Hvad har Suspekt, Medina og Aqua til fælles? "Det er en kamp om at skabe noget usædvanligt"
Tendensen betyder, at de mindre spillesteder kæmper for at tiltrække koncertgæster, og det skaber en skævvridning, mener musikredaktøren.
Alle fra Aqua til Artigeardit gør det.
Danske artister dropper de mindre spillesteder til fordel for store stadionkoncerter.
I disse dage afholder Nik & Jay intet mindre end fire udsolgte koncerter i Royal Arena - svarende til et publikum på 68.000 mennesker.
Suspekt spillede i september for mere end 46.000 fans i Parken, og til næste år fylder The Minds of 99 Parken hele tre gange - altså lige knap 150.000 gæster, hvis deres tredje koncert også bliver udsolgt.
- Jeg synes godt, man kan mærke, at der har været en form for kapløb om at gøre koncerterne større og større, siger Kristian Karl, der er musikredaktør hos Soundvenue, til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Det var The Minds of 99, der startede udviklingen herhjemme, vurderer han. De afholdt en gigakoncert i Parken i 2021 efter et år, hvor coronapandemien havde aflyst eller udskudt den ene koncert efter den anden.
- Det kræver en del som band at tænke, at man godt kan fylde et stadion ud. Og nu er der flere danske navne end nogensinde før, som gør det samme, siger Kristian Karl:
- Folk kunne se, at det kunne lade sig gøre at fylde de store venues ud, og der opstod en bevægelse mod de her masseoplevelser, som man ellers kun har fået på Orange Scene på Roskilde Festival.
Som en landskamp
Kristian Karl vurderer, at udviklingen både skyldes et afsavn blandt koncertgæster under coronapandemien og et økonomisk hul hos artisterne, som de store stadionkoncerter lettere kunne udfylde.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Kommende gigakoncerter
2023:
Nik & Jay: Spiller den 17/11 og den 18/11 i Royal Arena
Benjamin Hav & Familien: Spiller den 2/12 i Royal Arena
2024:
Artigeardit x Lamin: Spiller den 15/3 i Royal Arena
Medina: Spiller den 12/4 i Royal Arena
Metallica: Spiller den 14/6 og 16/6 i Parken
The Minds of 99: Spiler den 21/6, 22/6 og 23/6 i Parken
Christopher: Spiller den 27/9 i Royal Arena
Aqua: Spiller den 9/11 i Royal Arena
Hugorm: Spiller den 22/11 i Royal Arena
Malte Ebert: Spiller 23/11 i Royal Arena
Og så er det en mulighed for at skabe en masse opmærksomhed omkring sin musik.
- I den her opmærksomhedskultur er det også en kamp om at skabe noget usædvanligt, siger Kristian Karl:
- Da Suspekt spillede i Parken, lavede de eksempelvis en stor marketingsindsats om nærmest at brande koncerten som en landskamp, gøre det til noget, som alle tager til sammen.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Gigakoncerter ses ikke kun herhjemme, fortæller han.
Alene i år har store navne som Beyoncé og Taylor Swift været på verdensturné, og det har nærmest været en historie i sig selv.
- Man har kunnet følge koncerterne på sociale medier, og det giver en følelse af, at det er noget, man er fælles om - at alle er samme sted. Sådan nogle megabegivenheder kan i højere grad end tidligere gå viralt, siger han.
(Artiklen fortsætter under boksen)
Skævvridning
Hypen omkring stadionkoncerterne har dog konsekvenser for de mindre spillesteder, fortæller musikredaktøren.
De kæmper for at tiltrække nok gæster til deres koncerter.
- Der er en opstået en skævvridning, hvor megakoncerter kan tiltrække flere tusinde mennesker, mens mindre spillesteder har problemer, siger Kristian Karl.
Det er for tidligt at sige, om megakoncerterne hænger ved, eller om publikum på et tidspunkt bevæger sig mod de mere intime musikoplevelser.
- Vi må se, om vi når et mæthedspunkt. I den her branche er det sådan, at når noget virker, kaster man alt efter det, så det kan godt være, at det går op for folk på et tidspunkt, at man faktisk er meget tættere på kunstneren på et intimt spillested, end når man sidder på tribunen i Parken og kigger ned på en prik på scenen, siger han.