Forældre raser over kommunes valg af dyr transport: "De er med til at dødsdømme udflytterbørnehaver"

17 udflytterbørnehaver i Københavns Kommune er indstillet til lukning i udgangen af 2024 eller starten af 2025, og de udgør dermed halvdelen af de institutioner, der skal lukke eller nedjusteres. Og synderen tyder på at være stigende transportudgifter.

- Man kan jo ikke få andet indtryk end, at det er udflytterbørnehaver, de primært vil til livs.

Sådan lyder det fra Rasmus Holm, forælder i udflytterbørnehaven Bøgely, efter det er kommet frem, at Københavns Kommune har stillet forslag om at lukke 33 daginstitutioner. 

Én af de institutioner, der står til lukning, er Bøgely udflytterbørnehave. 

Udgiften til deres 17 kilometer lange bustur to gange dagligt, er steget hele 129 procent på et år. 

En ny regnskabsopgørelse for Københavns Kommune viser samtidig, at der er en merudgift på 19 millioner kroner i 2024 på udflytterkørsel alene. 

Og godt halvdelen af de 33 lukningstruede institutioner er altså de såkaldte udflytterbørnehaver - dem, som udflytterkørslen er beregnet til. 

- Jeg synes jo, det er bemærkelsesværdigt, at udflytterbørnehavetransporten er blevet så dyr. Især samtidig med, at man er ved at se på denne her spareøvelse, siger Rasmus Holm. 

Rasmus Holm er forælder i Bøgely Udflytterbørnehave. Han forstår ikke, hvorfor transportudgifterne til bustransporten stiger samtidig med, at forvaltningen vil spare på området.
Rasmus Holm er forælder i Bøgely Udflytterbørnehave. Han forstår ikke, hvorfor transportudgifterne til bustransporten stiger samtidig med, at forvaltningen vil spare på området.
Foto: Lene Nydahl Jensen / TV 2 Kosmopol

Det er nemlig ikke institutionerne, der vælger udbyderen af bustransporten. Det gør kommunen.

Og det dyre valg af udbyder virker derfor ifølge institutioner og forældre næsten bevidst. 

- Det er jo en måde at gøre det på. At vi bliver det dyreste tilbud. For det gør vi. Og vi har jo ingen indflydelse på den post, fortæller Heidi Skov, Bøgelys leder, til TV 2 Kosmopol.

Og ifølge Rasmus Holm har forvaltningen altså lavet en decideret dårlig aftale. 

- Når forvaltningen gør et dårligt stykke arbejde i forhold til at indhente tilbud på buskørsel, betyder det samtidig, at de er med til at dødsdømme udflytterbørnehaver, fordi deres økonomi 1:1 bliver dårligere. 

Dømmes på uundgåelige udgifter

Stigningen i transportudgiften betyder, at Bøgely har en transportudgift på 2,9 millioner kroner om året. Og et i dokument, TV 2 Kosmopol har fået indsigt i, begrunder kommunen udvælgelsen af Bøgely med økonomi som det eneste kriterie. 

Det har Tom Misiak, som er pædagog i Bøgely, svært ved at forstå. 

- Det hentyder jo lidt til, at vi bliver dømt på, at vi har høje transportudgifter. Det er lidt underligt at tænke på, for det er ikke noget, vi har indflydelse på. 

De høje udgifter til bustransport har altså pludselig fået stor betydning for, hvilke institutioner, der skal lukke eller nedjusteres..

Det sker på trods af, at Enhedslisten og Socialdemokratiet i Københavns Kommune for et år siden sikrede sig flertal for, at netop transportudgiften ikke måtte være afgørende for udvælgelsen af institutioner til lukning.

- Så synes jeg jo bare, at det er mærkeligt, at når vi ligesom har lagt op på de her præmisser, at vi vil have en bred vifte, vi vil have de her hensyn ind, at vi så bliver præsenteret for et udspil, hvor 17 ud af de 33 institutioner, der bliver berørt, er udflytterbørnehaver, fortæller Knud Holt Nielsen (EL), medlem af Børn- og Ungdomsudvalget i København. 

