Når københavnske cyklister skælvende har begivet sig ud i det såkaldte kaoskryds på Vesterbrosiden af Dybbølsbro, har de nok haft svært ved at forlige sig med, at København ser sig selv som verdens bedste cykelby.
Det blev der gjort noget ved fredag. Her blev en ny løsning, der skal hjælpe de cirka 21.000 cyklister, der passerer krydset dagligt, implementeret.
Det nye er, at cyklisterne nu skal køre skråt igennem krydset. Det har Københavns Kommune besluttet, fordi der kommer mange cyklister ind i krydset fra Dybbølsbro, som skal videre ned ad enten Skelbækgade eller Dybbølsgade.
Det samme gælder i modsat kørselsretning, hvor de fleste cyklister skal op på Dybbølsbro fra enten Skelbækgade eller Dybbølsgade.
En sådan tværgående cykelsti er aldrig set før i Danmark, og derfor er der blevet indhentet tilladelse fra både Vejdirektoratet og politiet.
TV 2 Kosmopol har tidligere fortalt, at der har været store problemer i krydset og på den brede cykelsti på Dybbølsbro, der tilbage i oktober 2019 kostede Københavns Kommune 100 millioner kroner at etablere.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Tæt på at blive kørt ned
Også 22-årige Emma Bindesbøll, der hver dag cykler over broen til og fra studiet på Københavns Universitet, har oplevet kaos og trafikprop i lyskrydset.
- Jeg har været ved at blive kørt ned et par gange, men det er gået fint nok, siger hun fredag til TV 2 Kosmopol.
- Der er ikke rigtig nogen, der ved, hvor de skal hen og hvor de skal placere sig på vejen, siger hun.
Jeg har været ved at blive kørt med et par gange
Efter at have kørt på strækningen fredag, er Emma Bindesbøll dog godt tilfreds med den nye løsning.
- Den virkede ret overskuelig - også fordi der er aftegninger på vejen, så det er rimelig nemt og overskueligt, siger hun.
- Det kunne godt være et godt bud på en løsning her i det her kryds. For det har klart været meget mere kompliceret, end det er i dag, siger Emma Bindesbøll.
TV 2 Kosmopol dokumenterede ved lyskrydsets fødsel de kaotiske forhold i indslaget herunder:
(Artiklen fortsætter efter videoen.)
Stort fremskridt
Lokalformand i Cyklistforbundet Erik Hjulmand ser også overvejende positivt på den nye løsning.
- Jeg er overbevist om, at det vil være bedre, end det var før. Det bliver ikke perfekt, det har vi aldrig nogensinde troet. Det har vi eller kommunen aldrig bildt nogen ind. Men sammenligner man, hvordan det så ud i går eftermiddags (torsdag, red.), med hvordan det ser ud her til eftermiddag (fredag, red.), så er det et stort fremskridt, siger Erik Hjulmand.
I Københavns Kommune er man overbevist om, at den nye løsning nok skal blive god på sigt.
- Det er gået over forventning med hovedparten af cyklisterne. De har været klar over, hvordan løsningen skulle bruges. De har været klar over, hvordan det blå (cykelsti, red.) skulle bruges. Og så har der været nogle enkelte steder, hvor vi har snakket med nogle stykker. Men jeg er faktisk rigtig fortrøstningsfuld for, at det her skal nok komme til at virke, siger områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, Henriette Hall-Andersen.