Flere partier i København vil have jorden til Lynetteholm sejlet ind

Enhedslisten, SF, Det Radikale Venstre og Alternativet vil have By & Havn til at finde en anden løsning på jordtransporten til Lynetteholm end med lastbiler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Den kunstige ø Lynetteholm skal anlægges i Københavns Havn ud for Trekroner Fort med Refshaleøen mod syd og Nordhavn mod nord.
Foto: TV 2 Kosmopol

Forslaget om at sende en konstant strøm af lastbiler i jordkørsel gennem København til og fra Lynetteholm de næste 30 år er ikke en tilfredsstillende løsning.

Det mener flere røde og grønne partier i Københavns Borgerrepræsentation, der kræver, at By & Havn finder en anden løsning på transporten af de omkring 80 millioner tons jord, der skal fyldes i Øresund og danne den kunstige ø Lynetteholm.

Gruppeformændene for partierne Enhedslisten, SF, Enhedslisten og Alternativet er alle utilfredse med de løsningsforslag og beregninger på transportmuligheder, der indtil videre foreligger.

I to forundersøgelser har rådgivningsvirksomhederne COWI og Rambøll lavet beregninger på, hvordan man kan fragte de mange millioner tons jord til Refshaleøen, hvorfra Lynetteholm skal anlægges.

COWIs beregninger viser, at jordtransport med lastbiler vil kræve 72 lastbilkørsler i timen, ti timer om dagen, 250 dage om året i 30 år. Rambøll anslår, at det vil kræve 112 lastbiler i timen, ti timer om dagen, 200 dage om året i 23 år.

- Vi er meget indstillede på at finde alternativer, så det ikke er de enkelte beboere, der skal bære hele byrden. Vi skal finde måder, der er til mindst mulig gene, siger Enhedslistens gruppeformand, Karina Vestergård Madsen.

- Sådan som scenarierne er udlagt lige nu, er uspiseligt for os. Hvis vi gerne vil have en grøn by, som vi jo har lovet københavnerne, er det svært at få den vision til at harmonere med, at der skal 72 lastbiler i timen gennem byen. Hvis vi sender de her mange tusinder af lastbiler gennem byen, så bliver det ikke den by, vi har lovet københavnerne, siger Mette Annelie Rasmussen, gruppeformand for De Radikale.

- Vi er meget kritiske over for Lynetteholm som udgangspunkt. Vi ved slet ikke, om vi vil støtte projektet. Vi vil en noget andet byudvikling end de andre partier, der vil bygge mere, højere, tættere og hurtigere. Vi er kritiske, indtil vi får mere dokumentation for, at Lynetteholm bliver mere CO2-neutralt, bilfrit og bæredygtigt, siger Fanny Broholm, gruppeformand for Alternativet.

Mette Annelie Rasmussen (RV), Klaus Mygind (SF), Fanny Broholm (Å) og Karina Vestergård Madsen (EL) kan ikke acceptere løsningen med lastbiler gennem byen.
Foto: Københavns Kommune

Hælder mod vandvejen

På sin Facebook-side skriver Klaus Mygind, der er gruppeformand for SF, at han vil have jorden sejlet ind:

- 72 lastbiler i timen, 10 timer om dagen i 30 år. Det er omfanget af jordtransport, der skal til for at skabe den nye ø Lynetteholmen. Det skal gøres anderledes. Transporten må ske med skib, skriver Klaus Mygind (SF).

Samme tilbøjelighed har de andre partier også, der dog opfordrer til, at By & Havn undersøger mulighederne for jordtransport på pram yderligere.

- Vi har svært ved at se, at vi kan tale for andet end vandvejen. Men det er By & Havns opgave nu at få lavet en VVM-undersøgelse med udgangspunkt i, hvilken by vi gerne vil være. Og det står meget klart for Det Radikale Venstre, at vi ikke skal have mere trafik gennem byen. Tværtimod, siger Mette Annelie Rasmussen (RV).

- Vi bliver nødt til at se et grundigt på CO2-regnskabet på de forskellige løsninger, men det virker som den bedste løsning at få sejlet jorden dertil i forhold til ikke at genere borgere, i forhold til larm og trængsel og i forhold til udledning, lyder det fra Alternativets Fanny Broholm.

Tideway-projektet langs Themsen i London har modtaget en miljøpris for at nedbringe forurening ved at erstatte hundredetusinder lastbilkørsler gennem byen med jordtransport på pram.
Foto: Tideway / PR

Økonomien må ikke være afgørende

I London har konsortiet bag et stort byggeprojekt langs Themsen valgt at fravælge flere hundrede tusinde lastbilkørsler gennem byen for i stedet at sejle jord via pramme. Det har haft en ekstra omkostning på 470 millioner kroner.

Spørger man de fire partier, så må økonomien ikke have lov at blive det vigtigste parameter, når transportvejen skal besluttes.

- Det skal ikke være økonomien, der styrer det. Det væsentlige er at finde den løsning, der belaster klimaet mindst muligt og er mest hensynsfuldt over for beboere og københavnere. Det kan sagtens være, at både er pram og lidt med lastbil, hvis det er det bedste på de parametre, siger Karina Vestergård Madsen (EL).

- Da vi skulle vedtage byggeriet af Sydhavnsmetroen ønskede SF, at jorden blev transporteret med skib fra Sydhavnen til Nordhavnen. Det blev undersøgt og resultatet var, at det blev for dyrt. Nu må vi prøve igen og regnskabet skal ikke kun være økonomisk. Det skal også have de sociale og miljømæssige omkostninger med, skriver Klaus Mygind (SF) på sin Facebook-side.

Overborgmester: Søtransport klart til mindst gene

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har også tidligere udtrykt opbakning til jordtransport via Øresund.

I et brev, som har tidligere har sendt ud til 15 bekymrede beboere og brugere af området i nærheden af Refshaleøen, skriver overborgmesteren, at han langtfra vil afskrive transport via vandvejen som en mulighed.

“Derfor arbejder jeg også for, at der kan findes alternative løsninger. Transport via vandvejen vil naturligvis være til mindst gene og jeg er meget glad for at By & Havn undersøger den mulighed, ” skriver Frank Jensen i brevet, som TV 2 Lorry er i besiddelse af.

Frank Jensen henviser til, at By & Havn, der står bag det omfattende byggeri, i den netop overståede høring af transportveje også pegede på at undersøge mulighederne for at sejle de store mængder jord til Lynetteholm.

By & Havn, der står for udviklingen af den kunstige ø Lynetteholm, er et selskab med opgaven at byudvikle i København. By & Havn er ejet af Københavns Kommune (95 procent) og staten (fem procent).

Selskabet forventer, at anlægsarbejdet med at etablere Lynetteholm går i gang i 2021. Først skal øens afgrænsning konstrueres. Herefter begynder man at fylde ”rammen” op med jord.

Herunder kan du se et TV-indslag, vi tidligere har bragt, hvor beboere i trafikkorridoren mod Lynetteholm reagerer på prognoserne om 72 lastbiler i timen.

Det er én af de løsninger, der lige nu er på bordet i forhold til at få transportereret en enorm mængde jord til den nye kunstige ø: Lynetteholm.
Link kopieret!

Seneste nyt

Det vinterlige vejr fortsætter

Foto: TV 2 Kosmopol

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Historisk butik lukker i København

Specialforretningen Vesterbro Tømmerhandel lukker efter 137 år. Det skriver mediet Københavnerliv. Ifølge ejeren af butikken, Allan Lundberg, skyldes det et svigtende salg. Butikken har sidste åbningsdag den 21. december 2024.

Link kopieret!

Politikere vil sælge arena, der skulle have været nyt samlingspunkt

Foto: TV 2 Kosmopol

Der var mange planer for arenaen Royal Stage i Hillerød, som åbnede i 2020.

Men dårlig økonomi får nu Venstre til at foreslå, at fonden bag Royal Stage sætter hele eller dele af sports- og kulturkomplekset til salg. Det skriver sn.dk.

- Måske er det bedre bare at trække stikket nu, siger medlem af byrådet, Morten Bille (V), til sn.dk, efter flere andre scenarier har været oppe at vende.

Hillerød Kommune ejer ikke Royal Stage, men bidrager med et årligt tilskud på mere end 25 millioner kroner til driften.

Link kopieret!

Burgerkæde åbner endnu en restaurant

Foto: Sidsel Babenco - TV 2 Lorry

Onsdag den 27. november klokken 10 slår den svenske burgerkæde Max dørene op til kædens tredje restaurant i København.

