TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Hvad har en 120 år gammel slagter og en 137 år gammel tømmerhandel tilfælles?

Flere specialbutikker er ved at dreje nøglen om, og det fortæller en del om hovedstaden, mener forfatter og historiker.

Foto: Fie Fisker/TV 2 Kosmopol

Store skinker, lange pølser og alskens andre former for velsmagende kød.

Det er, hvad man de sidste 120 år har kunnet erhverve sig på adressen H. C. Ørstedsvej 50, hvor forretningen Slagter Lars siden 1924 har haft til huse.

Men snart er det slut.

Kølemontrerne skal tømmes, kødet sælges og nøglen drejes om.

Den mere end hundrede år gamle slagterforretning er langt fra den eneste gamle specialforretning, der nu siger farvel.

Det gør også Vesterbro Tømmerhandel, der gennem tiden har båret flere forskellige navne, siden snedkeren Carl Møller åbnede den helt tilbage i 1887.

Det samme gælder Barnevognsforretningen Danmark, der siden 1928 har huseret på hjørnet af Amagerbrogade og Christmas Møllers Plads.

Eksemplerne tyder på, at der bliver længere og længere mellem hovedstadens gamle specialbutikker.

Men hvad siger det egentlig om Danmarks største by og de mennesker, der bor i den? Hvilken betydning har forretningerne historisk haft, og hvad er det, vi mister, når de for sidste gang drejer nøglen om.

Butikkerne var sociale mødesteder

De mange specialforretninger har gennem tiden haft en stor betydning for livet her i hovedstaden.

Det fortæller freelancejournalist og historiker Mathias Kobberrød Rasmussen, der sammen med fotografen Ulf Svare står bag bogen ”Hovedstaden Bag Facaden – Mødesteder, tidslommer og mennesker”, hvor de har dokumentet nogle af Københavns specialforretninger og andre nichede steder.

- De har haft en stor betydning for lokalmiljøerne og sammenhængskraften. Mange af de her butikker var jo lige så meget sociale mødesteder, som de var butikker. Særligt i tiden før stormagasiner og internethandel, siger han.

Mange af de her butikker var jo lige så meget sociale mødesteder, som de var butikker.

— Mathias Kobberrød Rasmussen, historiker og freelancejournalist

Han mener derfor, at specialbutikkerne har været med til at understøtte fællesskabet og lokalforankringen i de forskellige bydele.

Det var steder, hvor man lærte sit lokalsamfund at kende. Steder, hvor man både hilste pænt såvel som tog en sludder for en sladder.

Befolkningen er blevet yngre og butikkerne større

De små specialforretninger kunne dog også noget andet, som man ikke på samme måde finder, hvis man tager en tur ud til Fisketorvet.

- De her store indkøbscentre har ikke samme service, samme udbud af specialvarer eller ekspertise indenfor særlige sortimenter.

Foto: Aage Sørensen/Ritzau Scanpix

Alligevel præges byen i højere grad af større butikker og kæder, og ifølge Mathias Kobberrød Rasmussen viser det noget om, hvem der bor i byen.

Befolkningens alder har ændret sig, og det samme har tilhørsforholdet. Nogle har boet i byen hele livet, mens andre kun opholder sig i hovedstaden et par år i forbindelse med arbejde eller studier.

- Tidligere havde vi en lidt ældre befolkning, der boede samme sted gennem mange år og derfor havde en stærk tilknytning til naboerne og butikkerne i deres område, fortæller han.

Vi mister både håndværk og identitet

Tiderne skifter, og det samme gør butikkerne, så hvad er problemet egentlig? Hvorfor betyder det noget, om den lokale gør-det-selv forretning med mere end hundrede år på bagen byttes ud med en XL-BYG?

Problemet er blandt andet, mener Mathias Kobberrød Rasmussen, at nogle af de mere specielle og nicheprægede håndværk, samt specialviden om alt fra ost til sko, risikerer at gå tabt.

- Mange af stederne, og det overraskede mig faktisk, da jeg arbejdede med vores bog, har jo været drevet af den samme familie gennem flere generationer, hvor både forretning og viden er gået i arv.

Siden 1924 har Slagter Lars solgt kød til byens borgere.

Det er dog ikke kun specialvarer og -viden, der forsvinder med gamle forretninger. Det gør også en del af det, der gør København til København og københavnere til københavnere.

- Det bliver en by som så mange andre i Europa, hvor du kan få de samme varer, de samme oplevelser og de samme butikskæder. Det bliver ensformigt, kedeligt og forudsigeligt, siger han.

Spørg Os

Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her
+

_

Slut med nye nichede forretninger

Det er tydeligt at fornemme, hvordan byens specialforretninger har en stor værdi for Mathias Kobberrød Rasmussen - ellers bruger man vel ikke fire år på at lave en bog om dem.

En bog, der beskriver nogle af de butikker og steder, der ikke nødvendigvis kommer til at være en del af fremtidens København.

Historikeren tror dog ikke, lyset slukkes i samtlige af de gamle traditionsrige specialbutikker lige foreløbig.

- En del af dem skal nok overleve mange år endnu, eller blive overtaget af nye folk, der vil modernisere det. Men det med at starte helt fra bunden indenfor en niche, det tror jeg ikke, der bliver meget af i fremtiden. Det bliver simpelthen for svært at konkurrere med de store kæder.

Du kan læse mere om de mange specielle steder i København her.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Beredskab rykker ud til første brand i juledekoration

Arkivfoto
Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Onsdag morgen måtte Beredskab Øst sende brandkøretøjer fra Gentofte og Lyngby til Ordrup.