Enhedslisten og Socialdemokratiet sørgede for, at transport ikke skulle være afgørende i udvælgelsen af institutioner til lukning, da det ellers automatisk ville stille udflytterbørnehaverne dårligt.
Enhedslisten og Socialdemokratiet sørgede for, at transport ikke skulle være afgørende i udvælgelsen af institutioner til lukning, da det ellers automatisk ville stille udflytterbørnehaverne dårligt.
Foto: Lene Nydahl Jensen / TV 2 Kosmopol

Og både leder og forældre i Bøgely mener, at 17 udflytterinstitutioner er mistænkeligt mange. 

- Vi oplever, at det er en politisk agenda, at vi har en nedjustering af dagtilbud som udflytterbørnehaver som Bøgely. Og jeg synes, det er enormt trist, at vi ser den her ensretning af dagtilbud i Københavns Kommune, siger Mia Funch Bjerregaard, som er medlem af forældrebestyrelsen i Bøgely. 

Det samme mener forælderen Rasmus Holm. 

- Jeg synes, det virker som om, forvaltningen forsøger at komme udflytterbørnehaver til livs, når man i økonomien vælger at inddrage transportomkostninger, og den udgør så stor en post i det samlede besparelsespotentiale, siger han. 

Mia Funch Bjerregaard er medlem af forældrebestyrelsen i Bøgely. Hun forklarer, at de oplever, at forvaltningen har en politisk agenda om at få lukket udflytterne.
Mia Funch Bjerregaard er medlem af forældrebestyrelsen i Bøgely. Hun forklarer, at de oplever, at forvaltningen har en politisk agenda om at få lukket udflytterne.
Foto: Lene Nydahl Jensen / TV 2 Kosmopol

Holmens Sogns udflytterbørnehave er også én af de 17 udflytterbørnehaver, der er indstillet til lukning. 

Deres transportudgifter er steget 130 procent fra 2022 til 2023. 

Og institutionerne har blot fået at vide, at stigningerne skyldes "stigende priser". 

Børn- og Ungeborgmesteren, Jakob Næsager (K), ønskede ikke at stille op til interview, men den. 8. maj udtalte han til TV 2 Kosmopol, at busturene for flere af institutionerne ikke gav mening. 

- Nogle af de her institutioner har masser af plads på deres hjemmeinstitutioner, og derfor giver det ikke mening, at de skal sidde i en bus en time hver dag ud af byen. 

Flere ting dømmer udflyttere ude

Og ikke nok med de stigende udgifter til transport har udflytterbørnehaverne en ekstra udfordring i, at de er meget svære at finde i det system, som forældrene bruger til at søge i, når de skal vælge daginstitution.

Og det kan få udflytterbørnehaverne til at virke mindre populære, fordi færre så søger dem, lyder det fra forældrene.  

- Hvis man ser Bøgely som eksempel, så ligger vi altså nummer 35, nederst på listen, over børnehaver i Københavns Kommune - også selv om du bor lige rundt om hjørnet. Det, synes jeg, er enormt beklageligt fra Københavns Kommunes side, fortæller Mia Bjerregaard, medlem i forældrebestyrelsen i Bøgely. 

Og for Knud Holt (EL), giver det ikke mening. 

- Jeg synes, det lyder meget mærkeligt, når forældrene henvender sig til os og siger, at deres institution ikke fremgår af systemerne, siger han og tilføjer: 

- Når vi så spørger forvaltningen, siger de, at de fremgår af Københavnerkortet, af bestemte systemer, men ikke af andre. Så jeg ved faktisk ikke rigtigt, hvad der er op og ned i denne her sag.

Børnene i Bøgely er glade for deres institution - og de nyder busturen.
Børnene i Bøgely er glade for deres institution - og de nyder busturen.
Foto: Lene Nydahl Jensen / TV 2 Kosmopol

Forældre og institutioner er nu i fuld gang med at skrive de høringssvar, som forvaltningen skal tage i betragtning, når de træffer en beslutning den 19. juni.

- For os personligt, som forældre, er udflytterbørnehaverne jo enormt værdifulde, fordi vi har glade, sunde børn, som kommer glade hjem hver dag, når de har været afsted. Så vi ser jo utrolig nødigt, at denne her institution skal lukkes, siger Rasmus Holm. 

Når de 33 institutioner skal lukke eller nedjusteres i Københavns Kommune, skyldes det faldende børnetal i kommunen. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik