Har du set det? Modebrand laver fodboldtrøjer med blonder
Tøjbrandet '(Di)vision' giver vintage fodboldtrøjer nyt liv ved hjælp af nyt design. Med blonder og flæser. Det appellerer til en anden målgruppe end dem, man typisk finder på stadion, mener Euroman.
Slagsange, pølser og øl er typiske ting, som man engang forbandt med fodbold og fodboldtrøjer.
Det københavnske modebrand '(Di)vision' vil være med på moden. Dette har resulteret i en nytolkning af fodboldtrøjer.
'(Di)vision' har nemlig syet ærmer med blonder på, som afviger fra en typisk fodboldtrøje. Og de er blevet revet væk fra hylderne. Kun enkelte trøjer er endnu ikke solgt.
Man kan undre sig over, hvad det skyldes. Hvis man spørger journalist på Euroman Magnus Fuglsang Søgaard, skyldes det mange faktorer.
- I eksemplet med fodboldtrøjer er det først og fremmest en konsekvens af, at mode- og fodboldverdenen i løbet af de seneste fem til ti år er kommet tættere på hinanden, oplyser han.
Er du med på moden?
Magnus Fuglsang Søgaard oplyser til TV 2 Kosmopol, at modeverdenen er et altædende monster, som altid forsøger at koble sig på og kapitalisere på subkulturer.
Sådan er det også med modeverdenens bejlen til fodbold, som vel nok er verdens største globale subkultur. Den romance har ført ud i mange forskellige ting.
- Fodboldklubber samarbejder i langt højere grad med modebrands. Samarbejder, som de også bruger en masse krudt på at gøre opmærksom på, oplyser Magnus Fuglsang Søgaard.
Noget af det seneste man ser, er vintage fodboldtrøjer blive en del af streetwear-moden og oversvømme gadebilledet.
- Til sidst er det essentielt at påpege, at fodboldverdenen og dens medfølgende trøjer er det helt oplagte sted at dyrke ens nostalgiske muskel, oplyser han til TV 2 Kosmopol.
Tilhørsforhold spiller ikke en rolle
I den klassiske opfattelse af en fodboldtrøje, handler trøjen om, hvem og hvad man repræsenterer.
Hvert fald hvis man spørger livstilseksperten Mads Arlien Søborg, som er uddannet cand.mag fra Købehavns Universitet. Han mener, at der er en forskel på, hvem der bærer trøjen.
-Hos drengene handler en fodboldtrøje om tilhørsforholdet til klubben, mens pigerne ser det mere som et modestatement. Men dem som køber en trøje fra '(Di)vision', er ikke typisk dem, som man finder på et fodboldstadion, siger Mads Arlien Søborg til TV 2 Kosmopol.
Foto: Instagram
Han ser trenden gå i to spor, hvor det ene handler om at lade sig inspirere af det populære genbrugsmarked og det andet handler om, at man selv customizer fodboldtrøjer, der giver et mere personligt udtryk.
-De her trøjer går man med til dagligt, de er ikke ment til at bruges på stadion. De skal bruges i bybilledet, fordi det er der, hvor statementet folder sig ud, siger Mads Arlien Søborg.
Udstråling er vigtigt
Når du iklæder dig en vintage fodboldtrøje, er det jo for at sende et klart signal om, at du er in the know.
- Det er et nemt sted at udstråle en speciel identitet. Men man vil jo også bare gerne udstråle, at man er på med på moden, oplyser Magnus Fuglsang Søgaard.
Er det et opgør med de klassiske fodboldtrøjer, eller hvad betyder den ”nye” tolkning af klassiske fodboldtrøjer?
- Det er nok nærmere en forlængelse af dem. Der har alle dage været kamp på tribunerne om at have den fedeste vintage trøje fra det hold, man nu engang holder med. Men den nye tolkning forsøger også at tage fodboldtrøjer ind i et modeperspektiv, hvorfra de ellers altid har været ilde set, oplyser Magnus Fuglsang Søgaard.
Foto: James Cochrane
Hvem er målgruppen?
Trøjerne fra '(Di)vision' er til mænd og kvinder, og er ifølge Magnus Fuglsang Søgaard designet for at tappe ind i trenden og sætte sit eget præg på den.
Ifølge Magnus Fuglsang Søgaard er (di)visions dna bygget på at tage noget eksisterende tøj og rekonstruere det på en eller anden måde
-Jeg tror, at '(Di)vision' har set en måde, hvor på de kunne gøre fodboldtrøjer mere tilgængelige for deres publikum, samtidig med at de kunne blive en del af en trend, som stadigvæk er i rivende udvikling, siger Magnus Fuglsang Søgaard til TV 2 Kosmopol.
Selvom trøjerne er udsolgte, hersker tvivlen om en fortsat mode hos livstilseksperten Mads Arlien Søborg.
- '(Di)vision' har taget et step videre, men om det er en trend, vi fortsat ser om to år, er jeg ikke er sikker på, siger Mads Arlien Søborg til TV 2 Kosmopol.