikke Rasmus Steenberger (SF) fra at mene, at torsdagens beslutning på Københavns Rådhus indeholder vigtig signalværdi.
- Ja, vores handlerum er stærkt begrænset som kommune. Men vi kan gøre vores stationer mere attraktive, lave turismefremstød og lave nudging. Og så kan vi dybest set skubbe på som lobbyister, så det påvirker vores kollegaer i Folketinget og Europa-Parlamentet, siger Rasmus Steenberger (SF).
TV 2 Kosmopol har rakt ud til transportminister, Thomas Danielsen (V), der ikke har haft mulighed for at stille op til interview.
I stedet har Transportministeriet sendt følgende skriftlige svar.
"Der er stor interesse for internationale togruter. De internationale tog bliver for det meste drevet på kommerciel basis af de enkelte togoperatører. Det er derfor ikke noget Transportministeriet fastsætter omfanget af. Københavns Kommune har - ligesom andre kommuner - mulighed for at tage fat i de relevante operatører og fremlægge deres ønsker til flere ruter med stop i København. Transportministeriet kan oplyse, at der ikke er moms eller andre afgifter på persontransport i Danmark."
Det skal Københavns Kommune gøre for at skaffe flere internationale togforbindelser
Borgerrepræsentationen skal opfordre organisationerne Greater Copenhagen, Wonderful Copenhagen samt STRING (Southwestern Baltic Sea Trans Regional Inventing New Geography) til at gå i dialog med togoperatører om flere direkte togforbindelser til og fra udlandet.
Der skal udarbejdes en strategi, der kan sikre flere togforbindelser mellem København og europæiske storbyer og gøre det mere attraktivt at være togturist eller forretningsrejsende med tog.
Der skal udarbejdes konkrete forslag til, hvordan byrum ved stationer kan gøres mere attraktive for togturister og forretningsrejsende.
Overborgmesteren skal skrive et brev til transportministeren, der anmoder om en strategi for flere direkte togforbindelser mellem København og europæiske storbyer, herunder at der afsættes statslig finansiering eller sænkes afgifter for de rejsende.
Overborgmesteren skal invitere omkringliggende storbyer som Oslo, Stockholm, Göteborg, Hamborg og Berlin til et styrket samarbejde om flere direkte togforbindelser.