Den nye Max skal ligge i bunden af beboelsesejendommen Kaktustårnene på Dybbølsbro. Det skriver Ekstrabladet.

Max åbnede sin første danske restaurant på Gammeltorv i København i 2013.

Link kopieret!

Justitsministeren oplevede vold i hjemmet som barn

Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Der skal fra samfundets side gøres mere for børn, som vokser op med fysisk eller psykisk vold.

Sådan lyder det overordnede budskab fra justitsminister Peter Hummelgaard (S), som tirsdag udkommer med bogen "Der er noget, vi skal tale om".

Peter Hummelgaard, der er valgt i Københavns Storkreds og vokset op på Amager, kommer i bogen også ind på, hvad der politisk ifølge ham bør gøres for at stoppe vold mod børn i hjemmet.

I bogen skriver 41-årige Hummelgaard, at han som barn selv oplevede vold i hjemmet, og at det var faren, som var voldelig.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Hummelgaards far, men det har ikke været muligt.

Link kopieret!

Strømmede til gratis rødvin

Kulden kunne ikke holde kunderne væk fra et glas gratis rødvin.

Der var rigtig mange, der trodsede november-kulden og mødte op foran Restaurant Bouillon på Frederiksberg torsdag eftermiddag for at få fingre i et de 500 glas gratis Beaujolais.

Det er en fransk tradition, at man den tredje torsdag i november fejrer frigivelsen af den helt unge Beaujolais Nouveau-vin, og den tradition er Restautant Bouillon hoppet med på og uddelte gratis vin og ristede kastanjer foran restauranten på Solbjergvej.

- Skål for Beaujolais og skål for kastanjer, lød det fra de fremmødte kvinder, som TV 2 Kosmopol talte med, og som syntes, det var "dejligt at nyde et glas Beaujolais midt på Frederiksberg".

- Det er jo en gammel og virkelig sjov tradition, som jeg har oplevet flere gange i Paris. Folk står gerne og småfryser lidt, men storhygger med venner og familie. Det er en tradition, jeg virkelig kan godt li', og som jeg synes, falder på et lidt tørt sted her i november, der ærligt talt ellers ikke er den mest muntre måned, sagde Bouillon-ejer Torben Klitbo tidligere på ugen til KøbenhavnLiv.

Foto:
Link kopieret!

21-årig udså sig de svageste ofre - nu er han dømt

Midt- og Vestsjællands Politi
Foto: TV 2 Kosmopol

Torsdag idømte Retten i Roskilde en 21-årig mand et års ubetinget fængsel for systematisk at gå efter ældre mennesker, som han svindlede for store beløb.

- En målrettet efterforskning fra politiets side har gjort, at vi nu har fået dømt en af de personer, som vi mener har haft en central rolle i bedragerierne, siger anklager Marutha Thayaphran fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiets efterforskning har vist, at den 21-årige tog ud til de ældre, efter at andre medgerningsmænd over telefonen havde givet sig ud for at være fra banken og overbevist dem om, at de skulle udlevere hævekort og koder. Derefter blev kortene afhentet hjemme hos ofrene for derefter at blive brugt i de nærmeste hæveautomater.

I alt blev 13 ældre svindlet for et samlet beløb på 193.000 kroner. I yderligere tre tilfælde forsøgte svindlerne at snyde penge fra ældre, men de fattede dog mistanke og fik kortet spærret, før der kunne hæves penge på det. Ofrene har været bosiddende i København, Greve, Skovlunde, Hillerød, Slangerup, Herlev, Søborg, Helsinge og Gentofte.

- Der tegner sig et billede af et omfattende svindelnummer. Vi kan se, at den 21-årige forinden havde søgt på "gamle navne kvinder" og "hvor bor der flest ældre. Og på den måde har de så udset sig de svageste ofre, siger Marutha Thayaphran.

Link kopieret!

Knap 300.000 danskere får flere penge

Foto: TV 2 Kosmopol

Ældrechecken bliver øget med omkring 5000 kroner, og det betyder, at 295.000 danskere kan se frem til en større check. Det har Folketinget besluttet, skriver Ekstra Bladet. I alt er der afsat 1,3 milliarder kroner til at hæve ældrechecken.

I år udgør ældrechecken 19.900 kroner.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google