Her var der gået ild i en juledekoration i en butik. Dekorationen blev slukket udenfor.

Der skete kun begrænset skade, skriver Beredskab Øst på X, men opfordrer til at passe på med den levende ild og altid huske at slukke en dekoration, når den forlades.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Regeringen vil lade 17-årige køre bil uden ledsager i dagtimerne

Arkivfoto
Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix

Transportministeriet har netop sendt et lovforslag i høring, der foruden at gøre forsøgsordningen med at lade 17-årige køre bil, også skal gøre det muligt for 17-årige at køre bil uden ledsager i dagtimerne. Det skriver ministeriet på sin hjemmeside. Forslaget indeholder også en ny promillegrænse på 0,2 for nye bilister.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Priskrig og hamstring af ny vare kan være på vej

Fra torsdag til lillejuleaften sænker Netto prisen på 1,5 liter Faxe Kondi og Pepsi Max til syv kroner. Dermed forventes der noget nær hamstring af sodavand, skriver BT.

Derfor må en kunde maksimalt købe 12 flasker af hver variant til den pris under deres indkøb. Køber man flere, koster de 17 kroner pr. flaske.

I samme periode sælger Rema 1000 1,5 liter Coca Cola, Fanta og Schweppes til syv kroner. Man må dog kun købe seks flasker af hver variant. 

Netto og Rema har i en periode haft en priskrig, når det gælder smør, skriver BT.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Regn, regn.. og blæst

Det blev en kort fornøjelse med solskinsvejret tirsdag.

Onsdag skal vi igennem en gråvejrsdag med mange skyer og regn det meste af tiden, skriver DMI på X.

Samtidig blæser det med en jævn til hård vind fra en sydlig retning, så glæden ved et lunt vejr er til at overse.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Bilist påkører hus

Foto: Mathias Øgendal / presse-fotos.dk

En yngre mandlig bilist har påkørt facaden af et villahus på Bygaden i Brøndby.

Det oplyser vagtchef ved Københavns Vestegns Politi Henrik Andreasen kort før klokken 02.

- Villaen ligger ud til en vej, og bilen kørte ind i huset. Det var ikke sådan, at bilen kørte gennem huset, men muren gik i stykker, siger han.

Der var to personer i huset, oplyser vagtchefen. Ingen kom til skade i forbindelse med uheldet.

Politiet ved endnu ikke, hvordan manden mistede herredømmet over bilen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Pernille Rosenkrantz-Theil vil hæve prisen på offentlig transport til lufthavnen markant

Pernille Rosenkrantz-Theil (S), overborgmesterkandidat i København.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Socialdemokratiets overborgmesterkandidat i København, Pernille Rosenkrantz-Theil, vil hæve prisen på offentlig transport til Københavns Lufthavn markant.

Det skriver Politiken.

Prisstigningen skal fungere som en ny finansiering af byggeriet af metrolinjen M5.

Et tillæg på 50 kroner er lavt sat, siger overborgmesterkandidaten til Politiken.

- Jeg mener, at den måde, man hidtil er gået til at finansiere metro på, skal forandres. At en del af den måde, vi finansierer metro på, skal komme fra andre kilder end salg og byggegrunde.

Det skal være turister og gæster udefra, der skal være med til at betale, som det ses i eksempelvis Oslo og Stockholm, mener hun.

- Det er rimeligt, at man får lagt en del af vægten for finansiering af metroen over på nogle af dem, der også bruger metroen særdeles meget, nemlig de turister, der bevæger sig rundt i København. Fuldstændig ligesom man har gjort det i andre lande, siger Pernille Rosenkrantz-Theil til Politiken.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Nu er der taget beslutning om køn på københavnske kirkegårde

Et flertal i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg har vedtaget en "kønsneutral gravmindebestemmelse."

Det skriver Berlingske.

I fremtiden bliver "fortjentsfulde mænd og kvinder" kaldt "fortjentsfulde borgere", når de begraves på københavnske kirkegårde.

Ændringen gælder for fremtidige gravminder, der "bevarer mindet om fortjenstfulde mænd og kvinder, eller som i øvrigt af kunstneriske, kulturhistoriske eller andre grunde anses for særlig bevaringsværdige," skriver Berlingske.

Venstre undlod at stemme, mens De Konservative er imod.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Nabo til teflonfabrik efter lakskader på biler: Sygt klamt

Accoat ligger i Kvistgård i Helsingør Kommune
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Flere naboer til teflonfabrikken Accoat i Kvistgård oplever, at der er lakskader på deres biler. De er sikre på, at det skyldes nedfald fra fabrikkens skorsten.

Det skriver DR, der også tidligere har fortalt, at nedfaldet har givet lakskader på Accoat-ansattes biler.

- Det er jo sygt klamt, fordi hvis det her rammer vores bil, så rammer det jo også vores børn, der leger i haven, siger Maja Nielsen til DR.

Lisbeth E. Knudsen, professor i toksikologi på Københavns Universitet, mener, at de nærmeste nabogrunde til Accoat bør undersøges. Hun mener, at det er sandsynligt, at der kan være flussyre i nedfaldet.

Accoat har tidligere meldt ud, at fabrikken lukker inden for et år. Accoats bestyrelsesformand, Lars Bering, siger til DR, at der ifølge virksomheden ikke har været nedfald fra fabrikkens skorstene siden efteråret 2022.

- Det er beklageligt, at vi har haft nedfald af kalk- og rustpartikler. Det er nyt for os, at to borgere på et tidspunkt har fået plettet deres bil - de er naturligvis velkomne til at kontakte os, så vi kan se på det, skriver fabrikken til DR.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google