Gita har været nabo til metrobyggeri i 10 år – nu får hun udsigt til ny byggeplads
Efter at have været nabo til Københavns storstilede metrobyggeri i 10 år kan 38-årige Gita Bang-Kargo se frem til en hverdag med larm fra endnu en byggeplads. Københavns Kommune lægger sig fladt ned.
En hverdag med byggestøj, hegn, bunker af grus og stablede skurvogne.
Det er det, der venter 38-årige Gita Bang-Kargo fra Nørrebro i København – og det er hun godt træt af.
I 10 år har hun været nabo til Københavns storstilede metrobyggeri, Cityringen, og nu har hun udsigt til to og et halvt år mere med larm og byggerod omkring sin lejlighed tæt ved Skjolds Plads på Nørrebro i København.
- Vi har været nabo til metrobyggeriet i 10 år. Hele kvarteret har var præget af byggeriet. Erhverv er stoppet, og alle har været forduftet, siger Gita Bang-Kargo og fortsætter:
- For os, der bor her, giver det larm fra maskiner, og der kommer til at være bunker af sand og grus og selvfølgelig skurvogne. De (skurvognene, red.) er placeret op i to etagers højde, siger Gita Bang-Kargo, der også fortæller, at der er opsat hegn.
Nørrebro Handelsforening fortæller til TV 2 Lorry, at byggeri kan få konsekvenser for de erhvervsdrivende.
(Artiklen fortsætter under billedet).
Foto: Gita Bang-Kargo / Privatfoto
Formanden for foreningen, Hans Mejlshede, påpeger, at det konkrete byggearbejde tæt ved Skjoldsplads godt kunne fremskyndes.
- Man kunne spørge, om det ikke kunne gøres hurtigere - specielt taget i betragtning af, at man har været generet af metrobyggeri de seneste år, siger formand Hans Mejlshede.
"Vi lægger os fladt ned"
Københavns Kommune har igangsat et større renoveringsarbejde omkring Skjolds Plads – nærmere bestemt på Tagensvej på Nørrebro i København.
Her skal vejene ifølge Københavns Kommune strammes op, hvilket betyder, at fortov og veje skal renoveres, så de kan blive ved med at holde fremover.
Renoveringsarbejdet vil tage omkring to og et halvt år, hvor der ved Skjolds Plads blandt andet vil være et oplag af materialer og opstillede skurvogne i perioden – et renoveringsarbejde, som Københavns Kommune ifølge Gita Bang-Kargo ikke har orienteret om.
- Vi synes, det er underligt, at vi ikke er blevet hørt, siger Gita Bang-Kargo.
Københavns Kommune er forstående overfor beboernes frustration i forbindelse med renoveringen, og områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen, Henriette Hall-Andersen, erkender da også, at borgerne ikke er blevet orienteret i tide.
- Der har vi ikke været gode nok. Vi har været for lang tid om at komme ud med vores borgerorientering. Vi lægger os fladt ned, siger Henriette Hall-Andersen.
Hvad er grænsen for, hvor meget byggeri, man som kommune kan tillade overfor beboerne i et område?
- Der er ingen grænse. Vi skal selvfølgelig tage alle de hensyn, vi kan til beboerne og det samlede område, siger Henriette Hall-Andersen.
Områdechefen påpeger, at beboerne ikke har krav på at blive hørt, når det omhandler et renoveringsarbejde som dette, men hun understreger, at orienteringen om renoveringen skulle have været ude noget før.
Ifølge områdechefen skal kommunen helst orientere om den slags renoveringer ad flere omgange, og nogle måneder før arbejdet begynder.
Den bedste placering
Beboer Gita Bang-Kargo har ikke noget imod, at Tagensvej skal renoveres. Hun så dog gerne, at skurvognene ved Skjolds Plads ikke står det samme sted i området i to og et halvt år.
- Jeg synes, de skal flytte dem (skurvognene, red.) til et andet sted, hvor området ikke har været så hårdt spændt for, siger Gita Bang-Kargo og påpeger, at skurvognene måske kan flyttes til en anden lokation efter et halvt år.
Lokationen for skurvognenes placering har Københavns Kommune dog ikke planer at om flytte.
- Placering er rigtig god i forhold til indkørsler og udkørsler. Vi kan nøjes med at optage få parkeringspladser. Det er en god placering i forhold til byggelogistik, trafikmængde, trafiksikkerhed og hensyn til de erhvervsdrivende, siger Henriette Hall-Andersen og uddyber:
- Hver gang man flytter en byggeplads, koster det rigtig mange penge, siger hun.
Tænker I generelt i at forsøge at brede byggerier ud, så det ikke er de samme, der bliver ramt hver gang?
- Det gør vi på den måde, vi kan. Vi skal passe på byens veje, så det ikke bliver alt for dyrt, og så hullerne ikke bliver for store, siger Henriette Hall-Andersen og fortsætter:
- Tagensvej har haft en omtumlede historie. Det er et projekt, der har været udskudt af flere forskellige årsager, siger hun og påpeger, arbejdet på Tagensvej heller ikke skulle kollidere med metrobyggeriet.
Fremtidigt byggeri
Københavns Kommune påpeger, at der er flere steder i byen, hvor der er projekter i gang.
I den kommende tid vil der også blive foretaget byggeri på Rådhuspladsen. Her har naboerne til pladsen også været præget af metrobyggeriet af Cityringen, ligesom beboerne har været det på Skjolds Plads på Nørrebro.
På Rådhuspladsen skal Dragespringvandet genetableres i starten af september i år, og det kan ifølge områdechefen godt tage otte til ni måneder.
- Vi håber at gøre det over vintersæsonen, så der ikke er så mange arrangementer på Rådhuspladsen, siger Henriette Hall-Andersen.
I udsendelsen nedenfor kan du se, hvordan det så ud, da det første spadestik blev taget til metrobyggeriet af Cityringen tilbage i 2011:
Metrobyggeri af Cityringen