Elbiler ikke fredet længere – pris på P-licenser seksdoblet på kort tid i København
Nye p-takster slår nu igennem i en række kommuner. I København får prisen på beboerlicenser til elbilsejere atter et nøk opad.
x
I 2023 kunne københavnske ejere af elbiler slippe med en årlig éngangsbetaling på 215 kroner for at parkere deres bil.
Sidste år blev prisen så sat kraftigt op, og nu sker det samme her i 2025, hvor prisen for en beboerlicens stiger til 1200 kroner. Altså næsten en seksdobling på to år.
Og det får kritik fra bilisternes organisation FDM.
- Vi så hellere, at det blev billigere end dyrere. Man skal passe på ikke at gøre elbiler for dyre, mener chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
Københavns Kommune er den helt store indkradser af p-betalinger i Danmark og står for to tredjedele af alle p-betalinger, som bilisterne rundt omkring i landets kommuner betaler for at kunne stille deres bil. Det viser FDM's opgørelser.
Organisationen har forståelse for, at der skal gøres noget ved trængslen i hovedstaden, men den så hellere, at det blev gjort ved eksempelvis at etablere p-anlæg ved indfaldsvejene, hvor bilister kunne stille deres bil og derfra køre videre med tog og busser.
- Så ville der være et reelt alternativ, siger Dennis Lange.
Prisstigninger på op til 76 pct.
Men bilisternes organisation talte for døve øren, for her ved årsskiftet slår en stribe forhøjelser igennem.
Og det er ikke kun el-bilerne, det går ud over.
I flere af hovedstadens parkeringszoner er de takster, som bilister betaler for at kunne stille bilen et par timer, blevet hævet med op til 76 procent.
Eksempelvis hvis bilen skal stilles i nærheden af turistattraktioner som Amalienborg og Christiania. Her stiger timeprisen nemlig fra 25 til 44 kroner i tidsrummet 8.00 til 18.00.
Venstre er blandt dem, der lægger stemmer til reguleringerne af p-taksterne.
- Det er ikke nogen hemmelighed, at det ikke er noget, vi har ønsket. Men det er et led i et kompromis, siger Louise Theilade, der er medlem af Borgerrepræsentationen for Venstre.
Til gengæld for takststigninger lykkedes det nemlig at opnå enighed om, at kommunen kan leje 2100 P-pladser i private p-anlæg.
Venstremedlemmet vedkender sig dog gerne støtten til, at de klimaberømmede elbiler godt kan bære en takstforhøjelse, så de nu koster deres ejere 100 kroner om måneden i p-udgifter.
- Det synes jeg, er fair nok, for der er jo pladsmangel i byen. Og det er stadig billigere at købe en beboerlicens til en elbil end til andre biler.
Spørg Os
Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her +_
Penge ender ikke i kommunekassen
Københavns Kommune får ikke ekstra penge i kassen som følge af takstforhøjelserne, påpeger Louise Theilade.
- Indtægterne ryger videre til staten, så når man sætter taksterne op, er det for at regulere trængslen, og vi hører jo fra mange borgere, at det er frustrerende ikke at kunne finde en p-plads.
FDM regner senere på året med at udarbejde en landsdækkende oversigt over, hvor meget p-taksterne stiger i de enkelte kommuner.
Den seneste oversigt blev udarbejdet på basis af kommunernes p-indkrævninger for 2023. Her lå de samlede p-indtægter på godt en milliard kroner, hvoraf to tredjedele blev lagt i Københavns Kommune.
Københavns Lufthavn er også blandt de helt store modtagere af p-betalinger. Her er der endnu ikke offentliggjort tal for 2024, men i de første ni måneder af året, betalte bilisterne samlet 317 millioner kroner for at parkere i lufthavnen.